Even met alle respect.
Maar is dit nog wel werkbaar? dat een bestuursbeslissing eerst langs alle 180 brigades moet, voordat een beslissing uberhaupt aangenomen kan worden.
Het kan niet anders dan dat dat een berg tijd kost, zeker als er 1 of meerdere brigades het niet eens zijn met een beslissing.
Hmm, ik weet niet wat jouw beeld is van een democratie, maar het werkt meer zoals de politiek is georganiseerd: het bestuur heeft een mandaat om zelfstandig besluiten te nemen en uit te (laten) voeren, maar binnen de kaders die zijn vastgesteld door de MEERDERHEID van de brigades. Er moeten er dus minimaal 90 dwarsliggen om iets tegen te houden. Daarnaast is het stemrecht verdeeld naar ledenaantal, dus de grotere brigades hebben ook meer invloed dan de kleintjes. In de jaarvergadering wordt besloten over zaken als een meerjarenplan, de begroting of het aangaan van bijvoorbeeld het contract met BZK voor de Rampenvloot.
Een voorbeeldje: de opleidingslijn van RN was verouderd en sloot niet meer aan bij de praktijk van veel brigades. Het bestuur doet dan een voorstel om te onderzoeken of vernieuwing wenselijk is. Vergadering geeft akkoord. Een werkgroep inventariseert wensen en eisen en maakt een voorstel voor vernieuwing. Dat brengt het bestuur voor ter stemming in de vergadering. Na akkoord wordt dit dan doorgevoerd voor alle brigades, ook de tegenstemmers. Brigades of groepjes brigades kunnen ook wijzigingsvoorstellen indienen op een bestuursvoorstel. Indien aangenomen, moet het bestuur dat dan aanpassen in hun plannen. De directeur is uiteindelijk de betaalde kracht die het uitvoert, in dienst van bestuur en leden!
Ik vind het voor een vrijwilligersorganisatie nog altijd de beste oplossing, beter dan hoe bijvoorbeeld de Brandweer zichzelf nu ontdoet van de echte enthousiaste vrijwilligers. Het geeft ons in ieder geval de mogelijkheid om de echt grote beslissingen te beinvloeden.
Overigens worden de meeste bestuursvoorstellen met overgrote meerderheid aangenomen, dus het is niet zo erg als het lijkt
Ik kan me wel voorstellen dat als een fusie met de KNRM wordt voorgesteld, dit toch wel tot de nodig discussie zal leiden