controleur of verkoper ??

Auteur Topic: controleur of verkoper ??  (gelezen 11262 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

SL-Leung

• Gast
Gepost op: 2 maart 2005, 17:53:34
Vandaag een gekke situatie tegengekomen  :P
Ik zat bij m’n favoriete stripspeciaal zaak, komt er iemand met een leren jas binnen. Op die jas waren een drietal tekens genaaid, (vlam in een schild;  logo van fireman77 voor een voorbeeld) met drie gouden strepen op de schouders. Vraagt hij of er in de winkel de blusmateriaal ook jaarlijks gecontroleerd wordt. En tot wanneer die blussers dan geldig waren. Er wordt geantwoord (de blusser was regelmatig gecontroleerd, geldigheid tot december vorig jaar). Meteen dan de vraag waar hij dan vandaan komt. Van de brandweer was het antwoord. Ik dacht toen : oei, dat wordt een boete ::).
Nee hoor, de fles wordt bekeken en er komt de opmerking dat het een halon blusser is, die tegenwoordig ten strengste verboden zijn om in bezit te hebben. En elke winkel was verplicht om goed blusmateriaal dat jaarlijks was gekeurd in bezit te hebben. Geen boete, maar de “brandweerman” kon die blusser wel innemen tegen 0 euro, als er een nieuwe goedgekeurde schuimblusser bij hem werd gekocht. Het bedrijf Fire –Fly was onderdeel van de brandweer en zou dan ook jaarlijks de keuring verzorgen  :o :o :o
De winkelier bedankt hem voor de opmerkingen en zegt dan dat hij wel snel gaat kijken bij de Makro, want daar worden ook schuimblussers verkocht van Ajax (sorry Spuit11); toch wel goede blussers ?  Ja, was het antwoord, maar de Makro koopt partijen op die niet meer door de fabrikant gefabriceerd worden. Als er dan over een jaar of 2-3 een nieuwe nippel of iets anders nodig is, kom je er niet meer aan.

Mijn vraag aan de brandweermannen en brandweervrouwen :
Volgens mij was die man niet in zijn officiele functie, toch ? ? ? ? (als hij al van de brandweer was)
In hoeverre is het nu verboden om een Halon blusser te hebben en moet deze dan ergens ingeleverd worden ?
Kennen jullie het bedrijf Fire-Fly ? ? (volgens mij toch geen onderdeel van de brandweer)

Vol verbazing nog van het gebeuren :-\ :-\,

Siu Luen

OVR Defensie

• Junior gebruiker
  • **
  • Hulpverlenen is teamwork
Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2005, 18:49:06
Apart verhaal :)
In die zin van dat de persoon zich voordoet als brandweer en achteraf gewoon een verkoper blijkt te zijn. Nu werken wel veel brandweervrijwilligers bij bedrijven die iets te maken hebben met het vak zoals inderdaad brandblussers. Maar om direct deze koppeling te leegen bij een verkoopgesprek...

Het lijkt mij geen goede zaak. Er dient m.i. een
strikte scheiding te zijn tussen een overheids inspectie en tussen het leveren van goederen op commerciële basis.

V.w.b. de halon blussers. Die mag je als onderneming al een tijdje niet meer in je bezit hebben. Ook voor particulieren geldt dit inmiddels ook.
Halon is een (goede) blusstof die ernstige schade toebrengt aan de ozonlaag en daarom verboden zijn.

Er is een afbouw regeling geweest.

Het inleveren kost trouwens wel geld (weet niet hoeveel)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2005, 19:26:35
Dit is bij ons in de gemeente een aantal jaren geleden ook gebeurt. De 'verkopers' komen in een brandweerpak bij de mensen (vaak allochtone ondernemers) aan de deur en overdonderen ze.

Ik weet niet of je de blusser van dat bedrijf gezien heb, vaak plakken ze er een sticker op dat alleen zij onderhoud mogen plegen aan de blusser en niemand anders.... Het is wel handig, heb je gelijk hun telefoonnummer  ;D

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 2 maart 2005, 19:28:23
De brandweer heeft geen controlebedrijf voor brandblussers zullen ze ook nooit krijgen.Dat dat persoon zich voordoet als brandweerman,en ook nog op commerciele basis brandblussers verkoopt is een slechte zaak.

Ik werk zelf in de brandbeveiliging (vergelijkbaar als Ajax),en ik zit bij de brandweer.Maar ik mag nooit en te nimmer uit naam als brandweerman brandblussers gaan verkopen zelfs niet controleren.

