Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Structurering van waterhulpverlening Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 90120 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

marlnbk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #650 Gepost op: 27 augustus 2012, 00:11:27
Nee. Er staat niets op papier. Met Blaricum gaat het in de praktijk wel lekker en de omgang is naar mijn mening volledig genormaliseerd. Het is een fijne club en er valt over en weer geen onvertogen woord. Als er al wat is, zijn er hele korte lijnen en spreken wij het uit.
We gaan binnenkort om tafel verwacht ik, maar ik regel dat niet, dit doet een ander bestuurslid.

Dat kan heel goed, gedogen is negeren en daarvan is geen sprake. We waren erg verguld met de uitnodiging om bij de omvlagging aanwezig te zijn. Dat doe je niet als je iemand slechts "gedoogd". Dat was een mooie gelegenheid al even informeel van gedachten te wisselen met leden van de plaatstelijke commissie en ik kreeg de indruk dat we met de KNRM Blaricum op een lijn zitten en daar een goede gesprekspartner aan hebben.

Met Naarden net zo, ook gewoon in de praktijk goede gezellige samenwerking. Alleen gaan we eerst om de tafel met Blaricum en dan gaan we kijken of praten met het bestuur van Naarden nog zin heeft

Dus je geeft aan dat je eerdere posts over dat je afspraken hebt met Blaricum niet waar zijn. Er moet misschien nog een gesprek komen eventueel... Zo kan ik er ook een paar verzinnen. Wat kunnen we nog meer in twijfel gaan trekken van je beweringen?

Gedogen is niet negeren, kijk de Van Dale maar even na. Gedogen is dulden, verdragen. Is het geen gouden zet geweest om je te vragen voor dat Feestje? Jij krijgt het idee dat je er toe doet en zo zorgen ze ervoor dat je moeilijk iets negatiefs over die club kan melden, want ja ze hebben je uitgenodigd. Ik zeg slimme jongens in Blaricum!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #651 Gepost op: 27 augustus 2012, 04:19:49
Dus je geeft aan dat je eerdere posts over dat je afspraken hebt met Blaricum niet waar zijn. Er moet misschien nog een gesprek komen eventueel... Zo kan ik er ook een paar verzinnen. Wat kunnen we nog meer in twijfel gaan trekken van je beweringen?

Gedogen is niet negeren, kijk de Van Dale maar even na. Gedogen is dulden, verdragen. Is het geen gouden zet geweest om je te vragen voor dat Feestje? Jij krijgt het idee dat je er toe doet en zo zorgen ze ervoor dat je moeilijk iets negatiefs over die club kan melden, want ja ze hebben je uitgenodigd. Ik zeg slimme jongens in Blaricum!


www.woordenboeken.nu/betekenis?q=gedogen&dict=nlDelen

gedogen. Het uithouden met iets of iemand die onplezierig is. gedogen. Door de vingers kijken, vergeven, of negeren van een overtreding...


Kun je mij even helpen? Waar staat precies dat wij (schriftelijke) afspraken met Blaricum hebben? Dan kan ik dat even terugnemen namelijk.
We wel alvast hard afgesproken dat we respectvol met elkaar om zullen gaan. Op het water in in de media.

Zo wordt HOGE genoemd in krantenberichten van Blaricum, en andersom  KNRM Blaricum in persberichten van HOGE.  Wat nu heel gewoon is geworden eigenlijk. Bevalt me prima, hoe je het ook wil noemen.

Maar citeer nog even dat stukje waarin ik overdrijf over de afspraken die met KNRM Blaricum zijn gemaakt.


marlnbk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #652 Gepost op: 27 augustus 2012, 07:57:24

www.woordenboeken.nu/betekenis?q=gedogen&dict=nlDelen

gedogen. Het uithouden met iets of iemand die onplezierig is. gedogen. Door de vingers kijken, vergeven, of negeren van een overtreding...


Kun je mij even helpen? Waar staat precies dat wij (schriftelijke) afspraken met Blaricum hebben? Dan kan ik dat even terugnemen namelijk.
We wel alvast hard afgesproken dat we respectvol met elkaar om zullen gaan. Op het water in in de media.

Zo wordt HOGE genoemd in krantenberichten van Blaricum, en andersom  KNRM Blaricum in persberichten van HOGE.  Wat nu heel gewoon is geworden eigenlijk. Bevalt me prima, hoe je het ook wil noemen.

