Wat jij bedoelt is de Cobra cutter of Cold cutter.
Met hoge druk (dacht 80 bar) en heel weinig water, eventueel gemixt met fijn grit kun je bijna overal doorheen spuiten (metselwerk, beplaring, deuren, etc). De nozzle waar dit uitkomt kun je vervolgens weer door dat gaat steken om heel snel te koelen met de nevel.
Het heeft dus wel overeenkomsten, maar is toch weer wezenlijk anders, omdat het een opzichzelfstaand systeem is met een eigen pomp, slangen en nozzle. Fog nails en nevelkogels gebruik je toch gewoon op je standaard hoge en lage druk aan?
In Zweden (dacht ik) wordt dit al jaren enthousiast heel veel ingezet. Schiphol heeft het ook al jaren, maar ik begreep dat ze er daar ook wat bezwaren tegen hebben.
Amsterdam-Amstelland heeft afgelopen jaar, samen met omliggende regio's geprobeerd zoveel mogelijk inzetten te doen met zo'n systeem om "wetenschappelijke" informatie te verzamelen over het nut en effectiviteit en bij welke scenario's het echt toegevoegde waarde heeft. Daar zou het NIFV dan weer een rapport over schrijven, maar wat daar is uitgekomen weet ik niet. De reacties waren in eerste instantie erg enthousiast.