Brandweerman naar ziekenhuis na no-play situatie bij OGS-oefening

Auteur Topic: Brandweerman naar ziekenhuis na no-play situatie bij OGS-oefening  (gelezen 14848 keer)

0 gebruikers (en 17 gasten bekijken dit topic.

McFozzy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 174
  • OBM + AHBM-Preventie
Reactie #40 Gepost op: 28 februari 2005, 17:01:12
Er zijn in deze oefening toch wat dingen over het hoofd gezien,bv waarom het verslepen van een slachtoffer over een grote afstand.iedere brandweerman/vrouw weet dat dat zeer intensief is in die pakken,en je dus niet moet doen in een oefensituatie,tijdens een daadwerkelijke inzet is het wat anders.

Dit was ook een leermoment. En is ook besproken tijdens de evaluatie. Dat er beter gebruik gemaakt kan worden van rollende brancards ed.

Dan het tenue wat er onder het pak wordt gedragen,volledig uitrukpak,wij doen het met een katoenen overalletje eronder heet zat!

Over de kleding in het pak. Er werd een kantoene kazerne bloes en een kazerne broek gedragen. De helm die er onder zit is in verband met het te dragen ademlucht masker. Dus GEEN VOLLEDIG tenue!

Zie 3e foto op http://www.112brabant.nl/nieuws/fotoreportages/februari2005/26022005_eindhoven_htc/

Het voorval is al meerdere malen besproken. Alle procedures hebben gewerkt. Zoals ik al eerder heb omschreven:
FEITEN MENSEN FEITEN

Even voor de duidelijkheid:
* De lucht was NIET op.
* Het betrof een ademcrisis in combinatie met hittestuwing. Onstaan bij het dragen van een slachtoffer over grotere afstand.
* Alle procedures hebben correct gewerkt.
* De betrokkende heeft aan zijn collega aangegeven dat het niet meer ging. Hierna zijn ze samen naar de opstellijn gelopen nog met de gedachte eerst te ontsmetten. Echter kreeg de betrokkene zijn ademhaling echt niet meer onder controle. En heeft dat bij de opstellijn aangegeven met behulp van het kill handsignaal. Hierna is door zijn collega No-play gegeven en is hij met spoed uit het pak gehaald.
Graag het niet groter maken dan het is. Dat is nergens voor nodig. Eerst de feiten weten en dan oordelen.
* Hij is inderdaad opgevangen door het medisch personeel. Omdat ze het zekere voor het onzekere wilden nemen is hij voor controle naar het ziekenhuis gebracht.
* Hij is weer gewoon aan het werk

 >:(ER IS DUS NIETS AAN DE HAND GEWOON EEN ONGELUKKIGE SAMENLOOP VAN OMSTANDIGHEDEN >:(


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #41 Gepost op: 28 februari 2005, 18:10:40
In het eerste bericht wordt naar voren gebracht dat een brandweermens zonder perslucht kwam te zitten. Bij de verdere "theoretisering" is daar vanuit gegaan. Eerst de feiten kennen en dan pas kijken of je er van kan leren was dus niet van toepassing, want als je alleen van gedocumenteerde en onderbouwde feiten uit mag gaan mag je nergens meer een mening over hebben, en wordt alle discussie over de mogelijke oorzaak van ongevallen bijvoorbaat afgedaan als "je was er niet bij, je weet niet alles", "laten we eerst het onderzoek afwachten" (duurt jaren). Terwijl het hier toch duidelijk niet een afzeiken van een brandweerman betrof, maar eerder": laten we eens kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn, wat we zouden doen om het in de toekomst te voorkomen en er nog beter op te reageren. Wat voor mij weer een leerpunt is hoe hevig er geroepen wordt dat "er niets aan de hand was" met rode knoepers van letters. Alsof ontkennen belangrijker is dan eruit leren. Ik krijg het altijd een beetje benauwd van mensen die te hard roepen dat "er niets aan de hand is". Al jaren roepen bv de ziekenhuizen dat er daar absoluut geen medisch fouten gemaakt worden, terwijl het af en toe toegeven dat er iets niet helemaal als gepland ging ruimte biedt aan verbetering.

Henk


Kijk ook nog eens even naar deze reactie, dat vind ik dus écht héél knap!!

