GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012

Auteur Topic: GRIP 3 vliegtuig zonder radiocontact begeleid door F16's - Schiphol 29-08-2012  (gelezen 51276 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Dennis Evertse

  • Project Engineer (BEng)
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 37
    • DennisEvertse.com
9/11 was een eenmalige gebeurtenis en sindsdien is het nauwelijks meer mogelijk om in westerse landen een vliegtuig te kapen, aangezien de cockpitdeur gesloten moet blijven en het zeer moeilijk is om wapens een vliegtuig binnen te smokkelen. Daarnaast lag de oorzaak van 9/11 vooral in het falen van de veiligheidsdiensten. En zouden de kapers in deze tijd waarschijnlijk al zijn opgemerkt voordat het plan zou worden uitgevoerd.

Wel eens gevlogen de laatste tijd? De cockpit deur blijft echt niet dicht tijdens de gehele vlucht. Heb geregeld een gezagsvoerder naar de wc zien gaan of een steward(es) eten en/of drinken zien brengen naar de cockpit. Dit terwijl er gewoon mensen stonden te wacht voor de wc of gebruik maakte van de wc.


Eagle Creek

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
Je ziet AT'ers zo vaak op gympen lopen. TP zijn is belangrijker dan 'standaard schoeisel' lijkt het :).


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Eerlijk gezegd vind ik dit uitdraaien op een non-discussie  :-X

Er was een bepaald scenario en daar heeft men terecht bepaalde protocollen op toegepast. Volgens mij is hierbij bij alle betrokken partijen geen enkele paniek geweest en heeft men gewoon doeltreffend en adequaat invulling gegeven aan de in dergelijke situaties geldende protocollen.

Dat media en/of burgers (al dan niet via Twitter) ongeuanceerd reagere op losse berichten (die niet eens voor hen bestemd zijn), doet daar niets aan af.

Vraagje @ Roare : moeten we ook maar geen ME meer sturen naar voetbalwedstrijden om vooral niet als 'panieksamenleving' over te komen ? Tenslotte is het aantal dodelijke slachtoffers daar ook maar gering....  :-X
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Zoals ik al eerder aangaf gebeurd het scramblen van f16's regelmatig bij geen contact met piloten. In dit geval is duidelijk verder opgeschaald. Inmiddels blijkt ook waarom:

Citaat
Arabische muziek in cockpit Airbus

De luchtvaartpolitie doet onderzoek naar wat zich vanmiddag precies heeft afgespeeld in de cockpit van de Spaanse Airbus die door F-16's naar Schiphol werd begeleid. Er was een tijdje sprake van een gijzeling, maar dat bleek loos alarm.

De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid zegt dat het onderzoek zich concentreert op de communicatie en op het niet opvolgen, door de piloot, van opdrachten van de verkeersleiding.
Arabische muziek
In het onderzoek wordt ook betrokken dat de verkeerleiding op Schiphol in de cockpit op de achtergrond Arabische muziek heeft gehoord.

"Die omstandigheid zegt op zich niet zo veel. Dat was geen doorslaggevend argument om om te treden", zegt de NCTV.

Omdat de piloot niet de route volgde die hij moest vliegen, werd besloten twee F-16's de lucht in te sturen om het toestel naar de landingsbaan te begeleiden. Dat is een standaardprocedure.
http://nos.nl/artikel/412287-arabische-muziek-in-cockpit-airbus.html
Er werd verder vermeld dat de piloot de orders van de luchtverkeersleiding dus niet opvolgde, sterker nog, hij deed het tegenovergestelde. En dat is nou net wat ze geleerd wordt om te doen als ze gekaapt worden.  :-\
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Citaat
In de cockpit van het passagiersvliegtuig van de Spaanse maatschappij Vueling dat vanmiddag door F16's naar Schiphol is begeleid, was op de achtergrond op enig moment Arabische muziek te horen.

Een woordvoerder meldt woensdagavond dat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) over deze informatie beschikt. 'Dat zegt op zichzelf niet zo veel. Dat was geen doorslaggevend argument om op te treden.'

De belangrijkste reden om het vliegtuig door twee F16's naar Schiphol te begeleiden was volgens de NCTV het verlies aan communicatie 'en het niet opvolgen van opdrachten van de luchtverkeersleiding'.

Mogelijke gijzeling
Consternatie woensdagmiddag over een mogelijke gijzeling in een passagiersvliegtuig van de Spaanse maatschappij Vueling, dat op weg was van Málaga naar Schiphol. In eerste instantie werd gedacht dat er een gijzeling aan de gang was. Het bleek uiteindelijk alleen te gaan om verstoord radiocontact.

De luchtvaartpolitie onderzoekt de komende tijd wat zich precies heeft afgespeeld in de cockpit van een toestel van de Spaanse maatschappij Vueling. Het toestel verloor radiocontact, waardoor de indruk ontstond dat er een gijzeling gaande was. Dat bleek niet het geval en het toestel uit Malaga kon woensdag veilig op Schiphol landen. Volgens Defensie waren er meer dan 180 passagiers aan boord.

Afwijkende koers
Het vliegtuig is volgens de woordvoerder wel afgeweken van zijn koers, maar dat kwam door de instructies van de Nederlandse jachtvliegers. Het toestel, met vluchtnummer VLG8366, vloog onder Rotterdam een zevental rondjes voor het richting Schiphol vertrok.

F16's
Het passagiersvliegtuig verloor boven Nederland contact met de luchtverkeersleiding. Op dat moment werden de Volkelse vliegers de lucht ingestuurd. Ze hebben het vliegtuig tot Schiphol begeleid. Tijdens de landing was het radiocontact alweer hersteld. 'Het kon mogelijk gaan om een gijzeling', zei een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Vandaar de inzet van de straaljagers. Toen het vliegtuig was geland, hebben onderhandelaars van de marechaussee contact met de gezagvoerder van het toestel gelegd. 'Die liet weten dat er geen sprake was van een gijzeling of kaping', zegt woordvoerder Martijn Peelen van de marechausee tegen het ANP.

'Harde knal'
De straaljagers hadden toestemming om door de geluidsbarričre te gaan. Uit het midden van het land kwamen berichten van mensen die hierdoor een harde knal hebben gehoord.

Er zijn drie bussen gearriveerd, vermoedelijk om de passagiers op te halen. Een speciale eenheid van de marechaussee is ook aanwezig. 'Omdat er mogelijk sprake was van een kaping, hebben we voorzichtig en secuur geopereerd', benadrukt Peelen. De eerste passagiers hebben rond 15.50 uur de Airbus van Vueling verlaten. Ze liepen een vliegtuigtrap af en stapten in gereedstaande bussen.

Spotters
'Dat een vliegtuig landt onder begeleiding van twee straaljagers heb ik nog nooit meegemaakt', zegt een fervent vliegtuigspotter. 'Ik had al snel in de gaten dat er wat aan de hand was, gezien de vele hulpdiensten die erbij kwamen toen het vliegtuig tot stilstand kwam.' Bij het toestel staan ambulances, politieauto's, brandweerwagens en een helikopter.

(Bewerkt door: Redactie)
http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3308014/2012/08/29/Arabische-muziek-te-horen-in-cockpit-Spaanse-Airbus.dhtml
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gast

  • Gast
Dat moet ook wel, want hoe wisten ze anders die holding pattern te draaien?

Om alleen hier even in het algemeen op te antwoorden:
Dat is een onderdeel van de standaard procedure bij verlies van radiocontact, het draaien in een holding met inachtneming van een bepaalde tijd, en daarna zakken naar het voorgeschreven flightlevel.
Ook alle non-comms procedures zijn in kaartjes afgevangen.


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Om alleen hier even in het algemeen op te antwoorden:
Dat is een onderdeel van de standaard procedure bij verlies van radiocontact, het draaien in een holding met inachtneming van een bepaalde tijd, en daarna zakken naar het voorgeschreven flightlevel.
Ook alle non-comms procedures zijn in kaartjes afgevangen.
weer wat geleerd!
Maar hoe weet de piloot dan dat het veilig is om daar te vliegen?


cocktail

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Omdat de verkeersleiding andere vliegtuigen uit de buurt kan houden als men weet dat het betreffende vliegtuig de gepubliceerde procedures volgt.

Wat men hier vergeet is dat nauwelijks 24 uur geleden er een bericht is uitgegaan dat enkele door Al Qaida getrainde Somaliërs met Spaans paspoort een aanslag op Den Haag zouden voorbereiden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/12850154/__Aanslag_Den_Haag_voorbereid__.html

Als je dan een Spaans vliegtuig rondjes ziet draaien in de buurt van Den Haag, zonder radio contact te hebben dan kan ik me voorstellen dat de instanties nog iets alerter zijn...


Gast

  • Gast
Maar hoe weet de piloot dan dat het veilig is om daar te vliegen?

Onder normale omstandigheden mag een piloot die zich bewust is van een radio-failure ervan uitgaan dat de verkeersleiding inderdaad het andere verkeer bij hem weghoudt.
Op de daarvoor gepubliceerde procedures wordt dan een route gevlogen die in eerste instantie op een bepaalde hoogte over het vliegveld heen brengt, waardoor visueel waar te nemen is op welke banen er geland en gestart wordt op dat moment (indien de bewolking dit toelaat natuurlijk).
Ik ben heel benieuwd wat de uitkomsten zijn van het onderzoek naar wat zich gisteren, in de cockpit, heeft afgespeeld (en het niveau Engels van deze piloten....)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
29 augustus 2012: Update Amsterdam Airport Schiphol
Published on Aug 29, 2012 by schiphol
Schiphol TV - De informatiezender van Schiphol op YouTube: met de nieuwste video items ben je altijd up-to-date van gebeurtenissen en activiteiten op en rond Schiphol. ‪http://www.schiphol.nl

Update over de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de vondst van de vliegtuigbom uit WOII en het incident met het toestel van Vueling.
Samen sterk in de hulpverlening!