GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012

Auteur Topic: GRIP 3 ProjectX facebook verjaardagsfeestje 16-jarige loopt uit op chaos - Haren 21-09-2012  (gelezen 210768 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Daar moet de gemeente iets aan doen! Onmiddellijk laten rectificeren. Maar het feit dat de media het geïnterpreteerd hebben als een verplaatsing van het feest zegt ook iets over de manier hoe de gemeente gecommuniceerd heeft. Maar het kwaad was eigenlijk al geschied. Als de gemeente geen feest wil, dan moeten ze ook geen alternatief aanbieden waar de mensen kunnen ..... Ja, wat kunnen ze nu eigenlijk op zo'n leeg veld? Weinig tot niets, afgezien van een enkeling die wél weet hoe je uit niets een feestje kunt maken. Had die bands en dj's toestemming gegeven om daar te spelen, dan had het volk een reden om die kant op te gaan, maar dat was er niet (meer). Dus bleven ze hangen op een plek waar je het niet wilt hebben mét hooligans ertussen. Zie daar de gevolgen.
Alleen mag je geen feest zomaar organiseren, daar is een groot aantal vergunningen voor nodig, ivm geluidsoverlast enz enz. Dan moeten er opvangmogelijkheden komen waar mensen kunnen schuilen bij slecht weer zoals gisterenavond. Er moet EHBO komen enz enz. wat denk je dat je zomaar tig duizend van die gasten even op een veld kan droppen? Ook daar zijn keiharde regels voor. Het mocht eens fout gaan op dat veld en tig gewonden vallen, dan zouden de rapen ook gaar zijn. Zou de gemeente het ook gevreten hebben. ::)


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
http://www.politie.nl/groningen/nieuws/120922politiezoektgetuigenvanzwaremishandeling.asp

Politie zoekt getuigen van zware mishandeling
Relatie met ongeregeldheden Haren
Haren, 22-09-2012 • De politie zoekt getuigen van een zware mishandeling van een 84-jarige man uit Haren, die vrijdag op zaterdag rond middernacht bij een woning aan de Weg voor de Jagerskampen in Haren heeft plaatsgevonden.


De bejaarde man uit Haren trof in de bijkeuken van zijn woning een onbekende langere man aan. Vervolgens ging bij de man het licht uit toen zijn hoofd door, wat later bleek, een tegel was geraakt. Het is onbekend of hij met de tegel geslagen is of dat de steen tegen zijn hoofd is gegooid. De vrouw van het slachtoffer trof haar man hevig bloedend aan. De man werd met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Daar werd vastgesteld dat de bejaarde zijn kaak had gebroken en tevens een lichte hersenbloeding heeft opgelopen.
 
Getuigen
De politie ziet een duidelijke relatie met de ernstige ongeregeldheden in het centrum van Haren. De politie wil graag in contact komen met getuigen van dit ernstige geweldsincident. Mensen die iets hebben gezien of iets kunnen zeggen over de dader(s) worden gevraagd te bellen met Regiopolitie Groningen. Dat kan via het landelijke telefoonnummer 0900-8844 of Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000.
 
Beeldmateriaal en tips
Het Openbaar Ministerie en de politie hebben een grootschalig onderzoek ingesteld. Hierin werken vijfentwintig rechercheurs. Dit team verzamelt zo veel mogelijk informatie om ook gedurende het onderzoek nieuwe aanhoudingen te verrichten. De politie heeft zelf beeldmateriaal gemaakt tijdens de rellen. “Een oproep aan de relschoppers: meld jezelf! Daarnaast wil ik vooral mensen oproepen om beeldmateriaal, zoals foto’s en filmpjes, beschikbaar te stellen en om tips bij ons te melden.” Beeldmateriaal kunt u uploaden via de website van de Nationale Recherche, www.nationale-recherche.nl. Tips kunt u mailen naar tgotips@groningen.politie.nl.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Er is gebeurt wat er moet gebeuren. De mensen dringend adviseren om vooral niet naar Haren te komen. dat er dan nog een partij mafketels alsnog komen is dan niet meer te wijten aan de gemeente. Voor de zekerheid is er een voetbalveld geregeld met een paar lichtmasten om de eventuel mensen die zouden komen daar op te vangen. Niks meer niks minder. Er was geen band er was totaal niets daar.
Dit is uren van te voren bekend gemaakt. Wat moet een gemeente dan nog doen als er toch een partij van die mafketels komen, en de zooi in elkaar trappen. Dan past er maar 1 maatregel, en die is gisterenavond uitgevoert, met keiharde hand ingrijpen. Er was een noodverordering, dus er kon ook direct opgetreden worden. Je eigen burgers en goederen beschermen, dat is dan de eerste prioriteit van de gemeente en politie.

