Vrouwen en kinderen eerst?

Auteur Topic: Vrouwen en kinderen eerst?  (gelezen 1647 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Gepost op: 2 augustus 2012, 09:17:56
Vrouwen en kinderen eerst?  

Dat bij een scheepsramp eerst vrouwen en kinderen worden gered lijkt tegenwoordig niet meer op te gaan. Een Zweeds onderzoek toont aan dat mannen meestal eerst hun eigen hachje redden.
Uit de studie van wetenschappers van de universiteit van Uppsala blijkt dat de mannen aan boord bij een schipbreuk twee keer meer kans hebben om te overleven dan de vrouwen. Kinderen hebben de kleinste kans om een scheepsramp te overleven.
Uitzonderingen
De wetenschappers analyseerden de overlevingsgraad van 15.000 schipbreukelingen tussen 1852 en 2011. Er blijken ook uitzonderingen te zijn. Zo overleefde bijna 70 procent van de vrouwen en kinderen de ramp met de Titanic in 1912, tegen slechts 20 procent van de mannen.
Ook bij een ramp uit de 19e eeuw met de Birkenhead, een schip dat in 1852 in de Indische Oceaan zonk, overleefden meer vrouwen dan die mannen. Bij elf andere onderzochte scheepsrampen waren er veel meer mannen dan vrouwen die gered konden worden.
Kapitein is ook man
Opvallend is het dat de bemanning en met name de kapitein goed voor zichzelf lijken te zorgen. Hun kansen liggen beduidend hoger dan de kans dat de passagiers overleven. Een mooi voorbeeld is de ramp met het cruiseschip Costa Concordia. Deze ramp is niet in het onderzoek meegenomen, maar hierbij verliet de kapitein het schip en liet hij de 4.200 passagiers achter. Tweeëndertig passagiers van het cruise schip kwamen bij de ramp voor de Italiaanse kust om het leven.
Bron: Belga/TV




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2012, 10:43:59
When A Ship Sinks, Is It Really ‘Women and Children First’?
 .

By Mike Schuler On July 31, 2012
 
 
Researchers from Sweden’s Uppsala University have recently released some findings of a rather interesting study that dispel popular beliefs dating back to the Titanic about the anatomy of shipwreck survival.
 
According to the study, titled “Every Man for Himself: Gender, Norms and Survival in Maritime Disasters“, researchers found that in the case of a maritime disaster the age-old ‘women and children first’ does not hold, and in reality is more like ‘every man for himself’.  In fact, women and children have substantially lower chance of survival than men, particularly than that of the captain and crew, the study finds.
 
In order to come to this conclusion the study’s authors, economists Mikael Elinder and Oscar Erixson, analyzed data based on 18 of the most notable shipwrecks during the period 1852 to 2011 with information on the fates of more than 15,000 people with one, well two, critical-yet-obvious exceptions; the RMS Titanic and RMS Lusitania. Why not include these? Simply put, the Titanic (and RMS Lusitania) disasters were exceptional.
 
The report states that on the ships where the captain gave the order ‘women and children first’, i.e. Titanic and Lusitania, the difference in survival rates between men and women is lower, but the study found that women survived to a higher extent than men only when this order was enforced by the threat of violence.  This, however, is rare and by including the two aforementioned exceptions the results get severely skewed.
 
Specifically, the study shows that women have a significantly lower chance of survival than men (17.8% vs. 34.5%), children have the lowest chance of survival, and captain and crew are 18.7% more likely to survive than passengers.
 
But why are crew members more likely to survive?
 
Here’s the real zinger.  The study found that, and we’re pretty sure some of you will disagree here, it is actually common that captains leave the ship and save themselves before overseeing the safe rescue of all passengers. Remember they said it not me, IT IS COMMON TO HAVE CAPTAINS AND CREW SAVE THEMSELVES BEFORE PASSENGERS.
 
Therefore, according to the study anyway, our favorite scapegoat Captain Francesco Schettino in the case of the Costa Concordia disaster is not at all an exception, but rather quite common in maritime disasters.
 
So what does this study mean?
 
Well, according to the reports findings, this indicates an important role of leaders in the face of disasters, and more widely, how this contributes to our understanding of how people behave under extreme stress and when it is a matter of life and death.