GRIP 1 Grote brand (café Dirckx) Markt - Roosendaal 16-07-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Grote brand (café Dirckx) Markt - Roosendaal 16-07-2012  (gelezen 10810 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #30 Gepost op: 16 juli 2012, 20:26:44
Peter, ik heb tijdens de opleiding een mooi filmpje te zien gekregen wat er KAN gebeuren als je de ventilator in gaat zetten terwijl je binnen (en buiten ) de kubus nog niet rond heb, het gevolg was dat het pand tot de grond toe afbrande

 
Het was even zoeken in de machtige archieven van dit forum >:D
Maar, topic gevonden, met een hele belangrijke posting
Dat is ook de reden dat het filmpje een beetje lang is geworden, het laat zo mooi het verloop zien van de brand en net zoals je zeg, zeker de begin fase.
Men heeft overigens nog een binnen aanval gedaan maar moesten al snel terug trekken.

Er is een binnenaanval gedaan, maar er is teruggetrokken. Door?? We zullen er maar vanuit gaan door de hitte, dichte rookontwikkeling. Een brand die niet zichtbaar is, situaties waar jeje moet afvragen hoe die gaan aflopen.
Kun jeje beter de brand forceren, en er met de ventilator een boel verse lucht in blazen. Waardoor je voor jezelf een veilige situatie maakt. Gezien de reactie van Brimbrammer kunnen we er vanuit gaan dat het pand toch al als verloren beschouwt kon worden. ;)


pompbediende

  • Meerdere functies
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,263
Reactie #31 Gepost op: 16 juli 2012, 20:32:45


Toch merk ik dat repressief ventileren op dit moment bijna taboe aan het worden is. Iedereen is voorzichtig en het lijkt wel "bang" voor een binnenaanval. Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er in de Punt gebeurt is maar we slaan wel erg de verkeerde kant op. Veiligheid is mijn ding maar laten we wel de balans blijven houden.
Repressief ventileren is wat mij betreft zeker geen taboe, als je goed weet wat je gaat doen en de verkenning helemaal rond heb en als bevelvoerder alle brandhaarden in kaart heb gebracht of onder controle heb is repressief ventileren juist een verrijking van je inzet !
Het bevordert zoals je al aangaf de eigen veiligheid en heeft als bijkomend voordeel ook niet is dat je daarmee schade beperkend optreed, twee vliegen in 1 klap dus.

Dus ik ga met je standpunt mee, mits je alles goed en met zekerheid in kaart hebt gebracht voordat je overgaat tot inzet van repressieve ventilatie. :)
Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #32 Gepost op: 16 juli 2012, 20:52:19
Ad Testers‏@Adtesters
Brandweer laat gecontroleerd de vlammen door het dak komen voor warmte afvoer. http://yfrog.com/nzt4jzaj Grote Brand Markt Roosendaal
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #33 Gepost op: 16 juli 2012, 21:41:56
Politie MW Brabant‏@politiemwb
Roosendaal brand in cafe op de Markt.Brandweer heeft om 21.10 uur sein brand meester gegeven nablussen gaat nog door wvh
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 16 juli 2012, 23:27:02
Ad Testers ‏@Adtesters
Grote Brand Markt Roosendaal is uit. Jarenlang is gewerkt aan dit pand, net open en dan blijft dit over. http://yfrog.com/gyckaesj

23:04 PM - 16 Jul 12 via TweetDeck
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 16 juli 2012, 23:28:38
Christian Traets ‏@ChristianTraets
Brandweer is nog volop bezig met nablussen bij café Dirckx. ‪#Roosendaal‬ pic.twitter.com/wSe0763i

23:09 PM - 16 Jul 12 via Tweetbot for iOS
Samen sterk in de hulpverlening!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #36 Gepost op: 16 juli 2012, 23:34:16
Ad Testers ‏@Adtesters
Grote Brand Markt Roosendaal is uit. Jarenlang is gewerkt aan dit pand, net open en dan blijft dit over. http://yfrog.com/gyckaesj

23:04 PM - 16 Jul 12 via TweetDeck

Heel erg jamer. Ik heb trouwens het idee dat dit onder deze omstandigheden vaker voorkomt.
Oorzaken aanleg el of afvoer oid. ?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 16 juli 2012, 23:36:27
Grote brand verwoest café Dirckx in Roosendaal
Published on Jul 16, 2012 by omroepbrabant

Beelden van brand in café Dirckx Roosendaal
Published on Jul 16, 2012 by omroepbrabant

Het nieuwe Café Dirckx aan de Markt in Roosendaal is volledig uitgebrand. Rond tien voor zes ontstond een grote brand in het monumentale pand. Even na negen uur kon de brandweer het sein brand meester geven. Er kwam behoorlijk wat rook vanuit de eerste verdieping en de zolder. Volgens de politie zijn er geen gewonden gevallen.
Samen sterk in de hulpverlening!


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #38 Gepost op: 16 juli 2012, 23:37:50
Triest voor de betrokkenen! Net open las ik.

En zoals verwacht duurt het nablussen en de controle van alle (holle) ruimtes een hele tijd.

@pompbediener Repressief ventileren is een vak die je zeker goed moet beheersen. Er zou veel meer aandacht aangegeven moeten worden. Tendens op dit moment is de binnenaanval laten gaan en defensief blussen. Wat betreft je verkenning, soms kun je niet alles verkennen. Als je opschaalt dan moet je als BV ook die gedachte loslaten. Je concentreren op je actievak en aan de slag. De rest is voor de andere eenheden en de OVD. Helaas worden BV's vaak opgeleidt om een klus compleet te verkennen en af te maken. Prima bij veel kleine inzetten maar bij grotere inzetten zie ik veel BV's te veel blijven hangen in de verkenningsfase. Die krijgen ze dan niet rond of duurt te lang waardoor er veel kostbare tijd en daadkracht verloren gaat. Hak grotere inzetten in vakken, kies je 1e doel en bijt je vast. Wees wel duidelijk in je communicatie wat jouw doel is en schuif de rest af. OVD is prima in staat om overzicht te krijgen en de ontbrekende puzzelstukjes bij elkaar te krijgen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 17 juli 2012, 11:32:35
Brand in cafe Dirckx in Roosendaal
Published on Jul 16, 2012 by GoTBrainstorm
Samen sterk in de hulpverlening!