Zo vraag ik mij ook af voor de lichtbalken bij de politie zelf... Het aanwezig hebben van witte schijnwerpers (alley lights) is toch ook niet toegestaan (witte verlichting naar opzij mag toch niet en valt niet onder blauw of amber zwaailicht)?
En hoe zit het eigenlijk met groen op hun auto?
Het aanwezig (mogen / moeten) hebben van alle lichten en retroreflecterende voorzieningen wordt geregeld in de Regeling Voertuigen.
Voertuigen mogen zijn voorzien van werklichten. Alley lights en take downs (mits constant brandend) zijn werklichten (voor bedrijfsauto's in art. 5.3.57 Regeling Voertuigen, maar ongetwijfeld vergelijkbare artikelen voor andere voertuigtypen). Voor bedrijfsauto's van de aangewezen diensten staat in art. 5.3.51a Regeling Voertuigen dat er geel of groen zwaailicht aanwezig moet zijn (en ook hier zijn er ongetwijfeld dezelfde regels voor andere voertuigtypen).
Nogmaals, er zit hier een onvolkomenheid in de wet- en regelgeving. Een voertuig (uitgezonderd de aangewezen diensten) mag niet zijn voorzien van knipperende verlichting anders dan de verplichte knipperende verlichting (~richtingaanwijzers). Alle gele zwaailichten, flitslichten, knipperlichten, etc. zijn dus bij wet verboden en hierop dient de APK Keurmeester ook te keuren (of in feite af te keuren). De Regeling Optische en Geluidssignalen, echter, stelt het gebruik van gele (~amber) signalering verplicht in bepaalde in de regeling omschreven omstandigheden, waaronder werken op, aan, etc. de weg. De RDW noch het Ministerie I&M geven echter een ontheffing af voor het hebben van permanente amber signalering.
Kortom: je mag het niet permanent hebben, je moet het wel gebruiken. De enige juridisch correcte mogelijkheid op dit moment is een losse unit die je plaatst voor aanvang van de actie en verwijdert na de actie. En dat betekent inderdaad dat er duizenden voertuigen (van motorfiets tot tractor en personenauto tot autobus) illegaal met amber signalering rondrijden.
Kortom2: de meneer van de politie, het OM, het LPTV, het Ministerie, het RDW, wie je er ook bij haalt, hebben gelijk dat het niet mag. Maar ze creëren daarmee wel een handhavingsprobleem: door één voertuig "te laten lopen" c.q. "aan te pakken" wordt dus een precedent geschapen. Want onder al die duizenden voertuigen zijn OOK de voertuigen van de wegbeheerders, overheidsdiensten, overheidsopdrachtnemers (denk aan gladheidsbestrijding), enzovoort, enzovoort.