Rescue, zoals je zelf aangaf in je eerdere posting; "het forum is er voor iedereen". Ook voor degene die moeite hebben met de "d" en de "t" binnen het domein van de Nederlandse taal.
Wat jij beschrijft is slechts persoonlijke anecdotische informatie, zonder dat er sprake is van een bewezen relatie om vervolgens te stellen dat het geen punt van discussie is. Je durft toch niet serieus te veronderstellen dat een correct aangelegde nekspalk in dit geval letsel had kunnen voorkomen? Je zult nooit precies weten wat de feiten waren. Een aanname dus, met een harde conclusie op basis van verkeerde argumenten.
Een verkeerde aanname ligt vaak in het verlengde van een drogreden. Je baseert jouw mening op een verhaal zonder alle feiten in overweging te nemen. En als je denkt alle feiten al te kennen, loop je serieus de kans dat je eens een verkeerde conclusie trekt. Dit betekent niet dat je altijd op je tellen moet passen met een antwoord te geven op een vraag; maar het houdt wel in dat je soms even iets langer moet wachten voordat je een oordeel kunt vellen over de situatie.
Expert.
Van deze incidenten ken ik alle feiten, ik was er bij aanwezig, alles is gedocumenteerd, En er is ook zeer grondig onderzoek gedaan.. Jij doet nu de aanname dat ik de feiten van deze incidenten niet ken..
In ieder geval kan je stellen naar aanleiding van dit incident, dat de redding de situatie in dit geval verergerd heeft, en men niet de basis principes van adequate immobilisatie annu nu gedaan heeft.. In 1987 zag de wereld van ambulancezorg er nog anders uit dan nu.. Voor de mensen die nog weten hoe toen de bevrijdingen uit auto's werden gedaan, weten wat ik bedoel
Met alle respect het ambu-team dat toen kwam assisteren, deed het keurig volgens de toenmalige boekjes.. Ik heb de betreffende ambulanceteam, behandelende artsen, en diverse specialisten daarna rond die incidenten uitgebreid gesproken en gedocumenteerd.
En dat met alle incidenten die ik daarna heb meegemaakt. Zo heb ik 15 gedocumenteerde casussen van 1987 tot 2004. vanaf 2004 tot heden ken ik vier incidenten, waaronder twee met dodelijke afloop.. (Jonge motorcrosser, met Breuk op C2/C3 staat zelfstandig op.. en na dat de helm was afgenomen, werd het een reanimatie, achteraf de ruggemerg grotendeels doorsneden...)
Dat had voorkomen kunnen worden door een nekspalk?
Natuurlijk niet alleen met een nekspalk, mogelijk was de kans op verergering van het letsel voorkomen geweest als men anno nu., een adequate bevrijding had gedaan. En deze casus (1987) was het resultaat een halve doorsnijding van het ruggemerg.. die daarvoor er niet was.., Voor de bevrijding MSCx4 geheel normaal, na de bevrijding vanaf middenrif verlamd.. Laten we op zo'n meest genuanceerde manier zeggen, dat er ruimte was voor verbetering..