Reanimatie, vocht in longen

Auteur Topic: Reanimatie, vocht in longen  (gelezen 7535 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #10 Gepost op: 2 maart 2005, 08:33:27
Basic life Support. ofwel het basale reanimeren....

Mzzl, d´n Druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #11 Gepost op: 2 maart 2005, 20:49:35
Goeieavond,

Ik zag de termen Larynx Spasme en ventrikelfibrilleren voorbij vliegen. Kan iemand mij vertellen wat dit precies inhoudt?

Groeten van een brandweercollega

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #12 Gepost op: 2 maart 2005, 20:53:41
Ventrikelfibrilleren is het 'sidderen' van het hart. Dat wil zeggen dat alle hartspiercellen zich onafhankelijk van elkaar samentrekken en ontspannen, in plaats van in samenwerking. Hierdoor stopt het hart met pompen.
En larynxspasme... Wat ik uit de naam afleid is dat je stembanden zich verkrampt samentrekken, en dat ademt vast niet lekker, maar verbeter me als ik het fout heb...
Arts  www.alphalog.nl

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 2 maart 2005, 21:18:25
Even ter aanvulling:
Bij een reanimatie als gevolg van ventrikelfibrilleren wordt de (bekende) stroomstoot gegeven.

Een laryngospasme is een verkramping van het strottenhoofd waardoor de luchtpijp wordt afgesloten.

Het doet zich ook voor bij drenkelingen (voor brandweer interessant). Zie klik hier

Deze stembandkramp wordt een laryngospasme genoemd, ter hoogte van het strottehoofd, de larynx dus. Tijdens deze toestand sluit het strottehoofd waardoor er geen water geaspireerd kan worden, ook niet zolang er nog adembewegingen zijn.

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #14 Gepost op: 2 maart 2005, 21:36:23
Ehrm, correct me if I'm wrong -again....

Heet dat de duik(ers)reflex?
Arts  www.alphalog.nl

Ridder Pim

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 3 maart 2005, 10:37:55
Als aanvulling nog op de originele vraag; het kan ook zijn dat de patiënt gebraakt heeft.
Dan is er dus sprake van aspiratie (maaginhoud komt in de longen) en is meestal duidelijk een vochtspiegel te zien achterin de keelholte.

Ik weet niet of je dat bedoelde Elles.
In het geval van een asthma cardiale uit het longvocht zich als roze, schuimend sputum.