Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 125711 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #240 Gepost op: 17 mei 2014, 10:58:48
Wat ik niet snap, hier (Belgie) gaat naar elke woningbrand een tankwagen mee ( meestal 8000l of 12.000l), en ligt er in de stad om de paar 100m een brandkraan. Gebruikt men hier dan zoveel meer water, of speelt men meer op zeker? Of doen jullie het met veel minder water?

Uiteraard hebben jullie wel meer open water.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #241 Gepost op: 17 mei 2014, 11:03:53
Citaat van: Crepusculum link=msg=1268117 date=1400317128
Wat ik niet snap, hier (Belgie) gaat naar elke woningbrand een tankwagen mee ( meestal 8000l of 12.000l), en ligt er in de stad om de paar 100m een brandkraan. Gebruikt men hier dan zoveel meer water, of speelt men meer op zeker? Of doen jullie het met veel minder water?

Uiteraard hebben jullie wel meer open water.
De TSen hier hebben over het algemeen 1500 tot 2000ltr water bij zich, en hebben we hier uiteraard ook nog de ondergrondse brandkranen. Ik ben wel bang dat we ook hier in nederland uiteindelijk er naar toe zullen moeten dat er automatisch een tankwagen mee gaat rijden.
De waterleidingbedrijven halen steeds meer brandkranen weg, of verkleinen de diameter van de leiding. op zich kun je met 1 TS een woningbrand wel behappen. Je moet wel een plan+ hebben waar je in mee neemt dat je moet gaan opschalen en wellicht zelfs een redvoertuig moet gaan voeden. En dan zijn die brandkranen al snel minder interessant om te gebruiken. Als hier sneller en vaker tankwagens mee gaan rijden zullen er nog wel een paar aangeschaft moeten gaan worden.


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #242 Gepost op: 19 mei 2014, 19:24:00
In Belgi๋ heeft een multifunctionele autopomp ook 2400 l water bij.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


msk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 24
Reactie #243 Gepost op: 24 juni 2014, 15:26:36
In Drenthe worden er waterputten aangelegd.

https://www.youtube.com/watch?v=mEdqMeMa14U


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #244 Gepost op: 24 juni 2014, 23:32:35
Ik vind dit wel een goed iets. Hier heb ik de afgelopen 2 jaar ook al minstens 2x een tankwagen uit belgie gezien bij een grote brand en weinig beschikbaar opervlakte water. En afgelopen week waren er problemen bij de heidebrand in waalre, toen zou dit systeem ook hebben kunnen helpen lijkt mij.

Ik zie het nog niet direct als vervangen, maar om te beginnen als aanvulling en dan langzaam overgaan richting vervanging van.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #245 Gepost op: 19 augustus 2014, 22:58:23
Kwam de video tegen die inmiddels al 3x in dit topic gepost is: "Brandweer Drenthe neemt afscheid van de brandkraan", na een zoektocht(je) kwam ik in dit topic uit, en heb afgelopen uren de discussie en berichten in dit topic gelezen. Ik ben benieuwd naar de feedback van brandweer uit de regio. Werkt het systeem naar verwachting? Of zelfs beter dan de verwachtingen?

Als ik het goed begrijp blijft de eerste TW als buffer ter plaatse, en wordt deze gevoed d.m.v. extra pendel-TW's. De pomp van de buffer-TW voed andere brandweervoertuig(en), en de pomp van de pendel-TW voed de buffer-TW als ik het goed begrijp?
Met welk debiet gaat dit? Is dit op vol vermogen? (4000 l/min) Is er ergens een lijst beschikbaar die aangeeft hoeveel water een HD straal verbruikt, en een oscillerend waterkanon, en een redvoertuig? Een lijst met alle blusmiddelen en het verbruik zeg maar, niet veel te maken met dit topic, maar toch leuk voor de heb. Al dan niet met werkdruk en toevoegende informatie.

Citaat van: Thor link=msg=1223323 date=1385549526
1.Bij de door jou genoemde investering van 7.000.000.-- moet je ook even kijken naar de jaarlijkse kosten.

