Brandweer test nieuwe manier van blussen (Fog Nail) in Rhenen

Auteur Topic: Brandweer test nieuwe manier van blussen (Fog Nail) in Rhenen  (gelezen 6476 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Brandweer test nieuwe manier van blussen in Rhenen
 
RHENEN - De brandweer in Rhenen testte zaterdag een nieuw blusmiddel. Daarvoor werd een grote brandoefening gehouden in een flat.

De zogenaamde Fog Nail kan door een deur heen worden geslagen waarna de hulpverleners de brand veilig kunnen blussen zonder de deur te openen en zichzelf in gevaar te brengen. Het blusmiddel wordt nu al door sommige korpsen gebruikt maar moet over enige tijd overal beschikbaar zijn.

De gesimuleerde brand trok veel bekijks van voorbijgangers.


Bron+filmpje en foto,s http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/844570/brandweer-test-nieuwe-manier-van-blussen-in-rhenen

Zo nieuw is de Fog-nail toch niet? Voor het bestrijden van binnenbranden.




Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #1 Gepost op: 12 augustus 2012, 10:13:56
Nee is ook niet nieuw maar voor veel korpsen denk ik wel. Kan een mooie aanvulling zijn.

Overigens is laatst bij diverse testen van blusmethoden ook de nevelkogel als innovatie gebracht.....ehhh die bestaat al sinds de jaren 60 van de vorige eeuw. Uitvinding toen in het Brabantse. Super ding maar helaas weinig gebruikt en bekendheid. Het originele model is ook nooit goed nagemaakt.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


BarneyC

  • Huismeester kazerne Zandvoort
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2012, 14:13:40
Fog nail. Dat doet me een beetje denken aan een filmpje wat ik heb gezien dat ging over het snel blussen van een vliegtuigbrand. Een brandweerwagen met een grote spies doorboorde de huid van het vliegtuig en pompte daarna een grote hoeveelheid schuim het vliegtuig in. Is volgens mij al aardig wat jaartjes geleden.
Huismeester brandweer Zandvoort-Noord


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2012, 16:13:34
Wat jij bedoelt is de Cobra cutter of Cold cutter.
Met hoge druk (dacht 80 bar) en heel weinig water, eventueel gemixt met fijn grit kun je bijna overal doorheen spuiten (metselwerk, beplaring, deuren, etc). De nozzle waar dit uitkomt kun je vervolgens weer door dat gaat steken om heel snel te koelen met de nevel.

Het heeft dus wel overeenkomsten, maar is toch weer wezenlijk anders, omdat het een opzichzelfstaand systeem is met een eigen pomp, slangen en nozzle. Fog nails en nevelkogels gebruik je toch gewoon op je standaard hoge en lage druk aan?

In Zweden (dacht ik) wordt dit al jaren enthousiast heel veel ingezet. Schiphol heeft het ook al jaren, maar ik begreep dat ze er daar ook wat bezwaren tegen hebben.
Amsterdam-Amstelland heeft afgelopen jaar, samen met omliggende regio's geprobeerd zoveel mogelijk inzetten te doen met zo'n systeem om "wetenschappelijke" informatie te verzamelen over het nut en effectiviteit en bij welke scenario's het echt toegevoegde waarde heeft. Daar zou het NIFV dan weer een rapport over schrijven, maar wat daar is uitgekomen weet ik niet. De reacties waren in eerste instantie erg enthousiast.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2012, 16:17:06
Rotterdam heeft toch een Cobra-systeem actief?!

Inzetbaar voor heel Nederland?!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


rozema12

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2012, 16:36:33
Fognail im Einsatz

Hier wel een interessant filmpje over de mogelijkheden van de "fog nail".


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2012, 16:46:31
Staan er wel meer op ook van diverse praktijkinzetten.

Geen slecht systeem en een prima aanvulling op de "gereedschapskist"
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2012, 22:40:33
Citaat
Wat jij bedoelt is de Cobra cutter of Cold cutter.
No, wat hij bedoeld is een piercing nozzle die op hydrulische bomen zit bij crashtenders. Door de kracht van de arm wordt de stalen pin door de romp van het vliegtuig gedrukt, en kan zo bijv. in de passagiersruimte of motorgondel een brand onder controle brengen. Blusmiddel, water of schuim afhankelijk wat men kiest.
Is geen Cobra cold cutter!
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2012, 23:42:42
Ah....aan de arm op de crashtenders had ik even niet gedacht. Je hebt gelijk.

Ik zat met de hoogwerker van schiphol in mijn hoofd. Daar zit/ zat een cobra cutter op.

Op Schiphol zit hij al een tijdje op de hoogwerker. Overigens zou Amsterdam ook meedoen aan de proef, aldus de Sitrap van april van dit jaar:

Blussen en koelen door slechts 4 mm. Het klinkt onmogelijk, maar het kan toch echt. Samen met Brandweer Rotterdam-Rijnmond gaat Brandweer Amsterdam-Amstelland in 2009 een proef houden met de Coldcutter.

Het hele artikel vind je HIER


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2013, 15:37:53
The First Attack Nozzle™ - Unmatched Firefighter Protection and Knockdown Ability

Als je de werking van de nevelkogel zo bekijkt, blijft het verwonderlijk dat deze hier in Nederland zo weinig to niet wordt gebruikt. Maar dat we een systeem bij bedenken zoals COBRA.