Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM

Auteur Topic: Discussie over samenwerking tussen Reddingsbrigade en KNRM  (gelezen 28400 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest11765

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 15 november 2013, 09:05:10
Misschien wil de KNRM voorlopig helemaal niets over nemen en is er dus ook helemaal geen "vijandige" overname.
Door zo te denken, blijven er ook altijd 2 partijen zijn.

Misschien is Wassenaar wel het eerste kindje wat gewoon geboren is uit 2 totaal verschillende rassen (maatschappijen) en is het een proeftuin of de KNRM en RB niet in de toekomst dichter bij elkaar kunnen komen (als de 2 kemphanen in hun ivoren toren uit gekibbeld zijn)

Ach en aan de andere kant, iedereen is in dit land toch vrij om te doen wat zij willen? Dus als een brigade morgen geen brigade of maatschappij wil heten, misschien maken ze er dan wel Reddingsbedrijf van, of hulphonk.

Ik kan Wassenaar alleen maar gelijk geven dat ze verder kijken dan hun neus lang is, en dat zij ook wat anders proberen. En misschien zijn ze over 2 a 3 jaar wel weer alleen een brigade.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #101 Gepost op: 15 november 2013, 12:15:42
Er zijn toch meer brigades die tegenwoordig "gelieerd" zijn of "samen" met de KNRM in een gebouw zitten?

Ik denk hierbij aan: Dordrecht, Huizen, Blaricum, Lelystad...

Volgens mij heeft het in veel gevallen ook met bepaalde financiële voordelen te maken, voor zowel de brigade (materieel) als de KNRM (subsidies, vastgoed).

Groeten,
Mark


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #102 Gepost op: 18 november 2013, 10:39:52
Citaat van: ZwinKuil link=msg=1220120 date=1384468120
https://www.reddingsbrigade.nl/waar-zijn-we/
Als je kijkt naar de eilanden dan zit daar (met uitzondering van Texel) geen reddings brigade. Dan lijkt me een vorm van organisatie om de in de zomer exploderende populatie op de eilanden onder toezicht van professionele Lifeguards alleen maar lovenswaardig. Waarom hier geen Reddings Brigade is.. Ik weet het niet, maar het lijken me stuk voor stuk top locaties.

Wat mij betreft is dit het grootste manco van de huidige vorm en werkwijze van Reddingsbrigade Nederland: ze zijn alleen maar de koepel van alle Reddingsbrigades. Van de bestaande Reddingsbrigades dus. Een Reddingsbrigade oprichten is afhankelijk van lokaal initiatief. In de meerjarenvisie van RN staat dat ze landelijk de autoriteit willen zijn op het gebied van waterhulpverlening, dan moet je in mijn ogen ook zorgen voor een landelijk dekkend netwerk. In de strandbewaking (eilanden) én in de rampenbestrijding (RVR). Beide vormen nu geen sluitend netwerk.

Heb het voorbeeld al eens eerder aangehaald, maar ik ben zelf ook actief bij Scouting. Scouting Nederland monitort de dekking van Scoutinggroepen over het land en kijkt waar kansen liggen. In Leidsche Rijn bijvoorbeeld (groot nieuwbouwproject met veel jonge gezinnen) heeft het Landelijk Bureau het initiatief genomen om een nieuwe groep te stichten. Een betaalde projectleider erop, lokaal adverteren en werven en dan aan de slag. Wel met lokale middelen en mensen, maar met de eerste 2 jaar ondersteuning vanuit het landelijke.

Maar dan komen we wel weer op een groot verschil tussen Scouting en RN: de financiele afdracht per lokale groep is bij Scouting ongeveer 3x zo hoog. Daar worden dit soort projecten van bekostigd. Omdat we allemaal geloven dat we daar samen sterker van worden. Dat ik in Den Bosch er een belang bij heb dat er een nieuwe groep komt in Leidsche Rijn, deels van mijn geld. En dat geloof is bij RN ver te zoeken...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Svn

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • Vrijwilliger ReddingsBrigade NL
Reactie #103 Gepost op: 19 november 2013, 07:56:55
Citaat van: De reddende engel link=msg=1220110 date=1384465139
Volgens mij is dat ook het antwoord op de topic vraag: Is de samenwerking tussen redned en KNRM goed?
Operationeel vlak: Ja! Bestuurlijk vlak: Belachelijk slecht!

Toch?
Bestuurlijk gezien zijn de 2 organisaties net zo goed concurrenten als de jumbo en de albert heijn, ze eten allebij van het zelfde bord en ze hebben allebei het liefste alles voor zich zelf. Hierdoor is de samenwerking al snel wat lastiger op bestuurlijk/fondsverwervend niveau. Alhoewel er eerder is gezegd dat dit groten deels door de directeur van de reddingsbrigade komt in deze topic, ligt het naar mijn ervaring iets genuanceerder. voor zover ik weet zijn de meeste afgeslagen pogingen tot samenwerking van de KNRM op bestuurlijk niveau zo KNRM centraal dat het schade zou kunnen brengen aan de RB. Overigens geen bronnen om dit te onderbouwen, slechts het idee dat er hier wordt gewekt.


