Wat is dan het verschil?
Je zult uiteindelijk functionarissen moeten oproepen, of in de oproep GRIP staat of iets anders maakt dan toch niet uit?
Door de GRIP structuur te gebruiken, weet men in ieder geval zeker dat er geen functionarissen "vergeten" worden, en zijn de taken en verantwoordelijkheden ook duidelijk...
Dat is denk ik ook exact de reden van de opschaling via P2000 naar GRIP 3: de structuur is duidelijk en het lijstje van benodigde functionarissen staat bij de meldkamer gewoon onder het knopje "GRIP 3", dus je weet zeker dat je alle betrokkenen alarmeert dan wel informeert
Een dergelijke opschaling lijkt overigens bijzonder, maar er zijn ook veel regio's die -indien een situatie niet spoedeisend is- zonder P2000 opschalen in GRIP-fasen. Denk aan de vliegtuigbom in de Lek bij Elst; daar is door de VRU én Gelderland-Zuid opgeschaald naar GRIP 4, zonder verdere P2000-meldingen. Andere regio's kiezen voor het instellen van een (kern) ROT bij bepaalde (dreigende) incidenten en in feite is dat ook vergelijkbaar met een GRIP 2 zonder CoPI.
Kortom: deze opschaling lijkt bijzonder, maar gezien de benodigde commandostructuur en de onduidelijkheid over de situatie (verdere besmetting?) doet Zeeland het niet anders dan veel andere regio's.
Overigens draaide een maand geleden de GRIP 4-oefening 'Prisma' in de VRU (gemeenten Zeist en Utrechtse Heuvelrug). Dat scenario was een besmetting van het drinkwater -hier gelukkig niet het geval, maar qua idee toch aardig vergelijkbaar.