 
Ik heb nog eens goed naar de foto's gekeken en denk dat het geen lucht tekort maar warmtestuwing is. Zo te zien wordt er uitrukkleding en een brandweerhelm gedragen. Een goede katoenen overall en een veiligheidshelm is voldoende (en beter). Nog beter is een speciale overall te gebruiken die goed vocht op kan nemen zoals een race-overall. Het in elkaar zakken duidt op uitputting. Ook het beschreven 'ziektebeeld' past bij warmtestuwing.


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2005, 18:19:01
Feiten zijn niet altijd te achterhalen en speculeren is mensen iegen en niet zelden verkeerd... meerdere kanten belichten hoeft niet altijd fout te zijn.
Wat hier gebeurt is normaal... zeker voor een forum.
(met de foto's moet inderdaad wel even opgelet worden ;)).


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2005, 18:34:18
Een oefening is om te leren..
En als er bij een oefening iets mis gaat, waar een collega onwel word dan heb je zeker een leermoment..

Dus oefening geslaagd, want je hebt wat geleerd..

Het werken in een gaspak tenue en zeker het slepen van slachtoffers is erg zwaar..
Er zijn genoeg hulpmiddelen die je daar bij kunnen helpen.



hier vind je een uitgebreide brochure, om patienten snel te vervoeren.

Verder pak de gebaren uit de duikwereld of special-OPS wereld, dat scheelt een hoop problemen als je elkaar niet verstaat..


Gast48368

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2005, 18:45:38
In het eerste bericht wordt naar voren gebracht dat een brandweermens zonder perslucht kwam te zitten. Bij de verdere "theoretisering" is daar vanuit gegaan. Eerst de feiten kennen en dan pas kijken of je er van kan leren was dus niet van toepassing, want als je alleen van gedocumenteerde en onderbouwde feiten uit mag gaan mag je nergens meer een mening over hebben, en wordt alle discussie over de mogelijke oorzaak van ongevallen bijvoorbaat afgedaan als "je was er niet bij, je weet niet alles", "laten we eerst het onderzoek afwachten" (duurt jaren). Terwijl het hier toch duidelijk niet een afzeiken van een brandweerman betrof, maar eerder": laten we eens kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn, wat we zouden doen om het in de toekomst te voorkomen en er nog beter op te reageren. Wat voor mij weer een leerpunt is hoe hevig er geroepen wordt dat "er niets aan de hand was" met rode knoepers van letters. Alsof ontkennen belangrijker is dan eruit leren. Ik krijg het altijd een beetje benauwd van mensen die te hard roepen dat "er niets aan de hand is". Al jaren roepen bv de ziekenhuizen dat er daar absoluut geen medisch fouten gemaakt worden, terwijl het af en toe toegeven dat er iets niet helemaal als gepland ging ruimte biedt aan verbetering.

Henk


Kijk ook nog eens even naar deze reactie, dat vind ik dus écht héél knap!!

 

Helemaal mee eens ;D


Maar hoe zit dat nou met die kleding eronder, zijn daar specefieke richtlijnen voor, of doet men "maar wat".

Wij oefenen nl altijd met bluskleding eronder.

Heb je daarbij ook nog een HV inzet, is het knap zweten :-X Spreekt ze uit ervaring :-\ :-X


fireman77

  • Gast
Reactie #45 Gepost op: 28 februari 2005, 19:01:24
Indien je een gaspak of een chemiepak inzet krijgt dan ga je niet met je uitrukkleding in het pak. Bij de meeste korpsen worden katoenen overallen gebruikt die je dan aantrekt voordat je in het gaspak of chemiepak gaat. Ook een speciale dräger helm hoort bij deze uitrusting waarbij je communicatiemiddelen aan kan bevestigen, met bij horende drukknop, die terhoogte van je borst zit.
Daarmee kan je je communicatieapparatuur bedienen.

Lijkt me niet echt prettig werken met je uitrukpak en dan het gaspak of chemiepak in.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #46 Gepost op: 28 februari 2005, 19:08:09
Het enige wat ik niet snap is dat er met hele grote letters komt te staan ER IS NIETS AAN DE HAND maar vervolgens is deze persoon toch maar even mee genomen naar het ziekenhuis om te kijken dat alles wel helemaal ok is.

Volgens mij is het zo dat als er iets geplaats word dat dat ter leering en soms ook ter vermaak is. In dit geval ter leering en ja helaas zijn we niet overal bij alle incidenten bij maar willen we wel weten hoe er iets gebeurd is. Zijn er niet direct feiten dan kan het inderdaad wel eens zo zijn dat de mensen gaan speculeren wat er gebeurd is met de informatie die er op dat moment voor handen is! En dat was de informatie dat zijn ademlucht op was. Als je dit leest ga je jezelf toch vragen stellen en deze met andere ventileren hoe zoiets heeft kunnen gebeuren en beter nog hoe zoiets in de toekomst voorkomen kan worden!

