Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen

Auteur Topic: Natuurbrand bestrijdingsvoertuigen  (gelezen 230566 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #510 Gepost op: 10 oktober 2015, 14:16:20
Okee,  kan wel janken!
Bij instappen begint de inzet.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #511 Gepost op: 10 oktober 2015, 20:06:13
Citaat van: Gijs link=msg=1377990 date=1444479380
Okee,  kan wel janken!
Ja dat zou ook kunnen. Ik ben een buitenstaander en weet niet hoe dit proces (van PvE naar het eindresultaat) is verlopen maar stel me voor dat het vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de FYRA. Hoe is het mogelijk dat er niemand tijdens het ontwerp en de bouw dit niet gezien heeft ! Het schateren van het lachen betreft dan ook meer een hoongelach naar de kant van "de boven ons gestelden" die menen dat je zonder deskundigheid kan vertellen hoe iets gemaakt moet worden. En ja : een aannemer zegt overal "ja" op. Misschien kan iemand die echt weet hoe het zit vertellen hoe dit kon gebeuren.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #512 Gepost op: 11 oktober 2015, 09:37:53
Ja, er spelen zoveel partners in dit spel.
En dan komen er dingen bij als : belang, kostenbesparing, realisatie en realiteit.
En is de technische man, ook technisch?  En is de man van de leverancier technisch of commercieel?
En is alles in één of allemaal losse opdrachten, waarna  één alles in elkaar schroeft of los.
Dus mss weer een reden om eens goed rond te kijken bij re-organisatie en bezuiniging.
Bij instappen begint de inzet.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #513 Gepost op: 11 oktober 2015, 11:11:01
Goed, ik wilde het maar gezegd hebben. Misschien horen we er nog meer over.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #514 Gepost op: 12 oktober 2015, 10:19:20
Dit lijkt me redelijk logisch wie hier heeft zitten slapen. De engineer die de auto heeft getekend...
Je krijgt namelijk een bepakkingsplan. Daarin staan alle maten en gewichten exact aangegeven.
Als het goed is weet je ook het gewicht van de componenten die er verder ingebouwd gaan worden en wat het chassis weegt.

Typisch geval vab "pokeren", maar dit keer heeft de klant tenminste ballen gehad om te zeggen "We accepteren de auto zo absoluut niet"....

Nadeel van Nederland is dat we proberen alle mogelijke functies in zo'n tankautospuit te proppen. Hij moet goed terreinvaardig zijn en dan volgt er een enorme waslijst aan bepakking. Kijk naar Frankrijk, daar houden ze natuurbrandbestrijdingsvoertuigen met opzet licht van gewicht. Ten opzichte van een Nederlandse Natuurbrandbestrijdingswagen zit er wel een ton of 5 gewichtsverschil in.

Daarnaast is er uiteraard de alom bekende bezuinigingsronde. Eigenlijk zou je gewoon 2x TS moeten hebben, of een TS en een dedicated natuurbrandbestrijdingsvoertuig. Dat is een discussie waar de VRU nu ook mee worstelt.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #515 Gepost op: 12 oktober 2015, 10:27:32
Geachte LSV,
in mijn loopbaan heb ik diverse voertuigen mogen begeleiden in de bouw, en idd het is soms een pokerwedstrijd.
Maar ja men gaat ook niet meer zo vaak naar de bouw toe, ik zat er zeker éens in de veertiendagen en in het voortraject eigenlijk een dag bespreken en aanleveren van gegevens.
Bij instappen begint de inzet.


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #516 Gepost op: 12 oktober 2015, 18:37:21
@Gijs: Begrijp me niet verkeerd, ik sta in dit verhaal aan de kant van de brandweer.
Denk dat het bedrijf met de Z gewoon gedacht heeft dat de auto's wel afgenomen zouden worden. Ook al voldeden ze niet geheel aan bestek.
Hebben ze het helaas mis. RDW heeft een streep door de rekening gezet en de projectgroep heeft nee durven zeggen, ondanks de druk van de achterban dat er nieuwe wagens moeten komen. Vind ik uiterst knap!

