De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg

Auteur Topic: De gevaarlijkste plek van het land: De vluchtstrook op de auto(snel)weg  (gelezen 163732 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #220 Gepost op: 21 augustus 2014, 12:26:17
Citaat van: Mattijs link=msg=1290734 date=1408614100
Off-topic, that was part of the plan.... >:D

Maar goed, ik begrijp heel goed dat de vluchtstrook gevaarlijk is. Toch beland ik er een paar keer per jaar, heel erg soms vanwege eigen mankementen aan de auto. Maar ook omdat ik anderen wijs op mankementen aan hun auto. Lekke band, aanhanger met vastgelopen wiel, auto met 50 km/h op de snelweg. Is het mijn taak, zeker niet, is het mijn burgerplicht te helpen waar ik kan, zeker wel.
Mijn devies: zolang het rijdt, rij dan door. Alleen als het niet meer wil rijden, stop dan pas met rijden!

Overigens wel grappig dat wettelijk gezien dat je voor de sanitaire stop van je schoonmoeder weer wel op de vluchtstrook mag stoppen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #221 Gepost op: 21 augustus 2014, 12:39:28


Ik ga vaker bellen met 112, had ik al besloten. Ondanks dat ik daar ervaring mee heb en het lang duurde voor er daadwerkelijk een politieauto bij was.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #222 Gepost op: 21 augustus 2014, 16:58:37


Rijkswaterstaat wil ook helpen en werkt in veel gevallen beter en sneller dan de politie O0 O0 Bel regelmatig en het werkt.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #223 Gepost op: 21 augustus 2014, 17:00:44
Citaat van: RemRoof link=msg=1290809 date=1408633117
Rijkswaterstaat wil ook helpen en werkt in veel gevallen beter en sneller dan de politie O0 O0 Bel regelmatig en het werkt.

RemRoof
Zie ook: RWS Rijkswaterstaat 0800-8002 Bij problemen op de weg! .


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #224 Gepost op: 21 augustus 2014, 17:16:18
Citaat van: RemRoof link=msg=1290809 date=1408633117
Rijkswaterstaat wil ook helpen en werkt in veel gevallen beter en sneller dan de politie O0 O0 Bel regelmatig en het werkt.

RemRoof

Deze heb ik uiteraard onder speeddail op de telefoon staan. Echter bel ik alleen bij mankementen op of aan de weg. Zolang het nog een rijdend probleem is, bel ik 112.

Mag een WIS een stopteken geven aan een automobilist? Bijvoorbeeld de auto-aanhanger waar ik eerder over vertelde, met het geblokkeerde wiel aan de aanhangwagen? Deze heb ik aan de kant gekregen door paar keer seinen en wijzen naar z'n wielen. Uiteraard stop ik dan mee, om aan te geven wat er aan de hand is.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #225 Gepost op: 22 augustus 2014, 00:08:00
Een WIS heeft niet direct extra bevoegdheden tot het geven van een stopteken. Het staat iedere burger echter vrij om dit te doen. Uit de praktijk blijkt wel dat weggebruikers een stopteken/aanwijzing van een WIS wel sneller opvolgen dan dat van een willekeurige andere medeweggebruiker; ook al is dit dus niet verplicht.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #226 Gepost op: 22 augustus 2014, 01:39:00
Citaat van: JJ75 link=msg=1290719 date=1408612175
Ik ben van het type alles goed vastzetten en na 10 kilometer en bij iedere stop nog even checken(ook banden temperatuur etc). Ik heb ook wel eens ergens gestaan omdat iets toch losliet doordat een fabrikant zijn werk niet goed gedaan had.
Juist en dan ga je verantwoordelijk met je spullen om! Dank je wel voor de aanvulling  O0

Maar er zit een verschil tussen "controleren of het loslaat" én "loslaten en op de snelweg laten donderen". Een stukje verwijtbaarheid heet dat. Alles moet gezekerd worden: aanhangers/ dakkoffers/ fietsendragers etc etc. Dus ook gewone lading als IKEA kasten en dat soort meuk. En hoeveel van die lui zie je de IKEA niet uitrijden waarbij je bij een eerste blik al weet dat het ellende zal opleveren als ze moeten remmen of een bocht ingaan?

Als je zekert ben je zeker. En als je zeker bent dan controleer je en kom je niet halverweg tot de conclusie dat het loslaat en eraf (dreigt) te donderen.

Het is maar hoe je met de verantwoordelijkheid omgaat:
  • ligt het aan de lading die verschuift
  • aan degene die de lading geladen heeft
  • aan de chauffeur die de lading čn de zekering van de lading gecontroleerd heeft
???
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #227 Gepost op: 22 augustus 2014, 10:10:18
Citaat van: Sasla link=msg=1290873 date=1408658880
Een WIS heeft niet direct extra bevoegdheden tot het geven van een stopteken. Het staat iedere burger echter vrij om dit te doen. Uit de praktijk blijkt wel dat weggebruikers een stopteken/aanwijzing van een WIS wel sneller opvolgen dan dat van een willekeurige andere medeweggebruiker; ook al is dit dus niet verplicht.
Ohnee?

Citaat van: Art. 83 RVV
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant, waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.


Sasla

  • Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 668
Reactie #228 Gepost op: 22 augustus 2014, 19:48:48
Dan is dat in de tussentijd veranderd. In de tijd dat ik bij RWS werkte, was dit nog niet van toepassing. e050
Weet iemand of alle wagens van RWS hiermee uitgevoerd zijn?


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #229 Gepost op: 22 augustus 2014, 19:55:32

Ook een stopteken (handje omhoog, niet om te zwaaien) van een WIS betekent "STOP". Dezelfde "STOP" als wanneer een politieagent of ambtenaar van de Koninklijke Marechaussee een stopteken geeft. Kost overigens evenveel geld als je hem negeert.