GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012

Auteur Topic: GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012  (gelezen 51290 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

erdebee

  • EHV+AED / BHV / IT / Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 593
    • Erdebees website
16:29 uur:
Schiphol Incidenten ‏@112Schiphol
Inmiddels is het sein "Einde SSI"(Schiphol Security Incident) afgegeven voor Vueling 8366.


Dimeg

  • Brandweervrijwilliger
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
Heerlijk voorbeeld die #gijzeling - hoe snel we onszelf tegenwoordig gek maken als er iets even niet werkt en wat sociale media daarmee doet.

— Tim van Dongen (@TimvanDongen) augustus 29, 2012


ik denk dat dit heel erg de kern van de zaak raakt..


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
9/11 was een eenmalige gebeurtenis en sindsdien is het nauwelijks meer mogelijk om in westerse landen een vliegtuig te kapen, aangezien de cockpitdeur gesloten moet blijven en het zeer moeilijk is om wapens een vliegtuig binnen te smokkelen. Daarnaast lag de oorzaak van 9/11 vooral in het falen van de veiligheidsdiensten. En zouden de kapers in deze tijd waarschijnlijk al zijn opgemerkt voordat het plan zou worden uitgevoerd.

Helaas komen niet alle vliegtuigen uit westerse landen. Wie ben jij om iets te zeggen over de veranderde capaciteiten van veiligheidsdiensten sinds 9/11? De wereld is sinds die datum veel meer gepolariseerd, dus misschien is het dreigingspotenteel wel enorm toegenomen? Het verslappen van maatregelen zou wel eens ruimte kunnen bieden aan meer incidenten? Ergo, een (gevaarlijk) ongefundeerde post.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,430
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Google

Suicide pilot airline

Om maar eens een voorbeeld te noemen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
9/11 was een eenmalige gebeurtenis en sindsdien is het nauwelijks meer mogelijk om in westerse landen een vliegtuig te kapen, aangezien de cockpitdeur gesloten moet blijven en het zeer moeilijk is om wapens een vliegtuig binnen te smokkelen. Daarnaast lag de oorzaak van 9/11 vooral in het falen van de veiligheidsdiensten. En zouden de kapers in deze tijd waarschijnlijk al zijn opgemerkt voordat het plan zou worden uitgevoerd.

Je zegt het zelf al, 100 procent veiligheid is niet te garanderen. Dus blijven procedures (terecht) bestaan. Om de dood eenvoudige dat niemand van risico's nemen houdt. Pas als het voor 100 procent uit te sluiten is word het "circus" niet in werking gesteld.

Maar goed elke keer met dit soort meldingen kom je weer met je voorspelbare mening. De wereld is veranderd na 9-11, zoals DB al opmerkte. Wen er maar aan....


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Heerlijk voorbeeld die #gijzeling - hoe snel we onszelf tegenwoordig gek maken als er iets even niet werkt en wat sociale media daarmee doet.

— Tim van Dongen (@TimvanDongen) augustus 29, 2012


ik denk dat dit heel erg de kern van de zaak raakt..

Wat is er nu in wezen gebeurd? De overheid reageert met wat mensen en materieel om een potentieel gevaar uit te sluiten. Het hele incident heeft nog geen 5 uur geduurt en iedereen is vanavond veilig thuis. Ophef? Wellicht, maar het probleem ligt hem niet in de reactie van de overheid maar in de opklopperij en onbekwaamheid van de media waar het op veiligheidszaken aankomt.
Bijdragen op persoonlijke titel.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
ik denk dat dit heel erg de kern van de zaak raakt..

Wat is dan die kern?


Pino112

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,581
Heerlijk voorbeeld die #gijzeling - hoe snel we onszelf tegenwoordig gek maken als er iets even niet werkt en wat sociale media daarmee doet.

— Tim van Dongen (@TimvanDongen) augustus 29, 2012


ik denk dat dit heel erg de kern van de zaak raakt..

Sociale media? P2000 zet 'gijzeling' in de meldingen hoor.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Laten we gewoon eens met beide beentjes op de grond blijven en niet gelijk een heel circus uit de kast trekken als er even geen radiocontact gemaakt kan worden.

Ik sluit in de toekomst niet uit dat er een keer zoveel miscommunicatie onstaat dat een F16 opdracht krijgt een vliegtuig uit de lucht te schieten. Met andere woorden: Je kan op een gegeven moment ook onveiligheid door te veel veiligheid creëren.
Toch opmerkelijk om te zien hoe je  bij ieder vergelijkbaar incident met hetzelfde verhaal komt ;)
Het hele circus valt volgens mij best mee, als je geen contact kan krijgen met een vliegtuig dan moet je toch iets, en dus moet je gaan kijken. Helaas is dat lastig als een vliegtuig op een bepaalde hoogte vliegt. Het gebeurd zeer regelmatig dat straaljagers een vliegtuig onderscheppen waarop het contact wordt hersteld. In dit geval was de situatie kennelijk anders omdat hier wel een opschaling heeft
Plaats gevonden. De reden daarvoor is vooralsnog onbekend. Het alleen maar hebben van geen contact zal echt niet gaan leiden tot het neerschieten van een vliegtuig, dat is wel heel erg doemdenken....

9/11 was een eenmalige gebeurtenis en sindsdien is het nauwelijks meer mogelijk om in westerse landen een vliegtuig te kapen, aangezien de cockpitdeur gesloten moet blijven en het zeer moeilijk is om wapens een vliegtuig binnen te smokkelen. Daarnaast lag de oorzaak van 9/11 vooral in het falen van de veiligheidsdiensten. En zouden de kapers in deze tijd waarschijnlijk al zijn opgemerkt voordat het plan zou worden uitgevoerd.
En dus moeten we daar maar vanuit gaan? Het gebeurd niet omdat we het van te voren vast wel opmerken?... Voor een kaping hoef je niet in de cockpit te komen, als jij met je bom in het vliegtuig zit en je dreigt de boel op te blazen als ze niet doen wat je zegt, dan heb je indirect gewoon controle over het vliegtuig. (denk aan de onderbroekbom) al wilde die de boel gewoon opblazen. Het lukt ook nog steeds om drugs te smokkelen in vliegtuigen, daar zijn persberichten genoeg van en ook voor wapens is dat echt wel mogelijk. Denk maar eens terug aan de afleveringen van Alberto Stegeman...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Heerlijk voorbeeld die #gijzeling - hoe snel we onszelf tegenwoordig gek maken als er iets even niet werkt en wat sociale media daarmee doet.

— Tim van Dongen (@TimvanDongen) augustus 29, 2012


ik denk dat dit heel erg de kern van de zaak raakt..
En als dit nu eens wel een serieuze melding was geworden, en men eerst rustig had zitten afwachten? ::)