1.Rente+afschrijving 10% (20 jaar, 5% gem.)                            700.000.--
2.Onderhoud reparatie, huisvesting 35 tankwagens                     700.000.--
3.Bem 35 tankwagens 70 tot 100 man                                       700.000.--
4.Divers,brandstof,communicatie etc                                          100.000.--

Jaarlijkse kosten tankwagens globaal                                        2.200.000.--

Volgens jou berekening heb je een eenmalige investering van € 7.000.000, namelijk de aanschafkosten van 35x TW. Vervolgens heb je jaarlijkse kosten van € 1.500.000 en niet € 2.200.000, de € 700.000 aan 'afschrijving' is namelijk al betaald bij de aanschaf.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #246 Gepost op: 20 augustus 2014, 10:04:45
Citaat van: nee link=msg=1290437 date=1408481903

Volgens jou berekening heb je een eenmalige investering van € 7.000.000, namelijk de aanschafkosten van 35x TW. Vervolgens heb je jaarlijkse kosten van € 1.500.000 en niet € 2.200.000, de € 700.000 aan 'afschrijving' is namelijk al betaald bij de aanschaf.

Je moet die wagens over de aangenomen 20 jaar toch vervangen en daarvoor schrijf je jaarlijks af. Je schrijft het zelf al die 7.000.000 is een eenmalige investering en over 20 jaar zul je weer een eenmalige investering moeten doen bij de vervanging van de wagens van de huidige investering.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #247 Gepost op: 20 augustus 2014, 13:49:51
Citaat van: Thor link=msg=1290498 date=1408521885
Je moet die wagens over de aangenomen 20 jaar toch vervangen en daarvoor schrijf je jaarlijks af. Je schrijft het zelf al die 7.000.000 is een eenmalige investering en over 20 jaar zul je weer een eenmalige investering moeten doen bij de vervanging van de wagens van de huidige investering.

Als je het zo meerekent met de kosten per jaar, hoe kom je dan aan € 700.000 per jaar? Ook is de restwaarde vergeten. Stel je hebt een restwaarde van € 15.000 per voertuig, dat is een totale restwaarde van ongeveer € 500.000. De aanschafwaarde min de restwaarde is dan ongeveer € 6.500.000, verdeelt over 20 jaar is dit € 325.000 per jaar. De tankwagens komen als vervanging voor alle (of in ieder geval 20.000) brandkranen in de regio. Dit scheelt ook € 900.000 per jaar aan onderhoud, reparatie, vervanging van de brandkranen. WMD gaat over op nieuwe leidingen, en het is de vraag of deze de benodigde hoeveelheid water nog wel kunnen opbrengen. Daarnaast is niet overal een brandkraan beschikbaar, en is dit ook niet te doen in een landelijke veiligheidsregio als Drenthe. Het is dus wel 'verplicht' over te stappen op andere bluswatervoorzieningen.

Ik heb overigens nieuwsberichten voorbij zien komen waaruit blijkt dat over het algemeen de investering redelijk gelijk is, maar dat in enkele gemeenten het goedkoper uitvalt.
Ik verwacht dus dat onze aannames over de prijzen aan de hoge kant waren (of de VR heeft zich vergist ;D).

Iemand uit de VR Drenthe met feedback over de tankwagens en het gebruik ervan? Of iemand een lijst met verbruik van blusmiddelen?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #248 Gepost op: 20 augustus 2014, 14:28:59
Daarbij is een groot deel van het (hoofd)waterleidingen nog aangelegd door mijn opa en is technisch steeds minder goed in staat voldoende water te leveren.  De kans op breuk neemt ook toe bij gebruik van bluswater.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #249 Gepost op: 20 augustus 2014, 14:31:39
Citaat van: JJ75 link=msg=1290555 date=1408537739
Daarbij is een groot deel van het (hoofd)waterleidingen nog aangelegd door mijn opa en is technisch steeds minder goed in staat voldoende water te leveren.  De kans op breuk neemt ook toe bij gebruik van bluswater.

Weet ie dat je zo weinig vertrouwen hebt in zijn werk  0098 998765 ;D ;)
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.