Halskraag: Is hoofdfixatie na het aanbrengen van halskraag nutteloos?

Auteur Topic: Halskraag: Is hoofdfixatie na het aanbrengen van halskraag nutteloos?  (gelezen 26847 keer)

0 gebruikers (en 9 gasten bekijken dit topic.

helm

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2012, 17:29:46
Daar denkt men in de medische literatuur heel anders over. De harde halskraag (Stifneck) heeft bewezen nadelen en geen enkel bewezen voordeel.

Waarom gebruiken we die dan nog?

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 20 augustus 2012, 18:32:05

Waarom gebruiken we die dan nog?

Prima vraag!

Cover your ass medicine?

Expert.

Willem D.

• Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #12 Gepost op: 20 augustus 2012, 18:43:18
Beste , graag had ik mij effen kort voorgesteldter

ik ben Dehaemers Niels 21 jaar laatste jaar student verpleegkundige (nog 6 weken wachten en dan mag ik feesten   998765)

Gisteren stond ik op ambulance in belgie kregen we de melding van verkeers ongeval 2 gewonden ,terplaatse bleek het te gaan
om zijdelingse aanrijding tussen persoone  auto en terreinwagen  gevolg 1 persoon ernstig gekneld , ik doe het gene wat moet
hoofdfixatie , halskraag aandoen , stauratie meter aanbrengen  100% zuurstof geven  .. ook kwam de mug team aan 1 maal terplaatse zij de verpleegkundige tegen mij
dat de hoofdfixatie na het aanbrengen van halskraag nutteloos is , hierbij stel ik de vraag aan jullie , waar of niet waar

mijn ziel zegt hoofd nog fixeren ....
Dan gaat het dus over de criteria waarop een halskraag wordt aangelegd, met kennelijk duidelijke verschillen in interpretatie in binnen en buitenland.
Geeft men er in Nederland een zwaar gewicht aan en in het buitenland minder?
Wat zegt het PHTLS exact over de criteria?
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we

vesalius

• Senior gebruiker

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 20 augustus 2012, 23:20:04
Prima vraag!

Cover your ass medicine?

Expert.

Absoluut waar...   zolang we geen röntgen ogen hebben, moeten we wat..  
Een gemiste patiënt, die alsnog een verergerend letsel krijgt, tijdens bevrijding en transport, met mogelijke verlammingsverschijnselen kost de maatschappij ongeveer 100.000 euro tot 200.000 in het eerste jaar per jaar en daarna ongeveer 60.000 per jaar..

Wrang is dat een dode kost de maatschappij eenmalig 20.000 euro.. (die berekening mag je niet meer maken van VWS)
Een immobilisatie procedure met de bijhorende procedures kost max 12.000 euro..

Dus een simpele risico/impact analyse lijkt in voor als nog in het voordeel te zijn van immobilisatietechnieken..  

Als je als kiest om de immobiliseren doe het dan goed, dat voorkomt veel complicaties.. en er zijn diverse tools inmiddels beschikbaar en ook betere nekkragen, die complicaties voorkomen.

Ik kom regelmatig voorbeelden tegen, waarin nekkragen echt onnodig te strak zijn aangelegd.  of dat de maatvoering niet goed in neutrale positie is..

Dan gaat het dus over de criteria waarop een halskraag wordt aangelegd, met kennelijk duidelijke verschillen in interpretatie in binnen en buitenland.
Geeft men er in Nederland een zwaar gewicht aan en in het buitenland minder?
Wat zegt het PHTLS exact over de criteria?

Het Buitenland is een zeer groot begrip..  er zijn nu eenmaal meer technieken om met immobilisatie en fixatie om te gaan..
De PHTLS kent per land ook verschillen

helm

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 21 augustus 2012, 07:23:16
Cover your ass medicine?

Toch niet als de wetenschappelijke literatuur achter je hebt staan?

Wat zegt de wetenschap over de zachte halskraag in combinatie met headblocks?

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 21 augustus 2012, 07:43:01

Een gemiste patiënt, die alsnog een verergerend letsel krijgt...

