Lekkerlanders moeten zelf reanimeren om te overleven

Auteur Topic: Lekkerlanders moeten zelf reanimeren om te overleven  (gelezen 4603 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 31 juli 2012, 19:27:02
Lekkerlanders moeten zelf reanimeren om te overleven

NIEUW-LEKKERLAND  – Het is al langer bekend dat de aanrijdtijd van de ambulances in Nieuw-Lekkerland erg lang is. Afgelopen week bleek uit een onderzoek van de researchredactie van RTL Nieuws dat de gemeente Nieuw-Lekkerland bij de top 10 gemeenten hoort waarbij te ambulances te laat ter plaatse zijn. Om te overleven zullen inwoners van Nieuw-Lekkerland dus hun eigen dorpsgenoten moeten reanimeren.
 
Eén op drie ambulances te laat
 Van de spoedritten die de ambulances in 2010-2011 maakten kwamen de ambulances bij 32,5 procent van die meldingen te laat ter plaatse, dat wil zeggen na de gestelde norm van 15 minuten. Dit wil ook zeggen dat de ambulances die wel binnen de 15 minuten ter plaatse zijn nog steeds erg laat zijn. In het gunstigste geval komt de ambulance vanaf de ambulancepost in Papendrecht en daar doet hij minimaal 12 minuten over. Bij een reanimatie is het van belang dat er binnen 6 minuten wordt gereanimeerd en een elektrische schok wordt toegediend. Een ambulance haalt dit nooit, ook komt het zelden voor dat de politie er binnen zes minuten met een AED is.
 
Zelf reanimeren
 Om toch snel hulp te kunnen bieden is het noodzakelijk dat inwoners van Nieuw-Lekkerland zelf reanimeren. Omdat een ambulance nooit binnen zes minuten ter plaatse is willen de gemeente en de ambulancedienst dat meer inwoners leren reanimeren, volgens een artikel in het AD. Een 16-jarige inwoner van Nieuw-Lekkerland reanimeerde al twee keer een dorpsgenoot. Hij ging op de meldingen van de ambulance af en wist zo dat er een reanimatie was. Sinds korte tijd staat er geen adres meer in de meldingen van de ambulance. Het hele verhaal hierover is te vinden in een artikel in AD De Dortenaar van 24 juli. (Foto bovenste gedeelte artikel en foto onderste gedeelte artikel.)
 
Nieuw-Lekkerland
 Om toch snelle hulp te kunnen bieden bij mensen met een hartstilstand zal er een systeem moeten komen dat burgers die kunnen en willen reanimeren te alarmeren. De plaatselijke EHBO vereniging van Nieuw-Lekkerland heeft ervoor gezorgd dat er verspreid over Nieuw-Lekkerland AED’s zijn opgehangen. Een AED is een apparaat wat wordt gebruikt bij het reanimeren om een slachtoffer een elektrische schok te geven zodat het hart weer op gang komt. Nieuw-Lekkerland en Kinderdijk zijn ruimschoots voorzien van AED’s. Ook zijn er genoeg mensen die kunnen reanimeren. Het grootste probleem is dat de mensen niet weten waar en wanneer er een reanimatie is. De oplossing hiervoor is dat de meldkamer zogenaamde AED-alerts verzendt als er een reanimatie is. Ingeschreven burgerhulpverleners krijgen dan een SMS als er iemand in hun buurt een hartstilstand heeft.
 