Halon mag je inderdaad niet meer in je bezit hebben,
het innemen van Halon dient geregistreerd te worden,en het innemen kost 10 Euro per kilo reken maar uit wat het kost voor een halonblusser van 6kg.
De halon wordt naar de halonbank gebracht voor vedere verwerking.
Ik ben geneigt om te zeggen dat dit 1 van de vele bonafide figuren zijn,die  ergens een slaatje uit probeert te slaan

SL-Leung

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 maart 2005, 19:37:48
Dacht ik en de winkelier ook. Het meest verbazende (en irritante nu ik zo jullie reacties lees) vond ik nog wel dat hij vertelde dat zijn bedrijf ONDERDEEL was van de brandweer !! Hoe ver kunnen sommige mensen gaan  >:( >:( >:( :'(

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 2 maart 2005, 19:45:43
Dacht ik en de winkelier ook. Het meest verbazende (en irritante nu ik zo jullie reacties lees) vond ik nog wel dat hij vertelde dat zijn bedrijf ONDERDEEL was van de brandweer !! Hoe ver kunnen sommige mensen gaan  >:( >:( >:( :'(
daar gaan die mensen helaas zeer ver in  >:( >:(
Maar het erge is dat die gasten het voor ons als bedrijven het steeds moeilijker  maken om nog geloofwaardig over te komen naar een klant toe,vooral als die klant stevig is belazert.
Wij spelen dit soort incidenten door aan het NCP (nationaal Centrum voor Preventie) in de hoop dat zij er wat mee kunnen doen

spuit 11

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 2 maart 2005, 19:48:42
Vandaag een gekke situatie tegengekomen  :P
Ik zat bij m’n favoriete stripspeciaal zaak, komt er iemand met een leren jas binnen. Op die jas waren een drietal tekens genaaid, (vlam in een schild;  logo van fireman77 voor een voorbeeld) met drie gouden strepen op de schouders. Vraagt hij of er in de winkel de blusmateriaal ook jaarlijks gecontroleerd wordt. En tot wanneer die blussers dan geldig waren. Er wordt geantwoord (de blusser was regelmatig gecontroleerd, geldigheid tot december vorig jaar). Meteen dan de vraag waar hij dan vandaan komt. Van de brandweer was het antwoord. Ik dacht toen : oei, dat wordt een boete ::).
Nee hoor, de fles wordt bekeken en er komt de opmerking dat het een halon blusser is, die tegenwoordig ten strengste verboden zijn om in bezit te hebben. En elke winkel was verplicht om goed blusmateriaal dat jaarlijks was gekeurd in bezit te hebben. Geen boete, maar de “brandweerman” kon die blusser wel innemen tegen 0 euro, als er een nieuwe goedgekeurde schuimblusser bij hem werd gekocht. Het bedrijf Fire –Fly was onderdeel van de brandweer en zou dan ook jaarlijks de keuring verzorgen  :o :o :o
De winkelier bedankt hem voor de opmerkingen en zegt dan dat hij wel snel gaat kijken bij de Makro, want daar worden ook schuimblussers verkocht van Ajax (sorry Spuit11); toch wel goede blussers ?  Ja, was het antwoord, maar de Makro koopt partijen op die niet meer door de fabrikant gefabriceerd worden. Als er dan over een jaar of 2-3 een nieuwe nippel of iets anders nodig is, kom je er niet meer aan.

Mijn vraag aan de brandweermannen en brandweervrouwen :
Volgens mij was die man niet in zijn officiele functie, toch ? ? ? ? (als hij al van de brandweer was)
In hoeverre is het nu verboden om een Halon blusser te hebben en moet deze dan ergens ingeleverd worden ?
Kennen jullie het bedrijf Fire-Fly ? ? (volgens mij toch geen onderdeel van de brandweer)

Vol verbazing nog van het gebeuren :-\ :-\,

Siu Luen

excusses geaccepteerd we werken ze vanavond toch uit de beker ;D ;D

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 2 maart 2005, 21:33:41
Ik weet niet of de brandweer nu nog als onderhoudsbedrijf mag optreden, maar tot een jaar of twee terug deden wij het onderhoud aan veel blussers ook nog zelf.

Alleen door strengere regelgeving is hiermee opgehouden omdat dit teveel kosten met zich mee zou brengen, dus ik denk dat het nog wel kan maar niet echt verstandig is als je eerst iets af moet keuren omdat het niet gekeurd is en vervolgens je diensten aanbied om de blusser te laten keuren ;)

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #8 Gepost op: 2 maart 2005, 22:35:39
http://www.fire-flybrandpreventie.nl/ een site die geen info biedt...

Ik weet wel dat er een brandweerkorps is die zelf mensen opgeleid hebben dat ze blusaparatuur mogen controleren binnen hun 'bedrijf '. (vraag me even niet welk korps.....)
En dat is dan helemaal officieel reob gecertificeerd.
Maar of dat veel voorkomt??

En had de halonbank niet nog een inname-stop??
  Ta

mus

• Forum gebruiker
  • veiligheid boven alles
Reactie #9 Gepost op: 3 maart 2005, 08:37:27
De halon blussers zijn inderdaad sinds 2004 verboden. Blussers mogen alleen gekeurd worden door daarvoor opgeleide personen. De brandweer is een gemeentelijke organisatie en mogen geen commerciele activiteiten ontplooien. Dit zou namelijk concurrentievervalsing zijn. Wel mag een opgeleid brandweerman hun eigen blussers controleren. Indien men gecontroleerd wordt moet je naar hun legitimatie vragen. Zij mogen alleen controleren in opdracht bij de gemeente dus daar kun je navraag doen. Op die wijze weet je dat je met een echte brandweerman te doen hebt.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.