GRIP 1 Zeer grote brand (restaurant) Hoofdstraat - Overdinkel 16-08-2012

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (restaurant) Hoofdstraat - Overdinkel 16-08-2012  (gelezen 14998 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #30 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:44:35
oja de vrijwillige brandweer uit gronau is ook terplaatse/onderweg.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #31 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:45:06

En ik geef geen kritiek maar ben wel nieuwsgierig naar deze inzettaktiek.  98uiye

Misschien hebben ze het pand al opgegeven en zien ze geen reden om een extra HW in te zetten?


V16.01

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #32 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:45:51
p2kflex
13:39:47 16-08-12GROUP-1PRIO 2 Aflossing Saksenstal de Restaurant : HOOFDSTRAAT - N731 195 7586BP : OVERDINKEL 1731 1541 3431 5631
0603890BRW Twenterand (Den Ham) (Bevelvoerder)
0604590BRW Wierden (Enter) (Blusploeg)
0604791BRW Hof van Twente (Delden) (Blusploeg 1)
0604792BRW Hof van Twente (Delden) (Blusploeg 2)
0604890BRW Hof van Twente (Diepenheim) (Blusploeg)
0605247BRW Twenterand (Den Ham) (TS 3431)
0605289BRW Wierden (Enter) (TS 5631)
0605296BRW Hof van Twente (Delden) (TS 1541)
0605320BRW Hof van Twente (Diepenheim) (TS 1731)
0605965BRW Twenterand (Den Ham) (Besturing Kazerne)
Voormalig lid SIGMA Twente Rode Kruis Haaksbergen EHBO-er Fc Twente Plv. Coördinator EHBO Fc Twente


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #33 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:49:10
Mathijs Noordink ‏@fctmathijs
Brand overdinkel, pand nu al zo goed,als verloren . @112Twente Foto : http://pic.twitter.com/7tMkAych
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #34 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:53:04
Ik verwacht dat het pand sowieso verloren is. Maar dat is in basis nooit je insteek van het blussen....toch?!

Dan ben je nu dus bezig met publieksstralen inzetten? Kun je dan niet beter stoppen met blussen en inpakken? Is het nablussen niet veel sneller te doen door de verplaatsing of inzet van een extra hoogwerker? Sta je anders niet uren lang nog op je benen voor deze klus?

En door het warmer weer is snel aflossen belangrijk wat nu ook gaat gebeuren.

Nogmaals alle respect voor de collega's ter plaatse.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #35 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:57:20
En de laatste foto geeft aan de voorzijde alweer een ander plaatje maar we zijn nu ook alweer 3,5 uur verder na de eerste melding.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Reactie #36 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:58:35
Is het nablussen niet veel sneller te doen door de verplaatsing of inzet van een extra hoogwerker?

Met die slangenwirwar wat ik op de foto zie lijkt me dat ook niet 1-2-3 gedaan.


MJWB

  • Ontwerper Tunnelinstallaties, IV NEN3140/3840 en Burgerhulpverlener Hoorn/Zwaag(BLS/AED-bedienaar)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
Reactie #37 Gepost op: 16 augustus 2012, 14:04:05
Volgens mij is er een rapport van de Brandweer Hoorn, die een pand bewust met hoge temperatuur af liet branden om zo een betere en snellere verbranding te krijgen, toch? ::)
Alle geschreven teksten zijn geheel op persoonlijke basis en zijn geensinds de mening van enige organisatie of vereniging waaraan ik verbonden ben.


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #38 Gepost op: 16 augustus 2012, 14:10:49
Eens MORCIK! Helaas zien we dat vaker in de dynamiek van een uitruk.

Een brand begint klein en daarop zetten we in. Vaak nog niet direct rekening houdend met grote uitbreidingen en de inzet van extra voertuigen zoals hoogwerkers.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Bjorndh

  • Informatiemanagement Rode Kruis
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 918
Reactie #39 Gepost op: 16 augustus 2012, 14:11:15
De bewoners van de Julianastraat in Overdinkel worden door de brandweer uit hun huizen gehaald in verband met een grote brand in restaurant-zalencentrum Saksenstal.
De bewoners worden opgevangen in een sporthal. Er is een verhoogde concentratie koolmonoxide gemeten door de brandweer. Een verhoogde concentratie koolmonoxide kan grote gevolgen hebben, omdat het geurloos is kunnen mensen er bewusteloos van raken zonder dat ze het door hebben.


Pand is volledig verwoest
De brandweer beschouwt het pand van het restaurant-zalencentrum Saksenstal als verloren. Ook het smokkelmuseum dat in Saksenstal was gevestigd is door het vuur verwoest. In het pand wordt niet meer geblust, omdat dat te gevaarlijk is. De brandweer richt nu alle aandacht op het behouden van de omliggende panden. De brand in het pand is vanochtend ontstaan in het keukengedeelte van het restaurant. De oorzaak van de brand is nog niet bekend.


Bron+foto's+filmpje: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=149040

http://www.losser.nl/default/home/nieuwberichten/evacuatiebewonersjulianastraat/id_75491794

Evacuatie bewoners Julianastraat
16-08-2012 13:24

De brandweer heeft besloten om bewoners van de Julianastraat uit voorzorg te evacueren. Ambtenaren van de gemeent Losser verzorgen de opvang van deze bewoners in sportzaal De Spil.
Advies van de brandweer voor omwonenden is nog steeds uit voorzorg ramen en deuren gesloten te houden en uit de rook te blijven.
Freelance persfotograaf, Informatiemanagement Rode Kruis