Opnieuw filmpje in de media over proportioneel geweld politie - Rotterdam 24-06-2012

Auteur Topic: Opnieuw filmpje in de media over proportioneel geweld politie - Rotterdam 24-06-2012  (gelezen 11200 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
De politie werkt in dienst van de overheid en zal dus moeten doen wat de meerderheid van de bevolking wil dat er gebeurt. Als dit dus minder gewelt gebruik is.... tja.... dan mag er dus minder geweld gebruikt worden.

Maar je mag van een gemeenteraadslid wel verwachten dat hij weet welke rechten en plichten een gemeenteraad heeft binnen onze democratie. En daar vallen de wettelijke bepalingen over gebruik van geweld door de politie, en de daar uit voortkomende geweldsinstructies, gewoon niet onder, dat is voorbehouden aan onze landelijke volksvertegenwoordiging.
Dat een gemeenteraadslid opheldering wil, prima. Maar dat doen omdat je denkt dat een gemeenteraad die instructies aan kan passen aan de lokale situatie, is eigenlijk van de zotte.

Persoonlijk denk ik dat de enige manier waarop de Politie zich tegen dit soort berichten kan wapenen, is om na zo'n incident gelijk een persbericht uit te geven.
Zoiets als : "Verdachte verzet zich bij aanhouding" waarbij je dan melding maakt dat agenten geweld moesten gebruiken om deze verdachte aan te houden. Eventueel met de uitleg hoe gebruik van geweld dan gerapporteerd wordt, en wat er mee gedaan wordt. Dan nog komen de filmpjes wel, maar zal de nieuwswaarde voor veel media heel wat minder zijn.

Maar "we" zullen ook moeten accepteren dat voor een klein deel van de bevolking, de Politie het nooit goed doet. Dat zal je niet kunnen veranderen. Direct contact en directe communicatie van de Politie met het grote deel van de bevolking dat wel voor rede vatbaar is, is echter wel cruciaal.
En op dat punt kom je weer uit op bezuinigingen, de inefficiëntie/burocratie en daardoor gebrek aan capaciteit om dit contact van mens tot mens te onderhouden. (Dat is geen kritiek op de agent op straat, maar op de beleidsmakers)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


sylvester1986

  • Gast


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
ik ga deze provocerende filmpjes niet eens meer bekijken.
De media doet niks anders dan onrust crieren.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
By the weg...

Wat te denken van die interventie op 1:05 van die kale dikke.
Veegt wel even de vloer aan met iemand die zich met die arrestatie bemoeit en haalt m.i. wel meteen de angel uit deze hele situatie.
En ik heb zomaar het vermoeden dat die persoon zijn actie uitvoert zonder het interpreteren van enige geweldsinstructie anders dan de gebruikte heupzwaai.

Wat ik bedoel te zeggen dat goed gebruik van proportioneel geweld weldegelijk helpt. Effe een heis en ook duidelijk uitsralen dat hij daar nu de dienst uit maakt. Tegen een numerieke overmacht. Alleen zo jammer dat het geen uniform is.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Ik zie niet echt in wat er mis loopt in dit filmpje.  :-\

De meeste mensen niet maar er is een (groeiende) categorie volk in Nederland die altijd tegen is. Die verwarren onder meer dat terughoudend zijn met geweld (zie het softe imago van de Nederlandse politie) hetzelfde is als geen geweld mogen gebruiken.


C337

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
SYMBOOLPOLITIEK RAAKT GEMEENTERAAD ROTTERDAM

De ophef naar aanleiding van het woensdag naar buiten gekomen filmpje waarin te zien is dat een agent bij een arrestatie geweld gebruikt komt het politiewerk niet ten goede. Dit concludeert vicevoorzitter Jan Willem van de Pol na het zien van de beelden.

Woensdag kwam er een filmpje naar buiten van een arrestatie die afgelopen zaterdagavond werd gedaan in Rotterdam. In het filmpje is te zien hoe agenten een dronken man proberen te arresteren. Op het moment dat de man gefouilleerd wordt draait hij zich om en grijpt, volgens de agent, één van zijn collega’s bij de arm waarop de agent de man een klap in het gezicht geeft.

De leidinggevende van de betreffende agent heeft geoordeeld dat het gebruikte geweld proportioneel was. Ook pleitte Justitie een dag eerder een agente vrij die buitensporig geweld zou hebben gebruikt. Toch wordt er door de gemeenteraad van Rotterdam morgen een spoeddebat gehouden over de geweldsincidenten.

‘De symboolpolitiek die bedreven wordt door enkele fracties uit de gemeenteraad van Rotterdam maakt het werk van agenten op straat erg ingewikkeld’, aldus Jan Willem van de Pol. Hij verwijst daarmee ook naar een woensdag gepubliceerd artikel in NRC Next waarin wordt gesteld dat politieagenten alleen aandacht krijgen als ze fouten maken. Een individuele agent komt eerder ongunstig in het nieuws als hij zijn werk doet dan als hij zijn werk niet doet. Dit heeft tot gevolg dat een agent een volgende keer wellicht minder daadkrachtig zal optreden omdat hij zich niet gesteund zal voelen door de politiek en door de media aan de schandpaal genageld kan worden.

De NPB vindt uiteraard dat excessen aangepakt moeten worden maar dat moet niet ten koste gaan van het goed functioneren van de individuele agent, of de steun die deze agent kan verwachten.

Bron: http://www.politiebond.nl/index.php?p=nieuws&id=1383&lokatie_id=&j=2012&m=6


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Ach, ook in het filmpje in dit item op Omroep West slaat de politie van zich af. Zal ook wel weer heibel van komen. De mensen hebben alweer geklaagd over 'het harde politie-optreden'.  ::)

http://www.omroepwest.nl/nieuws/beelden-van-vechtpartij-warmond-opgedoken
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Ach, ook in het filmpje in dit item op Omroep West slaat de politie van zich af. Zal ook wel weer heibel van komen. De mensen hebben alweer geklaagd over 'het harde politie-optreden'.  ::)

http://www.omroepwest.nl/nieuws/beelden-van-vechtpartij-warmond-opgedoken

zie ook: Geweld tegen hulpverleners : Warmond - Agent mishandeld na afloop concert, getuigen gezocht
Samen sterk in de hulpverlening!


HAPRPAA

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
  • Uiteindelijk pakken we je toch wel!
Ach, ook in het filmpje in dit item op Omroep West slaat de politie van zich af. Zal ook wel weer heibel van komen. De mensen hebben alweer geklaagd over 'het harde politie-optreden'.  ::)

http://www.omroepwest.nl/nieuws/beelden-van-vechtpartij-warmond-opgedoken

Wat een schokkende beelden zeg, nou nou, ik kan me voorstellen dat hier morgen een spoeddebat over wordt gehouden. Zucht wat een gezeik om niks zeg. Laat deze beelden zien in Spanje, Frankrijk of een ander Europees land en we worden keihard uitgelachen dat we ons hier druk over maken. Daar hoef je niet aan te komen met dit soort softe beelden! Goed gewerkt collega's, die kleine oude man met snor had van mij een kopstoot kunnen krijgen als ik bij mijn keel werd gegrepen!


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Ik doe het niet snel, maar heb toch eens mijn ongenoegen richting de heer Bonte geuit in een mail.

Met dit soort praktijken wordt het alleen maar moeilijker om op te treden als agent, als een situatie daar om vraagt. De politiek moet maar weer eens wakker worden en aan de bevolking denken ipv hun comfortabele stoel in de politieke arena !
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV