Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren

Auteur Topic: Verkeersregelaars mogen geen amber verlichting voeren  (gelezen 74500 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #150 Gepost op: 15 augustus 2012, 19:36:11
verzekeringstechnisch: Voertuigverzekering blijft leidinggevend, verder kan je als bedrijf een bedrijfsaansprakelijkheid afsluiten. Echter de meeste van deze verzekeringen sluiten voertuiggerelateerde ongevallen uit.

Verkeerslichten op TMA: Verkeerslichten dienen geplaatst te worden en worden in verplaatsende vorm door de wet niet toegestaan. Bij een rijdende afzetting heb je hier dus niets aan.

Borden opendraaien: Alleen als jij als vrijwilliger de opleiding BRL9101 hebt gevolgd mag jij borden opendraaien anders niet, want dan ben je niet gecertificeerd en dus niet bevoegd.

Fendoff striping: Dit is toegestaan in de wetgeving en kan verhelderend werken wanneer goed toegepast, ook bij het opdraaien en afdraaien van borden.

OGS:Is vind ik bij elk voertuig dat regelmatig stilstaat, langzaam rijdt en/of werkt aan de weg een must. Dat dit door veel mensen wordt betwijfeld snap ik best maar laat die dan maar een dagje mee gaan met verkeersborden zetten, afzettingen plaatsen of een IM beveiligen. Ik heb mijn voertuig uitgerust met een Amberbalk en TA, en ik ben hier heel tevreden over, maar ook hoor ik mensen alleen maar lovend over de zichtbaarheid van mijn voertuigen. En als ik zichtbaar ben maar in overtreding met OGS... jammer dan, dan maar voorkomen. Ik moet de eerste rechter nog tegenkomen die de regel van de wet belangrijker vind dat de veiligheid. Mijn ervaring is dat men oordeelt in de geest van de wet.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #151 Gepost op: 16 augustus 2012, 14:38:51
Fendoff striping: Dit is toegestaan in de wetgeving en kan verhelderend werken wanneer goed toegepast, ook bij het opdraaien en afdraaien van borden.

OGS:Is vind ik bij elk voertuig dat regelmatig stilstaat, langzaam rijdt en/of werkt aan de weg een must. Dat dit door veel mensen wordt betwijfeld snap ik best maar laat die dan maar een dagje mee gaan met verkeersborden zetten, afzettingen plaatsen of een IM beveiligen. Ik heb mijn voertuig uitgerust met een Amberbalk en TA, en ik ben hier heel tevreden over, maar ook hoor ik mensen alleen maar lovend over de zichtbaarheid van mijn voertuigen. En als ik zichtbaar ben maar in overtreding met OGS... jammer dan, dan maar voorkomen. Ik moet de eerste rechter nog tegenkomen die de regel van de wet belangrijker vind dat de veiligheid. Mijn ervaring is dat men oordeelt in de geest van de wet.

Fend off mag alleen als het niet gelijkend is op de BIZA striping. Maar dat is volgens mij ook al meerdere malen aangehaald in de verschillende topics.

OGS: Hit je spreekt nu van een bedrijf. De voertuigen die jij gebruikt worden bedrijfsmatig gebruikt voor dergelijke werkzaamheden. Dit is in mijn ogen een verschil met een particulier die "leuk" wilt doen en een oranje lamp op zijn auto zet.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #152 Gepost op: 16 augustus 2012, 15:02:01
Pully: er is totaal geen verschil tussen bedrijfsvoertuigen en personenvoertuigen. Ook personenvoertuigen kunnen en mogen dergelijke activiteiten uitvoeren, en hebben dan net zoveel rechten en plichten als een bedrijfsvoertuig. Denk aan een uitvoerder of opzichter die met zijn privé personenauto een werk komt inspecteren. Hij dient net zo goed een geel zwaailicht te voeren als de graafmachine of de bedrijfsbus.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #153 Gepost op: 16 augustus 2012, 15:05:32
Dan misschien toch maar een proefproces uitlokken om hier jurisprudentie over te krijgen. Want als het eenmaal geaccepteerd wordt dat men illegale verlichting op het voertuig mag plaatsen in de vorm van oranje/amber verlichting waar moeten we dan stoppen. Ik heb het hier dan wel over een particulier voertuig! Want als ik dan wel een oranje strobe op me auto mag, waarom zou ik dan geen oranje neon verlichting onder mijn auto hebben?
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #154 Gepost op: 16 augustus 2012, 15:35:57
Nogmaals: je mag een geel zwaailicht/flitslicht/knipperlicht niet gemonteerd hebben (zie Regeling Voertuigen), niet op bedrijfsauto's en niet op personenauto's, nergens niet. Maar je moet geel zwaailicht/flitslicht/knipperlicht in de voorgeschreven omstandigheden wél voeren (zie Regeling OGS). En dan moet dat 360 graden rond stralen. Geen neonverlichting aan de onderzijde dus.

Dus zeg maar hoe u het wilt doen.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
Reactie #155 Gepost op: 16 augustus 2012, 15:40:41
Dus zeg maar hoe u het wilt doen.  >:D
Arm uit het raam, recht omhoog steken en in je hand een 360-graden-pit vasthouden? En als je eenmaal stilstaat, met die pit in je handen op het dak gaan zitten...  098uo


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #156 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:21:24
Arm uit het raam, recht omhoog steken en in je hand een 360-graden-pit vasthouden? En als je eenmaal stilstaat, met die pit in je handen op het dak gaan zitten...  098uo

Met een "gekke bek" opgemerkt denk ik maar dat is dus wel realiteit idd de kleefvoeten aangezien dat geen vaste opstellingen zijn. (helaas geldt dat dan weer niet voor blauw)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #157 Gepost op: 17 augustus 2012, 11:22:40
Borden opendraaien: Alleen als jij als vrijwilliger de opleiding BRL9101 hebt gevolgd mag jij borden opendraaien anders niet, want dan ben je niet gecertificeerd en dus niet bevoegd.
onder toezicht van een gecertificeerd persoon mag een niet gecertificeerd persoon toch borden draaien/plaatsen (met uitzondering van de Rijkswegen)?
of heb ik dat altijd verkeerd begrepen?

ik heb nl. wel eens collega's mee (gehad) die de opleiding nog niet hadden gehad met het plaatsen van afzettingen
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #158 Gepost op: 17 augustus 2012, 23:26:45
onder toezicht van een gecertificeerd persoon mag een niet gecertificeerd persoon toch borden draaien/plaatsen (met uitzondering van de Rijkswegen)?
of heb ik dat altijd verkeerd begrepen?

ik heb nl. wel eens collega's mee (gehad) die de opleiding nog niet hadden gehad met het plaatsen van afzettingen

ja/nee, daar zijn de regels niet duidelijk over. Want je mag niet werken zonder "veilig werken aan de weg" maar je mag wel iemand opleiden tot BRL9101(waar "veilig werken aan de weg" een onderdeel is) waarbij hij dus wel mee mag werken....

Dus aan de ene kant zegt de regelgeving dat het niet kan en aan de andere kant zet zij de deur open.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #159 Gepost op: 11 september 2012, 11:38:08
ja/nee, daar zijn de regels niet duidelijk over. Want je mag niet werken zonder "veilig werken aan de weg" maar je mag wel iemand opleiden tot BRL9101(waar "veilig werken aan de weg" een onderdeel is) waarbij hij dus wel mee mag werken....

Dus aan de ene kant zegt de regelgeving dat het niet kan en aan de andere kant zet zij de deur open.

de collega's hebben allemaal wel "veilig werken langs de weg" gehad. Vast onderdeel van 'onze' cursus
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV