Newbie met Uniform

Auteur Topic: Newbie met Uniform  (gelezen 4399 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ChiellieNL

  • Aspirant Recherchekundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Gepost op: 3 september 2012, 02:45:54
Ik begin (pas) in november met m'n opleiding, maar aangezien alles al rond is ontving ik zaterdag 2 grote dozen met m'n uniform en uitrusting.

Alles zal me ongetwijfeld uitvoerig worden uitgelegd, maarja.. toch begin je als een "klein kind in sinterklaastijd" met het open rukken van de dozen om te kijken naar al dat mooie spul wat je gekregen hebt   998765  098uo

Op zich wist ik alles wel te plaatsen, heb zelfs m'n koppel al wat 'ingericht', echter toch nog twee kleine vraagjes:

Ik heb 3 verschillende soorten rangonderscheidingen:
  • De lichtblauwe, stoffen versie (is ongetwijfeld voor het overhemd en ook voor de trui/pullover gok ik?)
  • Een geborduurde versie die ergens overheen te schuiven is
  • Een versie van gewoon een metalen streep die je ergens in kan knijpen ofzo
Deze laatste 2 kan ik niet echt plaatsen...
En klopt het dat ik van elke versie maar één setje krijg? Lijkt me zo'n gedoe om elke keer als je je trui aan of uit doet, die dingen om te moeten zetten...

En mag ik even opmerken dat ik een simpel, egaal blauw trainingspak heb gepast, maar nu ineens een super strak blauw met wit trainingspak heb gekregen.. Ziet er echt strak uit!  O0




Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Reactie #1 Gepost op: 3 september 2012, 05:54:26
De geborduurde versie is voor op je jas, de derde is voor het tuniek en kan evt. ook op de jas.

Veel succes met de opleiding!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #2 Gepost op: 3 september 2012, 06:22:58
Ik kreeg al direct meer van de rangonderscheidingen voor voor op het overhemd maar je blijft ze er toch afhalen en opzetten aangezine die dingen heel slecht tegen de wasmachine kunnen.

En zo vaak trek je je trui niet aan en uit dat je daarvoor een extra setje nodig hebt. Ik niet tenminste ;).
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #3 Gepost op: 3 september 2012, 11:52:34
Van de stoffen heb ik een stuk of drie. Dan heb ik het over de langwerpige die je vouwt en met de knoop vastzet. De schuifpassanten voor de jas tweemaal en één maal voor het tuniek.

Koppel inrichten deed ik ook, maar uiteindelijk krijgt alles een vaste plaats en dat is ongetwijfeld anders dan dat je het nu hebt zitten. ;)


WRRacing

  • Geinteresseerde
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
  • AED's redden een leven
Reactie #4 Gepost op: 3 september 2012, 16:50:50
De ene zijn dood is de andere zijn brood. Doe ff normaal, dan doe je al gek genoeg. Behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 4 september 2012, 14:03:48
Je ziet overigens regelmatig dat het metalen onderscheidingsteken op de blouson wordt gedragen, wat dus eigenlijk niet de bedoeling is. Op de gele blouson kun je het goudgele rangonderscheidingsteken ook moeilijk eeeh... onderscheiden :)

de lichtblauwe stoffen versie heet overigens een epaulet
de geborduurde versie die je ergens overheen kunt schuiven heet een schuifpassant
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 4 september 2012, 19:59:02
(...)
de lichtblauwe stoffen versie heet overigens een epaulet
de geborduurde versie die je ergens overheen kunt schuiven heet een schuifpassant
Een epaulet is synoniem met de schuifpassant, waarbij de epaulet uit het Frans afkomstig is en de schuifpassant de boeren-Hollandse vertaling  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Ludovicus

  • Beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 120
  • Errare humanum est
Reactie #7 Gepost op: 4 september 2012, 21:04:41
ho ho..
dit is een epaulet:

en dit is een schuifpassant:


je kan ze dus niet zo maar uitwisselen.
een epaulet gebruik je als je overhemd is voorzien van een lusje op de schouder en een knoop verderop richting nek.
een schuifpassant is voor de overhemden die eigenlijk al een vaste epaulet hebben (dus die flap die op je schouder begint en vastgeknoopt wordt met dat kleine priegelknoopje). en je schuift de  passant dus over de epaulet.
Beveiliger én Beroeps Verkeersregelaar - Ik sta graag in op de weg!


.G illes

  • Criminoloog (UGent)
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
Reactie #8 Gepost op: 4 september 2012, 22:32:52
je kan ze dus niet zo maar uitwisselen.
een epaulet gebruik je als je overhemd is voorzien van een lusje op de schouder en een knoop verderop richting nek.
een schuifpassant is voor de overhemden die eigenlijk al een vaste epaulet hebben (dus die flap die op je schouder begint en vastgeknoopt wordt met dat kleine priegelknoopje). en je schuift de  passant dus over de epaulet.

Zeer juist!  O0


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #9 Gepost op: 5 september 2012, 13:32:27
Gaan we nu echt door over epauletten? Dat mag dan hoor  >:D

Citaat van: Van Dale
epau·let (de; v(m); meervoud: epauletten)
1 (militair) schouderversiering op uniformen
Citaat van: Wikipedia
Een epaulet (uit het Frans: épaulette = schoudertje) is een versiering die op de beide schouders van een jas of overhemd wordt gedragen. In Vlaanderen spreekt men vaak van schouderhulzen.

Hiertoe moet de schouder van de jas of het overhemd van een speciale korte band voorzien zijn, die aan in de mouwinzet is vastgenaaid, en bij de hals met een knoop wordt vastgemaakt. Het epaulet moet dan om deze band geschoven worden, waarna de band met de knoop wordt vastgemaakt.
Een epaulet is dus een schuifpassant, want het moet om de band geschoven worden. De band zélf is GEEN epaulet, het is zogezegd de epaulethouder. Het woord schuifpassant is noch bij Van Dale noch bij Wikipedia bekend. De enige plaats waar het woord schuifpassant te vinden is, is in het Militaire Woordenboek als onderdeel van een paardentuig.

De door de politie gebezigde epauletten zijn een bijzondere vorm van epauletten, omdat deze niet over een schouderband worden geschoven maar wél op de schouder worden bevestigd.

Wie biedt er meer?  >:D  098uo
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill