Henk, nu gewoon ophouden met de zaken omdraaien.
Je weet donders goed hoe de zaken er aan toe gaan, en wie er feitelijk wordt geallarmeert voor een melding op de randmeren. Of moet dat voor de 186ste maal aan je uitgelegt worden? De KNRM komt netjes van huis af, of van de post als de bamanning daar is. Zij kunnen er niets aan doen dat er een stel figuren met bootjes liggen te wachten om de meldingen weg te kapen.
Ik zeg het nog 1x, gewoon nu ophouden met de zaken omdraaien!!
Nu wil ik niet de persoon zijn om Henk "de hand boven het hoofd te houden", maar volgens mij presenteert Henk hier alleen maar de feiten. En die feiten zijn:
1. dat er 3 tot 5 partijen zijn die een vaak openbare melding oppikken;
2. dat de KNRM en overige redstations veelal van huis moeten komen (vrijwilligers, dus opkomsttijd);
3. dat de berger vanwege zijn werk op zijn station aanwezig is (commercieel, geen opkomsttijd);
4. dat sommige partijen op bepaalde dagen al op het water aanwezig zijn (geen opkomsttijd, kortere vaartijd);
5. dat de Kustwacht / Den Helder Rescue "contractueel" verplicht is de KNRM te alarmeren.
Dan is het helemaal niet gek dat de partijen die op het water zijn het eerst bij een incident zijn, en dat de partijen zonder opkomsttijd daarna komen, en dat een KNRM-vaartuig als laatste aankomt. Het feit dat er door de Kustwacht maar één boot wordt gealarmeerd (verplicht de KNRM) houdt dus automatisch in dat de klok gaat lopen met de opkomsttijd. En dan zijn andere partijen sneller ter plaatse, heel raar!
In feite niet veel anders dan een vrijwillige versus een beroepsbrandweer. Bij een alarmering vrijwilligers gaat de klok lopen maar moeten de mannen nog van huis komen, bij een alarmering beroeps springen de mannen direct in de wagen. Wie is er vanaf eenzelfde kazerne dan eerder ter plaatse?