Weet uit eerste hand wie dit project heeft mogen begeleiden. Ben zelf zijdelings betrokken geweest bij de nieuwe 4x2 voertuigen. Daar halverwege ingestapt en helaas kennen ook deze wagens kinderziekten, maar gelukkig wel overkomelijk.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #517 Gepost op: 12 oktober 2015, 19:19:00
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1378261 date=1444667841
@Gijs: Begrijp me niet verkeerd, ik sta in dit verhaal aan de kant van de brandweer.
Denk dat het bedrijf met de Z gewoon gedacht heeft dat de auto's wel afgenomen zouden worden. Ook al voldeden ze niet geheel aan bestek.
Hebben ze het helaas mis. RDW heeft een streep door de rekening gezet en de projectgroep heeft nee durven zeggen, ondanks de druk van de achterban dat er nieuwe wagens moeten komen. Vind ik uiterst knap!

Weet uit eerste hand wie dit project heeft mogen begeleiden. Ben zelf zijdelings betrokken geweest bij de nieuwe 4x2 voertuigen. Daar halverwege ingestapt en helaas kennen ook deze wagens kinderziekten, maar gelukkig wel overkomelijk.
Waarschijnlijk is er geen bestek maar een PvE die een aannemer zelf kan invullen. En dat is natuurlijk het grote verschil met vroegah ! Nu zegt men (kort door de bocht) "doet u mij een : vul maar wat in een trein, communicatiesysteem of wat dan ook" De opdrachtgever kijkt er niet naar om en aan het eind van de rit zegt men doodleuk "we accepteren het geleverde niet". En dit tegen de achtergrond van die achterlijke aanbestedingsregels. Die een aannemer wel moét accepteren anders krijgt hij sowieso de opdracht niet. Wie o wie schiet hier in godsnaam mee op ?


paulg

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 999
Reactie #518 Gepost op: 21 november 2015, 02:01:21
Citaat van: paulg link=msg=1377754 date=1444315584
Het was geen ZZ-63-37, maar Z-63-37, een Boss B26 bergingsvoertuig van de gemeente brandweer Amsterdam, kazerne Nico (IJ-tunnel), speciaal voor bergingswerk in de IJ-tunnel. Als ik me goed herinner dan had die gigantische hoogwerker, die een blauwe maandag ook in Amsterdam aanwezig is geweest, ook een ZZ kenteken.
Gevonden!
Foto daags na de brand in hotel Polen op 9 mei 1977, 33 doden, 21 gewonden. De AL stond in de Kalverstraat en werd bedolven onder een instortende, brandende gevel.
Meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Brand_in_Hotel_Polen


kasco1986

  • Geintresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
Reactie #519 Gepost op: 14 december 2015, 16:38:27
http://www.destentor.nl/regio/epe/wachten-op-oplossing-te-zware-spuitwagens-veluwe-1.5523289

OENE/WAPENVELD/PUTTEN - Ondanks dat het meer dan twee maanden geleden is dat de nieuwe brandweerwagens van de korpsen Oene, Wapenveld en Putten terug moesten naar fabrikant Ziegler, is nog altijd onduidelijk hoe de problemen aan de wagens worden opgelost.

Drie gloednieuwe brandweerwagens Noord- en Oost- Gelderland onbruikbaar
Erwin te Bokkel, woordvoerder bij de veiligheidsregio, geeft aan dat er wel gesprekken gaande zijn tussen de veiligheidsregio en fabrikant Ziegler, maar hoe het probleem met de gewichtsverdeling aan de wagens wordt opgelost kan hij niet zeggen. Fabrikant Ziegler beloofde voor het einde van dit jaar met een oplossing te komen voor het probleem. Door een verkeerde gewichtsverdeling komt er teveel druk op de achteras van de wagens waardoor ze niet de weg op mogen.