Ik wordt toch liever door een vletje uit de Amsterdamse gracht gevist dan dat iemand met me op een rescueboard gaat peddelen. Zo'n ding heeft toch geen meerwaarde op een gracht?
Groeten,
Mark
Grappig, als ik de reacties hier zo lees zijn het vooral leden van de Reddingsbrigade die vrij negatief zijn over het bewaken van de Cityswim Amsterdam met rescueboards, terwijl ik dit juist als heel positief zie. Juist om de 2 redenen die hiervoor al genoemd worden: veiligheid van de zwemmers en je spreiding over het parcours.
Het verschilt inderdaad enorm per evenement, want met de GayPride Canalparade in die zelfde grachten was ik toch heel blij om in een RII te zitten en niet op een board, wat een chaos was dat!
Het is daarnaast maar net de insteek die je kiest en welke elementen je voorrang geeft. Als je eigen veiligheid van de redder boven alles stelt, kun je inderdaad maar beter in een boot zitten. Maar als je heel dicht op de zwemmers wil blijven en het risico aanvaardbaar vindt, is een rescueboard weer beter.
Zo had de Cityswim prima bewaakt kunnen worden door de Reddingsbrigade, maar die hadden het wel anders gedaan waarschijnlijk. Die hebben dan wel geen boards, maar een organisatie vraagt echt niet specifiek om boards. Zo'n organisatie heeft geen flauw idee van veiligheid en wil ontzorgd worden. Als jij zegt dat boards beter zijn willen ze boards, als je zegt dat boten beter zijn willen ze boten....
Vind de gedachte van IfOnly ook nog wel interessant dat een fusie misschien helemaal niet noodzakelijk is, zolang ieder zich terugtrekt op haar eigen gebiedje. Ik denk alleen dat dit straks niet meer gaat werken met de komst van de nieuwe zwemwaterwet. Zoals het er nu naar uitziet gaat er een hele reeks taken van provincie/gemeente naar veiligheidsregio, waaronder de veiligheid van zwembaden en buitenzwemwater. De veiligheidsregio is dan niet meer alleen verantwoordelijk voor incidentbestrijding op het water en advies aan vergunningverleners voor evenementen aan het water (gemeente), maar ook waar er structurele bewaking van zwemwater noodzakelijk is en hoe die er uit moet zien. De uitvoering van zwemwaterbewakingen (strand en strandbad) is nu veel vaker in handen van RN dan KNRM. De veiligheidsregio gaat het echt niet prettig vinden om met de KNRM contracten te moeten afsluiten voor incidentbestrijding en dan weer met RN voor de preventieve bewakingen. Om een fusie mogelijk te maken moet er iemand druk gaan uitoefenen, en ik denk dat de veiligheidsregio's straks degene zijn die zoveel druk gaan uitoefenen dat het wel gaat gebeuren....
En Walter: welkom op dit forum