Kijk.., en dit is nu het punt van discussie. Er nog nimmer bewezen dat dit werkelijk het geval is. Wel staat vast dat een harde halskraag buitengewoon onaangenaam is, het de kans op aspiratie vergroot en dat het de Functioneel Residuale Capaciteit (FRC) zelf bij gezonde jonge proefpersonen verlaagd.
Kritisch blijven Rescue, kritisch.., nooit zo maar iets doen omdat anderen het zo doen of dat het zo is aangeleerd. Altijd zelf blijven nadenken en op de hoogte blijven van de medisch literatuur. Zo alleen bereik je nuance.
Expert.
Dat is geen punt van discussie, ik heb sdiverse incidenten meegemaakt. waarbij iemand voor de redding motoriek, gevoel en circulation had, en na de redding vanaf middenrif verlamt.. Dit is de reden geweest waarom ik me sinds 1987 met deze materie bezig houdt.
Ik volg diverse literatuur op dit gebied..
Toch niet als de wetenschappelijke literatuur achter je hebt staan?
Wat zegt de wetenschap over de zachte halskraag in combinatie met headblocks?
Daar zijn diverse wetenschappelijke stukken over geschreven onder andere door Alexander Butman, Norman Mc Swain .. (o.a. de grondleggers van de PHTLS). Diverse stukken heb ik hier op papier. Daarnaast Een vergelijkend onderzoek naar de effectiviteit van vier halskragen geweest van Dr. E.R. Hammacher, R.J. Schouwerwou, Prof. Dr. Chr. van der Werken. Academisch Ziekenhuis Utrecht, 1995,
Een korte samenvatting.. Een Ferno Zachte nekkraag, klemt om de hals.. fixeert niet, en draagt het gewicht van het hoofd niet bij een zittende patiënt en voorkomt niet dat de afstand hoofd en schouders kleiner kan worden. (liggende patiënt),
Helaas leggen te veel mensen de nekkraag verkeerd aan.. en de nekkraag behoeft alleen tijdens bevrijding en transport per ambulance nodig.. Op de SEH kan bij wijze van spreke direct af, of vervangen worden door een veel comfortabeler therapeutische variant..
Op de SEH zijn er nog vele andere vormen van immobilisatie..
Wel staat vast dat een harde halskraag buitengewoon onaangenaam is, het de kans op aspiratie vergroot en dat het de Functioneel Residuale Capaciteit (FRC) zelf bij gezonde jonge proefpersonen verlaagd.
Expert.
Ik durf de stelling aan.. dat de nekkraag dan niet goed is aangelegd, juist onnodig strak.. Metname bij ouderen moet je hier voorzichtig mee zijn.. Er worden helaas nog te veel immobiliseren eigenschappen aan een stijve nekkraag toegedicht..