Ik denk dat het goed is dat jij alle recente ontwikkelingen nog eens door leest. En dan gaat beseffen waar het nu goed om gaat. En dat als dit zo doorgaat dat bij brand wij die ene bejaarde in bed en zo ook veel meer mensen op een gegeven moment niet meer kunnen redden. En die mensen dus gewoon dood gaan omdat er bezuinigt moet worden. Of kunnen we de budgetten voor de reddingsbrigades enz ook drastisch naar beneden halen? Bezuinigen is toch nodig? Dan is er bij de reddingsbrigades ook te bezuinigen.
Van een kale kip kun je niet plukken:de meeste Reddingsbrigades krijgen al nauwelijks geld van de overheid, draaien vooral op sponsors, giften en contributie. Ik betaal als vrijwilliger contributie aan de club om ingezet te mogen worden en krijg geen vergoeding voor inzet, zoals de 'vrijwillige' brandweerlieden. Overigens is de subidie voor de jeugdopleidingen die we bij mijn Reddingsbrigade krijgen van de gemeente in 2 jaar tijd gehalveerd...
Maar dan praat je ook weer over details, over 1 taak van 1 organisatie. Mijn reactie maak ik als burger, als inwoner van Nederland. Met 16 miljoen mensen hebben we in ruim 200 jaar tijd een samenleving opgetuigd waarin we gezamenlijk allerlei dingen regelen: brandweerzorg, ouderenzorg, wegen, straatverlichting, vuilnisophaaldienst etc.
En al die dingen samen kosten op dit moment méér dan we met z'n allen aan belasting willen betalen. Dan heb je grofweg 3 opties: of je gaat meer belasting betalen, of je stopt met 1 of 2 dingen helemaal, óf je haalt overal een klein beetje vanaf. Dat laatste noemen ze de kaasschaafmethode en is in Nederland (en veel landen) een populaire manier van bezuinigen. Ergens helemaal mee stoppen is nog nooit echt gelukt, want er is altijd wel iemand die vind dat het moet blijven, kijk maar naar de cultuursubsidies.
En de kaasschaafmethode vindt iedereen vervelend, want op die manier wordt alles voor iedereen een beetje slechter. En alle medewerkers vinden dan in hun vakgebied dat dat eigenlijk niet kan: brandweerlieden want dan kunnen ze minder mensen redden, bejaardenverzorgers want dan moeten er mensen urenlang in hun eigen stront liggen en onderwijzers want dan worden de klassen te groot en dus de kinderen te dom. En er vallen misschien zelfs wel een paar meer doden. Een gevolgd waarvan ik vind dat politici daar best eerlijker over mogen zijn: "kiest u maar: 5 meer doden per jaar of 500 euro meer belasting"...
Keuzes, keuzes, keuzes. Zeg het maar: waar moeten we dan wel op bezuinigen als het niet op de Brandweer is? Of volgend jaar wat meer belasting??