Het is zo ver...
In 2009 begon ik met een leuk projectje, waar verbazingwekkend genoeg nog best vraag naar was. Daarom ben ik een jaar later helemaal opnieuw begonnen met Alphalog 2.0 Ik kon destijds best een beetje programmeren, en gedurende 2 jaar heb ik het project steeds verder uitgebouwd.
Ik heb geprobeerd steeds te blijven luisteren naar de feedback van gebruikers, en dit er in te verwerken. Maar nu loop ik toch echt tegen de beperkingen op van mijn programmeerkunsten van destijds. De nieuwste functies die ik er in wil stoppen, leveren grote problemen op. Dit is niet de beperking van het programma (FileMaker), maar van hoe ik de database destijds heb ontworpen. Zo wil ik Alphalog over internet laten draaien, maar dit levert in de huidige programmatuur onacceptabele delays op.
Met nu in totaal 6 jaar programmeer ervaring in FileMaker is het weer tijd om geheel opnieuw te beginnen, met een geheel nieuwe database structuur.
Daarnaast zijn er een paar belangrijke andere punten die ik mee heb genomen: Het scherm is niet overzichtelijk genoeg bij grotere inzetten, het loggen duurde toch nog te lang bij korte berichtjes en de incidentmanager moet meer functies hebben, zoals het invullen van ritformulieren. En... het exporteren van inzetten/stationslijsten zodat er op een andere een inzet voorbereid kan worden. Het komt er allemaal in...
In deze post plaats ik een paar vroege screenshots om de ontwikkeling te tonen. Ik houd me aan mijn afspraak dat na dit jaar de volledige stand alone versie gratis wordt, dus ook deze nieuwe versie. Voor wie kiest om de nieuwe Server versie aan te schaffen, krijgt een compleet nieuw product dat helemaal geoptimaliseerd is om in een netwerkomgeving te draaien.
1. Het overzichtsscherm
De GRID layout heeft plaats moeten maken voor een aangepaste versie van de lijst-layout. In deze layout zijn de posten nu geen lange lijst, maar vrij te plaatsen in 2 kolommen van 25 regels. Met 3 tabbladen is er per inzet dus plek voor 150 stations. De stations zijn vorm te geven met een
bold,
italic en
underline tekst.
Alle overbodige info is verwijderd van het overzicht, maar wel op te vragen bij de groene 'i': houd de muis er over om stationsinfo te zien, en klik er op om deze te bewerken. De status en lokatie is nog steeds zichtbaar, en het snel koppelen en ontkoppelen van een incident is ook gebleven.
Nieuw is de knop Snelbericht. Typ een bericht in, druk op enter, gelogd! Korte berichten kunnen dus extra snel gelogd worden.
2. Berichten loggen
Het berichten loggen werkt in essentie hetzelfde, maar slimmer en sneller.
Nu zijn de knoppen zodanig te programmeren dat er direct een nieuw incident wordt aangemaakt bij bepaalde knoppen, zodat dit niet meer vergeten wordt. Dit is uiteraard te overrulen, maar het scheelt als geheugensteuntje. Daarnaast wordt er bij het koppelen aan een incident de lokatie van dit incident nu automatisch overgenomen. Daarnaast is de statuswijziging die met het bericht wordt doorgevoerd nu ook in te stellen.
Het loggen als geheel werkt duidelijker, sneller, slimmer en intuïtiever.
3. Berichten overzicht
De berichten waren een mengelmoes van kleurtjes, types en soms wat onoverzichtelijk. Alle berichten zijn nu duidelijker te lezen, en hebben alleen afwijkende kleuren als deze zo zijn ingesteld. Daarnaast maakt het programma het prettiger leesbaar.
4. Incidenten
Incidenten, zowel de open als afgesloten, zijn nu in 1 oogopslag te zien. De incidenten krijgen allemaal de mogelijkheid om een standaard formulier te koppelen, zoals bijvoorbeeld een ritformulier in een ambulance-inzet, of een slachtofferformulier in een EHBO-inzet.
Dit is een eerste topje van de ijsberg. Wie tot nu toe met plezier gebruik heeft gemaakt van Alphalog zal de aanpassingen een verademing vinden, en ik hoop dat degenen die er nog niet aan zijn begonnen door deze versie over de streep worden getrokken...