Bluswatervoorziening met tankwagens

Auteur Topic: Bluswatervoorziening met tankwagens  (gelezen 125579 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #300 Gepost op: 3 november 2014, 16:56:31
Wat ik soms mis in de vergelijking met Drenthe is dat daar ook een groot aantal waterwinpunten zijn bijgemaakt. Dus niet alleen de OBK's afschaffen, maar ook iets anders toevoegen. Daarmee verkort je de pendeltijd van 1 of 2 TW's behoorlijk.
 
En het opschalen zal anders moeten verlopen. Bijv. Melding schuurbrand, (meer dan de fietsenschuur): AC, ik maak MB en graag 2 TW meesturen en GWT ook. Zoiets dus. Binnen de VRU wordt binnenkort het vraaggericht alarmeren ingevoerd. Dus voor elke brandmelding 1 TS. De rest wordt op verzoek van de 1e B. gealarmeerd. Dan sta je direct op achterstand van een minuut of 3-5. De standaard uitrukprocedures (Industriebrand 2 x TS) enz. vervallen dan. Hoe kan dat worden opgelost?

Laatst hier ook weer de discussie over GWT aanvragen. Duurt in ons verzorgingsgebied zeker 3/4 uur voordat er water uitkomt. Hoe overbrug je die tijd bij een boerderij of garagebedrijf in brand? En ook nog de vraag waarmee je een HW kanon wilt voeden. Met een TW 15.000 ltr. ben je na 7 - 10 minuten klaar. En dan is het GWT er nog lang niet. Ik maak me daar zorgen over omdat de OBK's wel worden weggehaald of niet meer onderhouden maar v.w.b. het aanschaffen van TW, extra putten enz. is niets opgestart. Dat duurt ook zeker 2-3 jaar.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #301 Gepost op: 3 november 2014, 17:10:46
Alternatieven als geboorde putten zijn natuurlijk leuk, maar we weten ook dat met zijn allen na elkaar flink aan een geboorde put lurken ook voor problemen zorgt.


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #302 Gepost op: 3 november 2014, 17:16:25
Alternatieven als geboorde putten zijn natuurlijk leuk, maar we weten ook dat met zijn allen na elkaar flink aan een geboorde put lurken ook voor problemen zorgt.
Alles is beter dan de obk's hier.  Weinig waterdruk en gauw een breuk. Het lijkt in deze discussie wel of een obk onbeperkt water leverde met veel capaciteit waarmee je elke brand kon blussen. De tw's zijn dus ter vervanging van de obk en zoals ze nu ingezet worden hebben ze al snel meer potentieel dan de gemiddelde obk


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #303 Gepost op: 3 november 2014, 17:28:17
Citaat van: Frits link=msg=1306061 date=1415031385
Alles is beter dan de obk's hier.  Weinig waterdruk en gauw een breuk. Het lijkt in deze discussie wel of een obk onbeperkt water leverde met veel capaciteit waarmee je elke brand kon blussen. De tw's zijn dus ter vervanging van de obk en zoals ze nu ingezet worden hebben ze al snel meer potentieel dan de gemiddelde obk

Zal de laaste zijn die aangeeft dat de brandkraan ideaal is, maar ook om aan te geven dat alleen TW ideaal is. Daarom zou een combi ideaal zijn heb je net dat extra water als je OBK weinig druk geeft. En als je tankwagen vastzit of leeg is of niet op tijd is kun je altijd terugvallen op je obk. En zo de tijd tot GWT of open water  is opgebouwd overbruggen. Dit is wat men in Belgie ook doet begrijp ik..


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #304 Gepost op: 3 november 2014, 17:29:19
En omdat je minder gebruik maakt van je waterleiding kun je miss een beter prijs afspreken


Frits

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 134
Reactie #305 Gepost op: 3 november 2014, 17:34:57
Dat beetje water wat de brandweer van het waterleidingnet afnam interesseert het waterleidingbedrijf geen ene fuck. De kosten gaan zitten in onderhoud en beheer van al die obk's.  En als je er dus voor kiest om de obk's naast de het tw systeem te laten bestaan heb je dus dubbele kosten.  


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #306 Gepost op: 3 november 2014, 18:56:22
In Nederland hebben/krijgen we ook op bepaalde plekken wel brandkranen. O.a. in risicogebieden én op bepaalde plekken om de TW's te vullen. Hetzelfde als in België volgens mij dus.

Tja als je op TW's overstapt moet je op de brandkranen bezuinigen en dus een contract opzeggen. Dat betekend ook dat ze zullen gaan verdwijnen en dus kan er geen sprake zijn van "of dit of dat". Voor een lagere prijs blijven waterleidingsmaatschappijen echt geen brandkranen onderhouden en herplaatsen. Ik zou mij wat dat betreft even inlezen en verdiepen in de materie.