AED-alert
 Veel veiligheidsregio’s werken al met zo’n systeem waarbij burgerhulpverleners een SMS krijgen als er een reanimatie in de buurt is. Hieronder staat een filmpje van de regio Noord-Holland Noord die er al vroeg bij was met een SMS-alert bij reanimaties. Sinds 2009 hebben zij een draaiend netwerk waarin burgerhulpverleners worden gealarmeerd om te reanimeren of een AED te halen bij een reanimatie. Ook een groot gedeelte van de andere veiligheidsregio’s heeft tegenwoordig een AED-netwerk waarbij buurtbewoners worden gealarmeerd. Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid heeft nog niet zo’n systeem maar een teammanager op de meldkamer heeft laten weten dat er nog deze zomer een plan op papier zal worden gezet. Om een succes te maken van een AED-netwerk zal er ook geld van de gemeente nodig zijn.
Bron: www.lekkerlandsnieuws.nl




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2012, 20:03:24
Het initiatief juich ik toe! Welk initiatief dan ook, om burgers in de wat meer afgelegener dorpjes wat zelfredzamer te maken o.a. d.m.v. reanimatielessen etc.

Maar:

Citaat
Hij ging op de meldingen van de ambulance af en wist zo dat er een reanimatie was.

Terwijl de ambulance om de hoek op het ''sein veilig'' wacht van de politie.....noem het allemaal maar op. Het is allemaal al eens uitgekauwd op dit forum, maar hierbij nogmaals. Want hij ''wist'' beslist niet dat het om een rea ging. De volgende keer speelt er misschien heel wat anders..


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2012, 20:21:36
En het kan ook geen kwaad om de aanrijroutes richting Nieuw Lekkerland wat te verbeteren, want de Eftelingse Python is er niets bij..


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2012, 21:55:23
En het kan ook geen kwaad om de aanrijroutes richting Nieuw Lekkerland wat te verbeteren, want de Eftelingse Python is er niets bij..

Bruggetje bij de Boerenbond  :D


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #4 Gepost op: 1 augustus 2012, 00:10:39
En toch doet het filmpje me nog steeds wat... Bijna 2 jaar geleden was dit...

Nee, niet slim op P2000 meldingen te lopen. Beter veel hulpverleners en veel AED's.

Aed-aler zou overal moeten zijn. Zelfs in Amsterdam. Twee weken terug een reanimatie recht tegenover mijn werk, maar ondanks dat ik vlak naast het Lucas Andreas zit, had ik met AED mog sneller geweest. Trap af, AED van de muur, oversteken en binnen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #5 Gepost op: 1 augustus 2012, 00:17:48
Ps sorry voor tikfouten... iphone, touchscreen enzo
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #6 Gepost op: 1 augustus 2012, 23:21:41
En toch doet het filmpje me nog steeds wat... Bijna 2 jaar geleden was dit...

Nee, niet slim op P2000 meldingen te lopen. Beter veel hulpverleners en veel AED's.

Aed-aler zou overal moeten zijn. Zelfs in Amsterdam. Twee weken terug een reanimatie recht tegenover mijn werk, maar ondanks dat ik vlak naast het Lucas Andreas zit, had ik met AED mog sneller geweest. Trap af, AED van de muur, oversteken en binnen.
Er zit niet altijd een auto op de post Lucas, die wordt namelijk nog weleens ingezet ook ;) dus dat kan idd nog weleens duren.....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #7 Gepost op: 1 augustus 2012, 23:49:37
Er zit niet altijd een auto op de post Lucas, die wordt namelijk nog weleens ingezet ook ;) dus dat kan idd nog weleens duren.....

Buiten dat. Jij weet ook hoelang het kan duren voordat een melding daadwerkelijk wordt uitgegeven door de meldkamer. Want volgens mij ben jij ook weleens aan de Elandsgracht geweest om een kijkje in de keuken te nemen van het HB.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2012, 15:29:09
Er zit niet altijd een auto op de post Lucas, die wordt namelijk nog weleens ingezet ook ;) dus dat kan idd nog weleens duren.....

Dit keer kwam hij van het Lucas ;) of hij reed net om de hoek  :)
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2012, 18:53:07
Buiten dat. Jij weet ook hoelang het kan duren voordat een melding daadwerkelijk wordt uitgegeven door de meldkamer. Want volgens mij ben jij ook weleens aan de Elandsgracht geweest om een kijkje in de keuken te nemen van het HB.
Jawel, maar daar komen onze meldingen nog niet vandaan hoor ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-