Maar citeer nog even dat stukje waarin ik overdrijf over de afspraken die met KNRM Blaricum zijn gemaakt.

Voor het maken van afspraken zijn meerdere partijen nodig. De KNRM Huizen is de partij die geen afspraken wil. Wij willen dat graag, liever vandaag dan morgen, laat dat duidelijk zijn.
Waarom kunnen wij wel afspraken maken met KNRM Blaricum en niet met Huizen? Als met ons geen afspraken te maken zijn, waarom lukt de samenwerking met Naarden en met Blaricum dan wel? (ons=is de samenwerkende Waterhulpdienst.nl en HOGE)

oja, ik ging het water op... En voor de collega's: houd het hoofd koel.

Kijk hier roep je dat bijvoorbeeld. En het elkaar noemen in een persbericht achteraf lijkt mij niet echt van belang voor de operationele kant, alleen voor je ego. Dan kan je weer op je verjaardag het stukje laten zien, zie je nou wel! Ik doe er toe.  998765


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #653 Gepost op: 27 augustus 2012, 08:24:35
Kunnen er al wijze lessen worden getrokken uit zaken,stukken informatie etc en standpunten die naar voren zijn gebracht. Zo ja, welke en door wie.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #654 Gepost op: 27 augustus 2012, 11:08:17
Goed, ik ben verder helemaal klaar met deze discussie. Zaken worden diverse keren herhaald, nogmaals herhaald, telkens worden maar dezelfde soort oplossingen opgebracht en een continu vergelijk tussen land en water wordt voorgesteld. Al die herhalingen van zetten zijn symptomen, de oplossingen zijn symptoombestrijding en de land vs. water methode werkt niet. In de discussie rollen telkens nieuwe mensen in die met frisse moed dezelfde zetten doen. Er wordt oeverloos doorgepraat over kleine misverstanden in typwerk en men probeert van alle kanten maar eigenwijs het gelijk te halen. En dan vraagt men zich ook nog af waarom de gemoederen hoog oplopen en de irritatie aan alle kanten uit de teksten druipt. Volgens mij is dit hele topic, inmiddels meer dan 30 pagina's en dit kan zo nog tijden doorgaan, een exact zelfde proces als de realiteit. Iedereen maar tegen elkaar aan praten en ook vooral door elkaar heen praten over details, misverstanden en als-dan scenario's, terwijl er geeneens een goede onderlinge verstandhouding is.

Ik zou zeggen: ga vooral door met bakkeleien, wind jezelf nog meer op over de reacties van anderen (geldt voor iedereen!) en voel de negatieve energie groeien. Het lijkt hier *** Syrië wel. En Alexander en ik maar proberen om Kofi Annan na te doen... volgens mij kan er beter een kinderjuffrouw worden aangesteld! (Overigens ga ik geen beestjes bij de naam noemen. Wie de schoen past trekke hem aan.)

Het is mooi geweest. Ik ga me bezighouden met andere zaken.  98uiye
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #655 Gepost op: 27 augustus 2012, 12:54:37
Wijze lessen, conclusies, tips, aanbevelingen, oplossingen, etc...........

Het zou inderdaad mooi zijn als dit het geval zou zijn maar is niet realistisch. De discussie op dit forum gaat vaak niet over de inhoud zoals de structuring of verbetering van de waterhulpverlening maar over details, versprekingen, woordspelletjes en vooral ego......heel veel ego. Spierballen van stoere mannen die allemaal een mening hebben. Dat mag en moet ook maar zonder enige regie in de discussie krijg je dan man tot man gevechten. Ook ik liet me een aantal keren verleiden tot dat spel en dan komt het aan op wie heeft de meeste kennis en kan het beste communiceren. Daarvoor mijn excuses. Het draagt namelijk absoluut niet bij aan de oplossing.

Het forum wordt volgens mij door veel mensen gelezen. Dat zijn ook mensen die, van hoog tot laag, direct of indirect betrokken zijn bij de waterhulpverlening. Veel mensen houden zich afzijdig vanwege hun functie in de veiligheidsketen. Of zijn het mensen die eigenlijk geen raad weten met deze uitdaging. Ook zijn er mensen bij die zich niet herkennen in de verhalen op het forum. Veel verhalen en opmerkingen zijn namelijk een persoonlijke beleving en hoeft niet altijd de waarheid te zijn. Daarnaast zijn er mensen die vinden dat een discussie zonder dat alle betrokken partijen aan tafel zitten geen discussie is. Persoonlijk ben ik het daar ook mee eens.  
 
