Beste medeleden,
Afgelopen zaterdag moest ik voor een opdracht naar een voetbalstadion in Overijssel.
Aangekomen heb ik mijn kleding en toebehoren aangedaan, en na een tijdje op mijn locatie gaan staan. Net voor de rust werd ik door mijn collega boven afgelost, en of ik naar beneden wilde gaan en haar post wou innemen (bij de in/uitgang - toeganscontrole). Hier aangekomen stond ik met een medebeveiliger en een steward.
Omdat de thuisclub al aardig achterstond wilden sommige bezoekers tijdens de rust het stadion verlaten om naar huis te gaan enzovoort. Tot mijn grote verbazing hoorde ik van mijn medebeveiliger en steward dat hun/wij dit niet konden toelaten, omdat dit de (nieuwe?) regels waren van de KNVB en CP. Oftewel wij moesten mensen hun vrijheid ontnemen omdat de KNVB deze regel heeft verzonnen/gemaakt.
De eerste man hebben mijn collega's en ik geweigerd (Regels nageleefd van KNVB > CP) maar deze keerde aggresief naar ons terug omdat hij er niet uit mocht! De CP wie meekijk d.m.v. camerabeelden zag dat de aggresieve man erg dichtbij kwam, waarop hun meldde dat we deze man eruit mochten/moesten laten.
Uiteindelijk omdat wij hier overduidelijk niet mee eens waren, besloten wij de mensen eruit te laten indien ze eruit wilde. Dit omdat mijn collega's en ik van mening zijn wij als beveiligers geen vrijheid mogen ontnemen van bezoekers. Na mij weten mag alleen een politie agent iemand van zijn vrijheid ontnemen..?
Mijn vraag aan me blauwe collega's: Mogen wij als beveiliger 'volgens de wet' bezoekers van een voetbalstadion weigeren het stadion te verlaten ten tijde van een voetbalwedstrijd?