Kijk... als je de redders pet op hebt komt er best wat zinnigs...
Ik ben alleen bang dat ik je weer tegen de schenen ga schoppen want ik ben van mening dat naar landmodel de prio 1 hulpverlening bij de landelijk erkende hulpverlening thuis hoort en daarmee dus bij de KNRM en REDNED en niet bij enige andere club.(sorry) In het geval van jou club zul je dus om moeten naar een van de twee landelijk erkende vlaggen. Daarmee haal je ook de angel van belangenverstrengeling eruit aangezien het voor de KNRM en REDNED in basis niet uitmaakt of ze iemand van boord halen of slepen.
Vervolgens is het na het levensredden vooral bergen en derhalve prio 2 erkende HV heeft bemanning zonodig overgenomen en de berger kan de klus (het bergen zoals op de weg gebeurd) overnemen tot een dichtsbij zijnde veilige haven !! Sleep losgooien en daarna mag de eigenaar het inprincipe zelf uitzoeken al wil hij naar de thuishaven middels een surfplank. Pas wanneer de sleep is gelost zou diezelfde berger het vervolg traject mogen uitvoeren (in de praktijk zal dit veelal zo gebeuren denk ik) die vervolg sleep komt dan voor rekening van de eigenaar die het daarna zelf verder mag uitzoeken.
De KNRM en anderen krijgen een vaste vergoeding per maand voor het 24/7 inzetbaar zijn plus een vergoeding voor elke noodsleep volgens een vooraf vastgestelde prijs per mijl. of per aan boord genomen persoon.
Eerlijkheids halve zou het dan ook moeten zijn dat wanneer de KNRM niet mag slepen (zoals de ambu dat ook niet mag) dat de berger eventuele geredde personen overdraagd aan de KNRM.
Elke berger krijgt een stukje van het water, mits aangesloten en alle slepen anders dan vervolgtransport komen bij de verzekering noch bij de eigenaar in aanmerking voor vergoeding ofwel de veiligstel sleep is ten allentijde voor de hulpvrager kostenloos en voor niet aangesloten bergers voor rekenening van de bewuste berger. (immers de IM berger claimt ook niet bij de verzekering)
Bij wijze van proef kan je dit proberen in de huizer triangel en als dat goed werkt landelijk daarna kunnen we ook houderschapbelasting voor vaartuigeigenaren invoeren waar o.a. de noodhulp uitbetaald gaat worden.