Citaat van: wjr307 link=msg=1305987 date=1415009925
Als de reactie van Belgie goed lees doen ze tankwagens EN brandkranen daar heb ik ook niks op tegen en lijkt me alleen maar goed. Wat ik niet slim vindt is dat je niet meer MAG terugvallen op een brandkraan als de nood daar is. In NL moet alles OF dit OF dat zijn waarom niet beide en gezien je bijna geen gebruik meer maakt van waterleiding een lagere prijs bedingen. Heb je toch 80% bezuinigt maar boet je niet in op kwaliteit/zekerheid.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #307 Gepost op: 3 november 2014, 19:16:40
Begrijpelijk en weet wat er speelt daarin is drente niet nieuw hoor zit net als jij op de werkvloer dus dergelijke opmerkingen gaan nergens over ik neem alleen niet klakkeloos aan wat onze lieve managers beweren. Blijf namelijk vinden dat bezuiniging ten.koste gaat van en.vroeg me af hoe dat in andere landen is geregeld. In België dus en en, iemand een idee over overige landen? Vraag me of het daar niet een verplichte basisvoorziening is.


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #308 Gepost op: 3 november 2014, 21:03:55
Ik weet dat de brandweer in Belgie vaak zelf onderhoud doet aan hydranten (brandkranen). Weet wel niet hoe ver dit onderhoud gaat, als er opgebroken moet worden etc zal de watermaatschappij dit wsl wel doen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #309 Gepost op: 4 november 2014, 07:45:04
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1306092 date=1415037382
In Nederland hebben/krijgen we ook op bepaalde plekken wel brandkranen. O.a. in risicogebieden én op bepaalde plekken om de TW's te vullen. Hetzelfde als in België volgens mij dus.

Tja als je op TW's overstapt moet je op de brandkranen bezuinigen en dus een contract opzeggen. Dat betekend ook dat ze zullen gaan verdwijnen en dus kan er geen sprake zijn van "of dit of dat". Voor een lagere prijs blijven waterleidingsmaatschappijen echt geen brandkranen onderhouden en herplaatsen. Ik zou mij wat dat betreft even inlezen en verdiepen in de materie.
Ik snap het niet, waarom moet er bezuinigd worden op  brandkranen als er in TW word geïnvesteerd, dit kan alleen een uitspraak zijn van iemand die alleen op basis van centen managed.

In België is het gewoon én brandkraan én tankwagens en voor een gebouwbrand standaard met voldoende potentieel ter plaatse in de vorm van een 2 x TS met grote tankcapacteit of 1 TS  met 1 TW6
Deze worden volgens onderstaande quote standaard op een brandkraan aangesloten, en deze brandkranen kunnen indien van voldoende capaciteit misschien wel verder van elkaar geplaatste worden, als nu in Nederland gebruikelijk, maar eerst moet dan het alternatief  met tankwagens goed geïmplementeerd zijn.



Citaat van: ffemt19 link=msg=1306028 date=1415025872
In België rijden in de landelijke gebieden steeds tankwagens mee naar een brandmelding, in de stedelijke gebieden iets minder.
Bij ons ziet een standaard uitruk voor een gebouwbrand er als volgt uit:
1 multifunctionele autopomp (6 personen) tank 3000 l
1 industriële autopomp (6 personen) tank 6000 l / of tankwagen (6 personen) tank 6000 l
1 ladderwagen (3 personen)
1 commandowagen (1 OVD)

Wij gebruiken zowel de tanks van de voertuigen en deze worden ook altijd gekoppeld aan het waterleiding net.

Bij opschaling komt hier standaard het volgende bij vanuit dezelfde post of samengesteld uit verschillende posten:
1 multifunctionele autopomp (6 personen) tank 3000 l
1 industriële autopomp (6 personen) tank 6000 l / of tankwagen (6 personen) tank 6000 l

Wanneer we bij melding aan de hand van het adres reeds weten dat de watervoorziening een probleem kan zijn, wordt standaard een tankwagen (grote capaciteit) mee gestuurd, dit is een tankwagen van 25000 l.
Wij hebben bij ons in de kazerne de beschikking over een tankwagen van 8000 l en eentje van 25000 l, die van 8000 l heeft een manschappen cabine en kan 6 personen vervoeren, de grote heeft een standaard cabine.
Ook hebben we een GWT op container staan.

Zo zal je in een belgische kazerne altijd wel minstens 1 tankwagen vinden.