Olietanker vastgelopen op de IJssel - Millingen aan de Rijn 03-07-2012

Auteur Topic: Olietanker vastgelopen op de IJssel - Millingen aan de Rijn 03-07-2012  (gelezen 5324 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Pl@nner (voorheen sigmaatje)

  • Plannen is een ambacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,314
  • Take a step toward emergency preparedness
Op de Kop van Pannerden (bij Millingen aan de Rijn) is een olietanker vastgelopen.
Nog geen alarmeringen op P-2000, maar wel al een live stream van omroep Gelderland met een camera op enkele meters afstand
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1627021/LIVE-Olietanker-ligt-vast-op-de-IJssel-1.htm?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

Live de reddingsactie alsof je er naast staat.


Arjan * Planner professionele Verkeersregelaars. * Instructeur EFR Emergency First Response *Hulpverlener, AED-er,    en chauffeur op de PAM bij het R


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
RWS 43 en Blusboot Gelderland aanwezig T.P.

Tevens sleepboot Flumar.

Bron: AIS
http://www.marinetraffic.com/ais/nl/default.aspx#
Bijdragen op persoonlijke titel.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Ik kan niet anders zeggen dan dat hij er "mooi" voor ligt ;)

Hoe krijg je het voor elkaar om precies voor een strekdam te liggen, behoorlijk wat stroming overigens....  
Leuk dat we live beelden bij het incident hebben.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Blusboot in beeld.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Blusboot in beeld.

Hij zegt nu dat de sleepboten om 17.00 uur er pas zijn op de livestream..


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Die dam is de punt van de splitsing tussen het Pannerdens kanaal en IJssel. Ik kan me voorstellen wat er gebeurd is:

Voor de beeldvorming: achter de dam naar rechts is de Rijn richting Arnhem, voor de dam naar rechts is de IJssel naar Zwolle, naar links is het Pannerdens Kanaal richting Duitsland.

Het schip kwam vanuit Arnhem richting Zwolle, en wilde dus hier de IJssel opdraaien. De schipper heeft de stroming niet goed ingeschat en is hier toen hij midden in zijn draai zat achter gekomen. Hij heeft vervolgens de vaart erop gezet en (eventueel) zijn boegschroef bij in de hoop toch nog goed uit te komen. Zie het resultaat. De bodem ter plekke is vrij zanderig dus hij kan best wel eens wat dieper ingevaren zitten in de wal waardoor hij eerst naar achter moet.

Bron: ik ben daar opgegroeid + vaarachtergrond KM.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Op de AIS is inmiddels ook de "file" te zien die ontstaat op de IJssel.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als ik de huidige stroomsnelheid daar zo bekijk zal er wel behoorlijk moeten worden getrokken aan de tanker.
Waarschijnlijk wel al schroef en roerschade. door het talud.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Heb zelf als schipper van onderstaand schip (met sleep) die bocht wel eens mogen maken en dat is een flinke uitdaging. Op de livestream is goed te zien hoe hard het stroomt en tijdens het draaien krijg je die vol van opzij. Tijdens het draaien 'schuif' je echt gigantisch zijwaarts, dus je moet de bocht heel ruim nemen O0

Scouting heeft een paar jaar geleden een groot kamp voor waterscouts gehouden langs de IJssel. Alle groepen kregen toen vooraf een instructie hoe ze deze bocht moesten gaan namen  8)

Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Heb zelf als schipper van onderstaand schip (met sleep) die bocht wel eens mogen maken en dat is een flinke uitdaging. Op de livestream is goed te zien hoe hard het stroomt en tijdens het draaien krijg je die vol van opzij. Tijdens het draaien 'schuif' je echt gigantisch zijwaarts, dus je moet de bocht heel ruim nemen O0

Scouting heeft een paar jaar geleden een groot kamp voor waterscouts gehouden langs de IJssel. Alle groepen kregen toen vooraf een instructie hoe ze deze bocht moesten gaan namen  8)



Ja dat is dan wel even sturen en de gang er bij het rondgaan behoorlijk in houden !

Als je stromend water gewend bent kun je er goed gebruik van maken.