Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 92300 keer)

0 gebruikers (en 35 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #20 Gepost op: 13 augustus 2012, 19:26:52
Duidelijk beleid ontbreekt dus in mijn voorzichtige conclusie.

Jammer want iedereen heeft hetzelfde doel. Wat ik zelf kan beluisteren is dat Den Helder Rescue geen sterke rol speelt. Het radioverkeer is bij sommige "centralisten" is zwak, radioprocedures worden slecht gehanteerd en de regie-sturing is er meestal niet. Mijn inziens moet je dit strak hanteren en de juiste hulp sturen. Niet nodig bij een incident is wegwezen. Daarnaast moeten ze vooruit denken en ketenpartners op tijd alarmeren zoals de ambulance.

Werkt Den Helder formeel alleen maar met de KNRM en hulpdiensten van de regio? Waarom valt niet iedereen onder 1 club?! Of dat nu de KNRM is of de "Waterreddertjes" maakt volgens mij dan niet zoveel uit. Kun je wel duidelijkheid geven aan de taken, inzetprotocollen, gebiedsverdeling, oefeningen, etc. Is er teveel trots en zijn er teveel heilige huisjes?

Daarnaast is het preventief aanwezig zijn op mooie of stormachtige dagen een zeer nuttige bezigheid. Snel reageren op calamiteiten is een must volgens mij. Zijn er geen sectoren met verdeling van de boten? Zijn er geen afspraken wanneer er paraatheid is?

En wat betreft de verantwoording voor de veiligheid en hulpverlening op water is dat een lastige volgens mij. Deels Rijksoverheid, deels Provincie, deel Veiligheidsregio en deels Gemeente. Den Helder Rescue zou misschien toch wel de aangewezen partij zijn omdat alle kanaal 16 en 70 meldingen daar binnenkomen. 112 meldingen mobiel kunnen via de KLPD  Als je deskundige centralisten inzet klinkt niet alleen het beter maar is er ook meer overzicht. En misschien een verdeling maken tussen zee en binnenvaart op de grotere wateren. Ik zou wel eens een druk dagje willen draaien als centralist, leuke uitdaging! Wie komt met de uitnodiging!?  :)

Wat ik verder wel bijzonder vindt is dat er geen of weinig geld beschikbaar is vanuit de Overheden voor de bewaking- en reddingstaken. Eigenlijk is dat schandalig in een land met zoveel water.

Ik denk dat je een hele heldere analyse neerzet. Kwaliteit slag is zeker te halen bij het kustwachtcentrum. Men moet daar in dan duidelijke keuzes maken wat wel en wat niet bij de kustwacht en reddingsbrigades/KNRM hoort. Pechhulp is voor de diverse water "wegenwachters" en niet voor de KNRM. Het is toch van de zotte dat een KNRM boot een jacht van bijna 1 miljoen gulden gratis vanaf Pampus naar Muiden sleept. Een klus van bijna een uur. 1 uur lang niet inzetbaar als reddingsboot.

Men kent op het water wel de zogenaamde samij regeling. Die hier te vinden is:
http://www.samij-regeling.nl/


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #21 Gepost op: 13 augustus 2012, 19:39:04
De samij-regeling heb ik weleens gelezen maar geeft mijn inziens alleen enige sturing bij grote calamiteiten. Ook erg belangrijk.  

Het zou mij niet verbazen dat het dan alsnog misgaat omdat sturing ontbreekt bijvoorbeeld vanuit het KWC. Alles begint met een goede melding en aansturing. Overigens is mijn verbazing groot dat als ik het goed heb maar 1x per 3 jaar goefend wordt met dergelijke scenario's.  

Neemt niet weg dat de dagelijkse zorg voor veiligheid op het water dus nu niet goed geregeld is of beter kan. De intenties van alle partijen zijn goed. De mensen zijn zeer gedreven en loyaal. Een geweldige uitdaging om een goed en praktisch beleidsplan te schrijven en om heldere afspraken te maken met alle partijen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #22 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:03:41
Bedenk dat de rolvan de kustwacht niet echt een leidende is. Zij zijn het JRCC, het coordinerend centrum. Het is niet de bedoeling een commando centrum te zijn. Dat kan niet, reddingboten zijn geen legervoertuigen.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #23 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:20:34
Ded laatste tijd roept de KNRM Huizen steeds vaker dat de berger er ook nog is. Maar die heeft geen enkele inzet verplichting, dus daar kun je geen businessplan op zetten. (Menno zit nu in Vlieland om maar eens wat te noemen). Ook HOGE geeft geen 100% (haalt dat sommige jaren wel) inzet garantie. Dus heb je elkaar nodig om de gaten op te vullen.

