Vandaag een gekke situatie tegengekomen
Ik zat bij m’n favoriete stripspeciaal zaak, komt er iemand met een leren jas binnen. Op die jas waren een drietal tekens genaaid, (vlam in een schild; logo van fireman77 voor een voorbeeld) met drie gouden strepen op de schouders. Vraagt hij of er in de winkel de blusmateriaal ook jaarlijks gecontroleerd wordt. En tot wanneer die blussers dan geldig waren. Er wordt geantwoord (de blusser was regelmatig gecontroleerd, geldigheid tot december vorig jaar). Meteen dan de vraag waar hij dan vandaan komt. Van de brandweer was het antwoord. Ik dacht toen : oei, dat wordt een boete
.
Nee hoor, de fles wordt bekeken en er komt de opmerking dat het een halon blusser is, die tegenwoordig ten strengste verboden zijn om in bezit te hebben. En elke winkel was verplicht om goed blusmateriaal dat jaarlijks was gekeurd in bezit te hebben. Geen boete, maar de “brandweerman” kon die blusser wel innemen tegen 0 euro, als er een nieuwe goedgekeurde schuimblusser bij hem werd gekocht. Het bedrijf Fire –Fly was onderdeel van de brandweer en zou dan ook jaarlijks de keuring verzorgen
De winkelier bedankt hem voor de opmerkingen en zegt dan dat hij wel snel gaat kijken bij de Makro, want daar worden ook schuimblussers verkocht van Ajax (sorry Spuit11); toch wel goede blussers ? Ja, was het antwoord, maar de Makro koopt partijen op die niet meer door de fabrikant gefabriceerd worden. Als er dan over een jaar of 2-3 een nieuwe nippel of iets anders nodig is, kom je er niet meer aan.
Mijn vraag aan de brandweermannen en brandweervrouwen :
Volgens mij was die man niet in zijn officiele functie, toch ? ? ? ? (als hij al van de brandweer was)
In hoeverre is het nu verboden om een Halon blusser te hebben en moet deze dan ergens ingeleverd worden ?
Kennen jullie het bedrijf Fire-Fly ? ? (volgens mij toch geen onderdeel van de brandweer)
Vol verbazing nog van het gebeuren
,
Siu Luen