2/15 en 1/5

Auteur Topic: 2/15 en 1/5  (gelezen 3769 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

koen mertens

• Lesgever eerste hulp Rode Kruis-Vlaanderen
  • Forum gebruiker
Gepost op: 28 februari 2005, 11:45:48
De cyclus bij een reanimatie van een volwassene is 2/15.  Waarom is het bij een kind en een baby 1/5?

Paul SEH

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2005, 14:33:50
Omdat daar O2 meestal het primaire probleem is en niet het hart.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2005, 19:02:32
Omdat daar O2 meestal het primaire probleem is en niet het hart.
Dat is waar Paul, maar kan niet de hele verklaring zijn, immers een klein kind wat gereanimeerd wordt na bekende cardiale problemen wordt ook 1-5 gereanimeeed en de volwassen die gestikt is(bijvoorbeeld de drenkeling) wordt toch 2-15 gereanimeerd.

Een argument voor de 2-15 was dat de circulatie na 5 thorax compressies nog ovoldoende op gang is en dan alweer stopt. Dat zou goed kunnen, maar waarom geldt dat zelfde verhaal dan niet bij (kleine) kinderen ?

M.a.w er moet nog een andere verklaring voor zijn, al heb ik die zelf ook nog niet gevonden
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2005, 19:20:37
Door een geringere volume van het hart, krijg je bij een kind veel sneller een bloeddruk, waarbij je een circulatie rondpompt dan bij een volwassene..

Dus de pomp van bij kinderen brengt sneller een kleinere volume op druk om rond te pompen..

Let op, eind dit jaar worden er nieuwe richtlijnen bekend gemaakt door de ERC. en die worden daarna ook door de NRR overgenomen. De discussie nu gevoerd over om de compressies naar 20/2 te halen.

De discussie over de verhouding bij kids is net gestart, en wat daar uit komt is nog ff afwachten..

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2005, 19:23:23
Door een geringere volume van het hart, krijg je bij een kind veel sneller een bloeddruk, waarbij je een circulatie rondpompt dan bij een volwassene..

Peter ik geloof dat ik het mechanisme niet helemaal begrijp. Kun je die stelling s.v.p. eens toelichten ?

Wat ik me overigens wel kan voorstellen is dat de verhouding aangepast wordt aan het feit dat de normale ademhaling bij een kind sneller is als bij een volwassene.
Bij reanimatie van pasgeborene wordt om deze reden zelfs een verhouding van 3 op 1 aangehouden.

De reden voor de afwijkende verhouding zou dan dus zijn dat naarmate men jonger is men relatief meer behoefte heeft aan zuurtof ongeacht de oorzaak van de circulatiestilstand.
Dat de circulatie dan sub-optimaal is (net zoals bij volwassenen die met een verhouding van 5-1 gereanimeerd worden) wordt misschien voor lief genomen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

cupido

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2005, 21:10:56
bron prikbord ehbo

Ik heb de volgende vraag voorgelegd aan het oranje kruis;
WAAROM MOET JE BABY/KIND 5 KEER MASSEREN EN 1 KEER BEADEMEN EN VOLWASSENEN 15 MASSAGES OM 2 BEADEMINGEN.

Ik kreeg een mail terug van het oranje kruis ondertekend door een cardioloog met als verklaring dat een stilstand van de bloedsomloop bij een baby/kind meestal gelegen is aan het zuurstofstransport (verslikking).

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #6 Gepost op: 1 maart 2005, 11:37:36
zou je de volledige mail eens willen plaatsen?
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

cupido

• Gast
Reactie #7 Gepost op: 1 maart 2005, 12:58:49

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #8 Gepost op: 1 maart 2005, 13:51:23
Ik kreeg een mail terug van het oranje kruis ondertekend door een cardioloog met als verklaring dat een stilstand van de bloedsomloop bij een baby/kind meestal gelegen is aan het zuurstofstransport (verslikking).

Ja dat is precies wat Paul ook al zei en ongetwijfeld waar, maar dat verklaart nog steeds niet waarom we een volwassene bij problemen met de ademhaling toch 15-2 reranimeren. (of het cardiale kind met 5-1)

Ik ben zeer benieuwd naar de toelichting van Peter op zijn stelling m.b.t. het pompmechanisme van het hart

Paul SEH

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 1 maart 2005, 19:24:18

Dat is dus wat ik zei. Bij een kind is de ademhaking meestal het primaire probleem en niet het hart zoals dat bij volwassenen het geval is. Het kind kan minder lang zonder zuurstof dan een volwassene. Een kind heeft minder reserve capaciteit.