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #104 Gepost op: 19 november 2013, 22:23:38
Citaat van: Svn link=msg=1221171 date=1384844215
Overigens geen bronnen om dit te onderbouwen, slechts het idee dat er hier wordt gewekt.

Een bron kun je vinden in het document 'Visie KNRM strandbewaking 2010-2015', wat nog steeds actueel is. Dit document is destijds door de KNRM gebruikt om onder de duiven van RN en reddingsbrigades te schieten door rechtstreeks met gemeentes in gesprek te gaan. Niet netjes :) RN heeft wel ergens een kopietje liggen. Ik kan geen documenten bijvoegen helaas.


nielsdewinterr

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
    • Dewinterr.nl
Reactie #105 Gepost op: 19 november 2013, 22:55:16
Vorig jaar heb ik als postcommandant op Heemskerk gezeten voor Reddingsbrigade Nederland en dit jaar ga ik (om te beginnen) solliciteren bij de KNRM Lifeguards.
Volgens mij is er niet veel verschil alleen de opleiding voor RWC en 4x4 is wel ontzettend aantrekkelijk voor jongeren. Daarnaast heeft de KNRM naar mijn inzicht een grote aantrekkingskracht door het vakantie met werk te maken in plaats van werken in je vakantie. Maar dit is puur op basis van filmpjes en ervaringen van andere RN/KNRM Lifeguards.


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #106 Gepost op: 5 december 2013, 22:06:07
Citaat van: IfOnly link=msg=1221393 date=1384896218
Een bron kun je vinden in het document 'Visie KNRM strandbewaking 2010-2015', wat nog steeds actueel is. Dit document is destijds door de KNRM gebruikt om onder de duiven van RN en reddingsbrigades te schieten door rechtstreeks met gemeentes in gesprek te gaan. Niet netjes :) RN heeft wel ergens een kopietje liggen. Ik kan geen documenten bijvoegen helaas.

Dat onder de duiven schieten gaat natuurlijk niet op als er geen lokale Reddingsbrigade aanwezig is toch? Zie ook....

Citaat van: joostvankempen link=msg=1220906 date=1384767592
Wat mij betreft is dit het grootste manco van de huidige vorm en werkwijze van Reddingsbrigade Nederland: ze zijn alleen maar de koepel van alle Reddingsbrigades. Van de bestaande Reddingsbrigades dus. Een Reddingsbrigade oprichten is afhankelijk van lokaal initiatief. In de meerjarenvisie van RN staat dat ze landelijk de autoriteit willen zijn op het gebied van waterhulpverlening, dan moet je in mijn ogen ook zorgen voor een landelijk dekkend netwerk. In de strandbewaking (eilanden) én in de rampenbestrijding (RVR). Beide vormen nu geen sluitend netwerk.

De locaties waar de KNRM, in jouw woorden, onder de de duiven schiet hebben niet eens een lokale brigade. Het KNRM principe werkt daar prima. Ik denk niet dat op korte termijn alle brigades de contributie omhoog gooien om een startup in onbewaakte gebieden te forceren. Er zijn voldoende brigades die een hogere contributie voor het behoud van de eigen vereniging kunnen gebruiken.

Grz ZK


IfOnly

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #107 Gepost op: 5 december 2013, 23:48:27
Met onder duiven schieten bedoelde ik niet de opzet op b.v.  de waddeneilanden. Daar was niks en daar heeft de KNRM een leegte gevuld. Niks mis mee. Dat RN niets doet aan ontwikkeling is niet helemaal waar. RN heeft voor Ameland b.v. zelf ook een offerte uitgebracht voor strandbewaking. Uiteindelijk heeft de KNRM dat contract gewonnen maar dat lag niet aan het voorstel van RN of zelfs de prijs ervan.

Met onder duiven schieten bedoelde ik dat de KNRM zich bij gemeentes heeft gemeld waar al brigades actief zijn, zonder deze brigades hiervan op de hoogte te stellen. En dat is natuurlijk niet netjes als je het daarnaast over samenwerking wilt hebben.


ZwinKuil

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #108 Gepost op: 6 december 2013, 00:28:56
Citaat van: IfOnly link=msg=1226121 date=1386283707
Met onder duiven schieten bedoelde ik dat de KNRM zich bij gemeentes heeft gemeld waar al brigades actief zijn, zonder deze brigades hiervan op de hoogte te stellen. En dat is natuurlijk niet netjes als je het daarnaast over samenwerking wilt hebben.

Ben benieuwd


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #109 Gepost op: 6 december 2013, 00:37:19
Citaat van: ZwinKuil link=msg=1226129 date=1386286136
Ben benieuwd

Is al een tijdje oud nieuws.. ;)