Maar als je de volgende keer eerder feiten hebt dan probeer deze z.s.m. te plaatsen dan voorkom je deze discussies!


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 28 februari 2005, 19:09:43
Indien je een gaspak of een chemiepak inzet krijgt dan ga je niet met je uitrukkleding in het pak. Bij de meeste korpsen worden katoenen overallen gebruikt die je dan aantrekt voordat je in het gaspak of chemiepak gaat. Ook een speciale dräger helm hoort bij deze uitrusting waarbij je communicatiemiddelen aan kan bevestigen, met bij horende drukknop, die terhoogte van je borst zit.
Daarmee kan je je communicatieapparatuur bedienen.

Lijkt me niet echt prettig werken met je uitrukpak en dan het gaspak of chemiepak in.
wij hebben inderdaad dat katoenen overalletje,waar je met je eigen burgerkleding ingaat.En we hebben die speciale Dragerhelm,die veel lichter is dan de gewone helm.Dit alles om nog redelijk comfortabel in het pak te zitten,want de katoene overall neemt ook nog het teveel aan transpiratievocht op.

Ook ik ben het volledig met Henk eens,we hadden met het eerste bericht van 112Brabant niet meer info dan dat de desbetreffende brandweerman geen ademlucht meer had.En heb ik ookal aangegeven eerst meer info te willen hebben.
Dit was zeer zeker geen collega onderuit schoffelen,maar inderdaad eens in beeld proberen te krijgen wat er nu eigenlijk gebeurt zou kunnen zijn.Alleen maar om hier uit te leren,en een discussie opgang te brengen over het dragen van chemiepakken (en das gelukt  ;D )
Ik krijg ook het gevoel,dat er over deze kwestie niet gepraat mag worden,kortom zoals gewoonlijk zaken voortijdig in de doofpot stoppen  :-X


Rene112

  • Gast
Reactie #48 Gepost op: 28 februari 2005, 19:45:46
Indien je een gaspak of een chemiepak inzet krijgt dan ga je niet met je uitrukkleding in het pak. Bij de meeste korpsen worden katoenen overallen gebruikt die je dan aantrekt voordat je in het gaspak of chemiepak gaat. Ook een speciale dräger helm hoort bij deze uitrusting waarbij je communicatiemiddelen aan kan bevestigen, met bij horende drukknop, die terhoogte van je borst zit.
Daarmee kan je je communicatieapparatuur bedienen.

Lijkt me niet echt prettig werken met je uitrukpak en dan het gaspak of chemiepak in.

Even voor de duidelijkheid : als een chemiepak wordt gebruikt voor een snelle redding of verkenning is het de bedoeling dat er wel uitrukkleding onder het chemiepak wordt gedragen. Dit komt gewoon uit de (landelijke) procedure OGS die in de lesstof is verwerkt.
In deze situatie is (meestal) nog niet bekend wat er aan de hand is, je zou dus ook met een brandgevaarlijke situatie te maken kunnen hebben.......

Wanneer er een vervolginzet wordt gedaan (waarbij de aard en de risico's van de stoffen bekend zijn) in gaspakken of chemiepakken kan er gewerkt worden met bijv. speciale overalls onder het gas- of chemiepak.

Wat het lastig maakt is het volgende :
Er zijn allerlei soorten chemiepakken variërend van een soort regenpak waarbij het ademluchttoestel en de helm gewoon aan de buitenkant zitten, tot een chemiepak dat in de buurt komt van een gaspak.
Het pak op de foto (Splash 2000) is een voorbeeld van het laatste. Deze pakken zitten bij sommige korpsen op de TS als chemiepak voor een verkenning/redding.

groeten,
René de Caluwé


Rene112

  • Gast
Reactie #49 Gepost op: 28 februari 2005, 19:47:23
Verder pak de gebaren uit de duikwereld of special-OPS wereld, dat scheelt een hoop problemen als je elkaar niet verstaat..

Hou het maar gewoon bij de handsignalen die in de lesstof voor gaspakdrager (en tegenwoordig ook chemiepakdrager) zijn opgenomen.

Het met beide handen boven je hoofd heen en weer zwaaien is het signaal voor een noodsituatie....

groeten,
René de Caluwé