Henk, volgens mij spreek jij hier jezelf tegen. Je roept altijd dat slepen niet door de knrm maar door een berger gedaan moet worden. Nu is er een sleepkarwei en dan is de berger met vakantie! Hoe moet je hier dan als kustwacht op anticiperen. Je kan niet verwachten dat hun alle vakantie's bij gaan houden van bergers. Kortom wil je een serieuse parnter zijn dan moet je altijd in zet baar zijn toch? KNRM geeft wel 100% inzet garantie dus is een goede partner voor de kustwacht.
Kan dat ik dit verkeerd zie hoor. 98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #24 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:22:26
Ik denk dat je een hele heldere analyse neerzet. Kwaliteit slag is zeker te halen bij het kustwachtcentrum. Men moet daar in dan duidelijke keuzes maken wat wel en wat niet bij de kustwacht en reddingsbrigades/KNRM hoort. Pechhulp is voor de diverse water "wegenwachters" en niet voor de KNRM. Het is toch van de zotte dat een KNRM boot een jacht van bijna 1 miljoen gulden gratis vanaf Pampus naar Muiden sleept. Een klus van bijna een uur. 1 uur lang niet inzetbaar als reddingsboot.

Men kent op het water wel de zogenaamde samij regeling. Die hier te vinden is:
http://www.samij-regeling.nl/

Maar moet je als kustwacht dan ook niet 100% op inzet van die water "wegenwachters" kunnen bouwen?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:24:02
Oh nog even dit is geen aanval, in het laatste radiostukje vind ik zelfs dat je een goede samenwerking tussen bergers, Hoge en KNRM hoort, dat dingen beter kunnen is zonder meer waar.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:26:53
De samij-regeling heb ik weleens gelezen maar geeft mijn inziens alleen enige sturing bij grote calamiteiten. Ook erg belangrijk.  

Het zou mij niet verbazen dat het dan alsnog misgaat omdat sturing ontbreekt bijvoorbeeld vanuit het KWC. Alles begint met een goede melding en aansturing. Overigens is mijn verbazing groot dat als ik het goed heb maar 1x per 3 jaar goefend wordt met dergelijke scenario's.  

Neemt niet weg dat de dagelijkse zorg voor veiligheid op het water dus nu niet goed geregeld is of beter kan. De intenties van alle partijen zijn goed. De mensen zijn zeer gedreven en loyaal. Een geweldige uitdaging om een goed en praktisch beleidsplan te schrijven en om heldere afspraken te maken met alle partijen.

Ik begrijp een beetje uit je woorden dat je het wel een uitdaging vindt een beleidsplan te schrijven !

Even wat losse opmerkingen en achtergrond muziek.

Bij het schrijven van een praktisch en realistisch plan voor bijv. het IJsselmeergebied etc. moet je ervan uitgaan dat in de eerste fase van de reddingsoperatie mbt de (grotere) calamiteit*) de recreatie (zomer)- en beroepsvaart(zomer en winter) die toevallig in de buurt vaart/is veelal de eersten zullen zijn die op redelijk grote schaal praktische hulp zullen gaan en kunnen/en ook moeten bieden.
Die "ad-hoc hulpverleners" zullen zich inzetten op basis van gezond verstand en de mate van hulpvaardigheid en bekwaamheid.
In deze fase zullen de meeste mensen gered worden,waarbij van nog maar weinig officiele coordinatie  sprake zal zijn.
*) Daarbij zou je bijv. kunnen denken aan een passagiersschip met een paar honderd (deels oudere) mensen aan boord dat brand krijgt of na een behoorlijke aanvaring dreigt te te zinken of zinkende is. etc.

Eventuele beleidsplannen etc. moeten toch zeker uitgaan van deze ontwikkelingen in de eerste fase van de reddingsoperatie. Daar ontbreekt het nmm nu aan.

(Verdere afhandeling etc. zou kunnen via de boekjes,maar die boekjes moeten dan wel zo dun mogelijk zijn en bevattelijk voor de hulpverleners op het water en aan de wal. En ook............)

Over de kustwacht : Extrapoleren van specifiek "de kustwacht en het Gooimeer/Huizen e.o" naar algemeen de landelijke kustwacht inzet is niet de juiste benadering. (Een sluismeester die in de zomer dagelijks wordt geconfronteerd met voordringende,ruziende en soms vechtende watersporters zal ook,al dan niet terecht dat is een ander punt,reageren met ze vechten het maar lekker onderling uit. Terwijl die zelfde sluismeester voor de beroepsvaart en fatsoenlijke recreatievaart wel zorgvuldig een gedegen indeling van de sluis maakt.)
N.B.Op de Westerschelde hadden we jaren geleden de zogenaamde sleepbootoorlog,de sleepboten van de verschillende elkaar beconcurerende bedrijven voeren sleeptrossen doormidden als ze vast stonden op het schip aan de grond,men ging elkaar met bijlen te lijf,loodsladders werden doorgesneden etc. de publiciteit dus. De autoriteiten hielden zich toen ook zo discreet mogelijk afzijdig van deze perikelen. En dat is niet zo vreemd,want als we vervolgens als sleepvaartbedrijven onze regelmatige gesprekken hadden ging het eerst wel even flink tekeer over die sleepbootveldslag(en),vervolgens lekker dineren in den Anvers en dan in de middag over tot de orde van de dag.Ook de sleepbootbemanningen van de verschillende bedrijven deden de volgende dag samen gemoedelijk een normale assistentie op het kanaal Terneuzen-Gent. Ja en dan zonder agitators vanaf de wal.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:32:22
Maar moet je als kustwacht dan ook niet 100% op inzet van die water "wegenwachters" kunnen bouwen?