Ik heb de afgelopen weken best veel zitten lezen en heel veel informatie via dit forum en andere kanalen mogen ontvangen. Bijzonder dat je het vertrouwen van mensen krijgt die je persoonlijk (nog) niet kent, dat zal ik koesteren. Deze mensen weten ook dat ik van mening ben dat de waarheid ergens in het midden ligt. Als er 2 vechten dan hebben er vaak 2 schuld is mijn principe.  

Ik kan inmiddels pagina's volschrijven met vermoedens, mijn voorzichtige analyse en mogelijke oplossingen. Alleen is dat niet reeël omdat het beeld nog lang niet compleet is. De vraag is dan ook of je moet blijven hangen in het verleden of juist moet kijken naar de toekomst. De geschiedenis herschrijven kan niet maar je zult wel rekening moeten houden met de gevoelens, beperkingen en mogelijkheden van de mens. De mens is namelijk de belangrijkste schakel in de hulpverlening.  

Een belangrijke conclusie van mij is wel dat als ik als buitenstaander objectief naar de waterhulpverlening kijk er veel goed gaat, maar dat er ook nog heel veel verbeteren kan. De situatie op het water rondom Huizen heeft soms helemaal niets met professionele hulpverlening te maken. Dat ligt vaak niet aan de mens of organisaties zelf maar komt door het ontbreken van duidelijk beleid, juiste regelgeving, regie en handhaving. Combineer dit met de geschiedenis, menselijke trots, mannelijke ego's en de samenwerking (communicatie) is weg. Mensen stellen dan persoonlijke doelen in plaats van gezamenlijke doelen. Ik mis een duidelijke regiseur, bemiddelaar, coach, teambuilder, regelaar, scheidsrechter of welke naam je er ook aan wil geven. Een persoon/commissie die de schakel vormt tussen beleid en praktijk.    
  
Op veel fronten wordt er achter de schermen gekeken naar de onwenselijke situatie en het ontbreken van regie vooraf maar zeker ook tijdens incidenten. Op alle bestuurslagen is structurering en professionalisering van hulpverlening in Nederland het gesprek van de dag. Daar worden veel goede maar soms ook erg foute beslissingen genomen is mijn mening. De brandweer is daar op dit moment een goed (of moet ik zeggen slecht) voorbeeld van. De kans dat er ook in deze casus top down beleid gemaakt gaat worden is erg groot. Dat is voor een manager/bestuurder ook de makkelijkste methode. Ik heb in mijn vorige bericht bewust geschreven over managementsstijlen om een inzicht te geven hoe dit probleem aangepakt zou kunnen worden. Persoonlijk zou ik diverse stijlen en oplossingen combineren maar wat de beleidsmakers gaan doen dat weet ik niet. Regels zijn nodig maar laten we de mens daarbij niet vergeten is mijn advies. Zij bepalen namelijk voor een groot deel de kwaliteit van de hulpverlening.  

Laten we voorlopig stoppen (hoeft niet op slot) met deze topic omdat het niet bijdraagt aan een goede oplossing. Gevoelens blijven gevoed worden en verstoren steeds weer de doelstelling en discussie over de inhoud. Daarbij is er een grote kans dat organisaties en mensen beschadigd raken. Of dat dan altijd eerlijk is vraag ik mij oprecht af.

Voor mensen die nog willen reageren met vragen, opmerkingen, verhalen of verzoeken kunnen mij rechtstreeks benaderen op mijn e-mail alexander@borgstein.eu of via pm van dit forum.

Ik wens iedereen veel wijsheid en veiligheid toe!
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Rescue-Boy

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 235
  • Velocitas-Vis-Nostra
    • Arctic-challenge
Reactie #656 Gepost op: 27 januari 2013, 15:39:38
Is het jullie al opgevallen dat Henk niet meer van de partij is, al zijn topics heten " vertrokken", deze heb ik niet zien aankomen, iemand wel????
NoordBorgh go's North again in 2009


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #657 Gepost op: 28 januari 2013, 10:58:55
Henk is erg actief op een ander forum, hij kreeg hier zoveel tegengas dat die het niet meer aan kon blijkbaar. Wel jammer want ondanks dat ik het niet altijd met hem eens was had die wel een uitgesproken mening!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!