Kijk.., en dit is nu het punt van discussie. Er nog nimmer bewezen dat dit werkelijk het geval is. Wel staat vast dat een harde halskraag buitengewoon onaangenaam is, het de kans op aspiratie vergroot en dat het de Functioneel Residuale Capaciteit (FRC) zelf bij gezonde jonge proefpersonen verlaagd.

Kritisch blijven Rescue, kritisch.., nooit zo maar iets doen omdat anderen het zo doen of dat het zo is aangeleerd. Altijd zelf blijven nadenken en op de hoogte blijven van de medisch literatuur. Zo alleen bereik je nuance.

Expert.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 21 augustus 2012, 07:45:44

Voorlopig zijn er nog geen gewijzigde protocollen en die zijn tegenwoordig heilig en zolang "expert-opinion" daarin nog fixatie aanbeveelt zijn je handen aardig gebonden.

Zie ook deze column over het dogma van de huidige protocollen en de vaak inderdaad fragiele wetenschappelijke onderbouwing

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #18 Gepost op: 21 augustus 2012, 08:12:42
Of de protocollen gewijzigd zijn durf ik niet te zeggen. De praktijk echter wel. Vroeger hanteerde de ambulancedienst de regel bij verwondingen boven de clavicula altijd fixeren en immobiliseren. Het immobilisatiemateriaal komt tegenwoordig veel minder vaak uit het ambulancekastje dan een aantal jaar geleden. Dat is ongetwijfeld o.a. vanwege de aspecten die Expert noemt.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 21 augustus 2012, 13:08:19
Kijk.., en dit is nu het punt van discussie. Er nog nimmer bewezen dat dit werkelijk het geval is. Wel staat vast dat een harde halskraag buitengewoon onaangenaam is, het de kans op aspiratie vergroot en dat het de Functioneel Residuale Capaciteit (FRC) zelf bij gezonde jonge proefpersonen verlaagd.

Kritisch blijven Rescue, kritisch.., nooit zo maar iets doen omdat anderen het zo doen of dat het zo is aangeleerd. Altijd zelf blijven nadenken en op de hoogte blijven van de medisch literatuur. Zo alleen bereik je nuance.

Expert.

Dat is geen punt van discussie,  ik heb sdiverse incidenten meegemaakt.  waarbij iemand voor de redding motoriek, gevoel en circulation had, en na de redding vanaf middenrif verlamt..  Dit is de reden geweest waarom ik me sinds 1987 met deze materie bezig houdt.
Ik volg diverse literatuur op dit gebied..

Daar zijn diverse wetenschappelijke stukken over geschreven onder andere door Alexander Butman, Norman Mc Swain ..  (o.a. de grondleggers van de PHTLS).   Diverse stukken heb ik hier op papier.  Daarnaast Een vergelijkend onderzoek naar de effectiviteit van vier halskragen geweest van Dr. E.R. Hammacher, R.J. Schouwerwou, Prof. Dr. Chr. van der Werken. Academisch Ziekenhuis Utrecht, 1995,

Een korte samenvatting..  Een Ferno Zachte nekkraag, klemt om de hals.. fixeert niet,  en draagt het gewicht van het hoofd niet bij een zittende patiënt en voorkomt niet dat de afstand hoofd en schouders kleiner kan worden. (liggende patiënt),

Helaas leggen te veel mensen de nekkraag verkeerd aan.. en de nekkraag behoeft alleen tijdens bevrijding en transport per ambulance nodig..  Op de SEH kan bij wijze van spreke direct af, of vervangen worden door een veel comfortabeler therapeutische variant..
Op de SEH zijn er nog vele andere vormen van immobilisatie..

Wel staat vast dat een harde halskraag buitengewoon onaangenaam is, het de kans op aspiratie vergroot en dat het de Functioneel Residuale Capaciteit (FRC) zelf bij gezonde jonge proefpersonen verlaagd.

Expert.
Ik durf de stelling aan.. dat de nekkraag dan niet goed is aangelegd, juist onnodig strak..  Metname bij ouderen moet je hier voorzichtig mee zijn..    Er worden helaas nog te veel immobiliseren eigenschappen aan een stijve nekkraag toegedicht..