Wie is probleem eigenaar in deze? De kustwacht? Of de eigenaar van de boot?

Het is een situatie die in de loop der jaren is scheef gegroeid. Op het land zou je met je auto ook geen noodhulpdienst bellen met auto pech. Waarom dan op het water wel? Er zijn trouwens meerdere bedrijven op en rond het IJsselmeer welke 24/7 pech en sleephulp leveren.

Kerntaken discussie die de KNRM en de kustwacht eens zouden moeten voeren. Maar nu is het zo dat iemand die het onderhoud aan zijn boot verwaarloosd word beloond met gratis sleep hulp. En op het moment dat de reddingsboot moet redden(daarom noemen ze het ook een reddingsboot) is hij aan het slepen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2012, 22:42:24
Wie is probleem eigenaar in deze? De kustwacht? Of de eigenaar van de boot?

Het is een situatie die in de loop der jaren is scheef gegroeid. Op het land zou je met je auto ook geen noodhulpdienst bellen met auto pech. Waarom dan op het water wel? Er zijn trouwens meerdere bedrijven op en rond het IJsselmeer welke 24/7 pech en sleephulp leveren.
Mwah, ben het niet helemaal met je eens. Op het water ben je overgeleverd aan de elementen, en als je maar lang genoeg rond dobbert moet je toch echt gered worden, als je met je auto pech krijgt dan stap je uit en loop je naar huis..... Dat doe je niet zo gauw midden op het IJsselmeer. ;) Daarbij, als jij met pech op de snelweg staat dan komt er ook gewoon een IM kraan om je te "redden"
En op het moment dat de reddingsboot moet redden(daarom noemen ze het ook een reddingsboot) is hij aan het slepen.
En goede afspraken maken? Ik heb ook regelmatig dat ik van een prio 3 wordt weggeroepen voor een prio 1. Als reddingboot kan je best een stukje slepen, maar als je duidelijk aangeeft dat bij een prio 1 redding de sleep eraf gaat dan snapt iedereen dat.... Dan haal je ze later wel weer op of draag je het over aan een ander.

De vraag op het water is...... Is slepen ook een vorm van redden? Als ik de definitie van redden opzoek dan krijg ik resultaten als: "iemand uit de moeilijkheden halen, verlossen, helpen" Daar kan slepen best onder vallen....  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2012, 23:13:54
Henk, volgens mij spreek jij hier jezelf tegen. Je roept altijd dat slepen niet door de knrm maar door een berger gedaan moet worden. Nu is er een sleepkarwei en dan is de berger met vakantie! Hoe moet je hier dan als kustwacht op anticiperen. Je kan niet verwachten dat hun alle vakantie's bij gaan houden van bergers. Kortom wil je een serieuse parnter zijn dan moet je altijd in zet baar zijn toch? KNRM geeft wel 100% inzet garantie dus is een goede partner voor de kustwacht.
Kan dat ik dit verkeerd zie hoor. 98uiye

Ja, dat zie je verkeerd. Het is niet zo dat in een situatie waarin de Kustwacht bij pech de exclusieve samenwerking zoekt met de KNRM en met merkbare tegenzin druppelsgewijs en vertraagd na enig aandringen en vragen informatie verstrekt aan bergers, deze zelfde berger zich verplicht moet voelen een 24/7 dienst aan te houden voor als de Nikolaas Wijsenbeek het niet meer aan kan. Menno is niet op vakantie, maar heeft een betaald transport van een RIB naar Vlieland. Omdat de kustwacht noch de KNRM prijs stelt op het maken van af spraken en  zij kosten nog moeite sparen om hem van het binnen halen van een klusje te weerhouden, moet hij zich dan eenzijdig maar alvast  24/7 beschikbaar houden en een klus als deze laten schieten?
Ik heb hem zelfs voorgesteld op zo' n drukke dag eens een dagje vrij te nemen, kijken wat er gebeurt als de Nikolaas Wijsenbeek 14 pech klusjes (en een arm uit de kom) op moeten knappen, van Huizerhoef tot Uitdam. Ze konden het toch alleen? Nou is kijken hoe dat uitpakt. Maar hij vindt dat te ver gaan. Ik wil het wel eens meemaken. Alleen was het sneu geweest voor die man met de arm uit de kom in de vaargeul...