http://www.bndestem.nl/regio/breda/4398065/Op-de-zeepkist-voor-een-moderne-brandweer.eceOp de zeepkist voor een moderne brandweer
door Rob Musters rob.musters@bndestem.nl. zaterdag 24 januari 2009 | 08:21 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 24 januari 2009 | 09:25
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Claus Meijer is clustercommandant van de brandweer Etten-Leur, Rucphen en Zundert. foto Frank Poppelaars/het fotoburo
Claus Meijer is clustercommandant van de brandweer Etten-Leur, Rucphen en Zundert. foto Frank Poppelaars/het fotoburo
ZUNDERT/ETTEN-LEUR - Claus Meijer is de beoogde clustercommandant van de brandweer Etten-Leur, Rucphen en Zundert. Meijer, geboren in Vlaardingen, begon als vrijwilliger bij het korps Vlaardingen.
Werd beroeps bij de korpsen Dordrecht, Leidschendam -Voorburg en was een jaar commandant in Goirle. Meijer werkt nu bijna een jaar in cluster Etten-Leur, Rucphen en Zundert. "De grootste reorganisatie van Nederland ", zo noemt Claus Meijer, (47) beoogd clustercommandant van de brandweer in Etten-Leur, Rucphen en Zundert, het moderniseringsproces waarmee de lokale korpsen in 2009 te maken krijgen.
Op last van de overheid wordt Nederland ingedeeld in zogeheten veiligheidsregio's (zie kader op de pagina hiernaast). En dat heeft onder meer consequenties voor de brandweer.
-Is het werkelijk noodzakelijk om te reorganiseren?
Meijer: "Ja. De maatschappij is veranderd. De BV Nederland is flink in ontwikkeling. We hebben in dit gebied te maken met Hazeldonk, de drukste grensovergang van Europa, de hsl komt er aan, de A16 en de A58 zijn belangrijke verkeersaders."
"Daarnaast liggen er hier met Seppe, Gilze-Rijen en Woensdrecht drie vliegvelden met veel vliegbewegingen en heb je bovendien de A59 en industrieterrein Moerdijk naast de deur."
"Rotterdam Europoort is in potentie het gevaarlijkste risicogebied van Nederland, maar Midden- en West-Brabant met onder meer Moerdijk staat toch echt op nummer twee. Je hebt hier in Midden- en West-Brabant te maken met een uiterst complexe infrastructuur. Dat vergt veel van de mensen die met veiligheid bezig zijn."
-Dat is nu toch ook al zo?
"Dat klopt, maar het moet beter. Beter afgestemd op alle bovengenoemde risicofactoren. Ien Dales zag dat 28 jaar geleden al."
"Zij wilde de hulpdiensten professioneler laten werken. Daar was toen geen draagvlak voor. Nu zien bestuurders in dat er gemoderniseerd moet worden."
"Bij een eventuele ramp of crisis heb je met burgemeesters, brandweer-, politie-, geneeskundig- en gemeentelijk functionarissen te maken. Als de veiligheidsregio een feit is, kan dat sterk worden vereenvoudigd. Dat werkt sneller en duidelijker. Dankzij alle maatregelen wordt de slagkracht van de brandweer groter."
- Welke consequenties heeft dat voor de vrijwilligers en de beroepskrachten bij de lokale korpsen?
" Niet eens zo veel. De mensen die bijvoorbeeld bij het brandweerkorps van Etten-Leur werken, blijven hier gewoon werken met dezelfde collega's, dezelfde vrijwilligers met hun eigen spullen en hun eigen bluswagens." " Het enige wat de korpsen daadwerkelijk merken is dat de functie van lokaal brandweercommandant komt te vervallen. Er komt één clustercommandant, voor de gezamenlijke brandweerkorpsen."
"Als de nieuwe kapitein van Rucphen, Zundert en Etten-Leur probeer ik overal zo vaak mogelijk aanwezig te zijn, omdat ik dicht bij de mensen wil blijven staan. Ik kom geregeld bij ieder korps kijken bij oefen- en overlegavonden."
"Een andere verandering is dat de korpsen nu meer samen gaan oefenen. Vroeger rukten de korpsen binnen hun gemeentegrenzen uit. Nu kijken we welk korps het eerst aanwezig kan zijn bij brand of hulpverlening. Als er bijvoorbeeld brand is op Vosdonk en de brandweer van Hoeven kan er eerder zijn, dan gaan zij."
"Bij de brand laatst in de boerderij aan het Schuitvaartjaagpad kon Rijsbergen eerder ter plekke zijn dan wij. Zij rukken uit, vervolgens assisteren wij."
" Dan is het wel verstandig als je elkaar kent en weet wat je aan elkaar hebt. Daarom oefenen we geregeld met andere korpsen. Dat is nieuw."
-Maar is dat dan 'de grootste reorganisatie van Nederland?'
" De invoering van de veiligheidsregio's is een initiatief van de overheid. Alle gemeentes van Nederland, en dat zijn er 443, moeten beslissen of ze daar aan deel willen nemen."
"Het is niet verplicht zolang je maar aan alle eisen voldoet. En dat is een kostbare zaak. De 443 gemeenteraden moeten zich daar over buigen. Daarnaast hebben ook de provincies en het ministerie er iets over te zeggen. Verder moeten wij nauwer gaan samenwerken met de politie en de gezondheidsdiensten, ambulances. Bij de brandweer krijgen 27.000 mensen er mee te maken. Ken je een grotere reorganisatie in Nederland?"
-Kunt u de onrust verklaren die bij veel vrijwilligers leeft?
"Er wordt door sommige mensen onrust gezaaid en weerstand opgeworpen, soms vanuit onwetendheid, soms vanuit een bepaald belang. Dat is in onze regio overigens niet het geval. Het verloopt hier uitermate soepel. In een enkel geval verneem ik een negatief signaal."
"Volgens mij is dat niet terecht, omdat ten eerste vooral de burger beter beschermd wordt en ten tweede omdat er voor de vrijwillige brandweermensen niet veel verandert. Bij sommige korpsen leeft het idee dat ze hun eigen identiteit kwijtraken en dat ze minder ingezet zullen worden, maar dat valt echt reuze mee. Bij onze eigen organisatie sta ik geregeld op de zeepkist om de veranderingen aan te kaarten en bespreekbaar te maken."
-U zit nu een jaar in Etten-Leur, Rucphen en Zundert. Hoe bevalt het hier?
" Uitstekend. Ik krijg heel veel energie van dit werk en die energie hoop ik ook uit te stralen naar de rest van de organisatie. Het werk kost wel veel tijd en gaat soms moeizaam, maar de beloning is groot."