Het heeft geen zin om een voetbalveld te regelen waar niets gebeurt. Daar gaat bijna geen hond naar toe. Maar het volk staat ondertussen wel voor je deur mét hooligans. De burgemeester heeft besloten om de eventuele relschoppers met hard hand aan te pakken, prima. Is het eindresultaat zoals gisteravond bevredigend? Prima, de volgende keer weer. Is dat wat je wilt?

Ik had de menigte die reeds aanwezig was een worst voorgehouden met bands en dj's om ze naar een leeg voetbalveld te lokken waar ze aanzienlijk minder schade kunnen aanrichten. Noem het maar social crowd control.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Als je het op twitter voorbij hebt zien komen en de berichten gaan zo snel dat je het niet kan volgen dan snap ik ook
waarom je het niet hebt kunnen melden zelfs als je het heel graag hebt willen melden.
Ik weet wel dat als je zoiets meldt en je geeft het twitteraccount door dat men er dan serieuz mee aan de slag gaat.
Tenminste dat is mijn ervaring met een 2 tal regio's. Om welke zaken dat ging doe ik geen mededelingen mocht men daarom gaan vragen.

Ik denk dat ik dat voortaan zeker ga doen, want ik had verwacht dat de instanties hiervan op de hoogte waren. Bedankt voor je tip  O0


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
De burgemeesterheeft niet achterover geleund. De mensen wilden domweg niet naar die alternatieve locatie gaan.
Je kunt in zo'n geval alleen met geweld mensenmassa's sturen. Dat was ook fout geweest als de burgemeester om 8 uur had bevolen om de omgeving van de stationsweg schoon te vegen richting voetbalterrein. Dan was nNderland te klein geweest.
In mijn vorige bijdrage heb ik de situatie een beetje proberen te duiden.

Sommige mensen moeten altijd een schuldige (overheid) aanwijzen.
Dit geeft de relschoppers een reden om weer een volgende rel te schoppen. Want zullen ze redeneren de overheid krijgt toch de schuld en wij komen er weer mee weg.

De mensen die gekomen zijn op een feestje dat er niet was en met name de relschoppers zijn de schuldigen aan deze geweldsuitbarsting en niemand anders.
men had niet hoeven komen en als men er toch is had men geen vernielingen hoeven aan te richten, ambulance- en brandweerpersoneel aan hoeven vallen.
Dit hebben ze wel gedaan en daar heeft de burgemeester part noch deel aan gehad.

Het sturen van die mensenmassa was heel eenvoudig te doen door de dj's en bands te gedogen op het voetbalveld. Dit heeft de burgemeester juist expliciet verboden. Behoorlijk stom, want mensen gaan echt niet uit vrije wil naar een leeg veld.


MORCIK

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 354
Alleen mag je geen feest zomaar organiseren, daar is een groot aantal vergunningen voor nodig, ivm geluidsoverlast enz enz. Dan moeten er opvangmogelijkheden komen waar mensen kunnen schuilen bij slecht weer zoals gisterenavond. Er moet EHBO komen enz enz. wat denk je dat je zomaar tig duizend van die gasten even op een veld kan droppen? Ook daar zijn keiharde regels voor. Het mocht eens fout gaan op dat veld en tig gewonden vallen, dan zouden de rapen ook gaar zijn. Zou de gemeente het ook gevreten hebben. ::)

Feit is dat er duizenden mensen in je dorp zijn mét hooligans. Ze zijn er gewoon en dat heb je niet in de hand. En jij gaat een vergunning vragen? Van wie?


Panter

  • Adviseur OOV
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
De schuldvraag is voor mij duidelijk, niemand minder dan dit tuig is verantwoordelijk.
Het moge duidelijk zijn dat er geen (groot) probleem zou zijn geweest als men gewoon gezellig was langsgekomen (zoals ook in de middag gebeurd was). Het tuig heeft de keuze gemaakt om te plunderen, te vernielen en bewoners doodsbang achter te laten.
De meelopers, die er genoeg zijn in deze leeftijdscategorie, hebben een groot aandeel geleverd waardoor de schade niet te overzien was.

Bekijk de videobeelden goed en je zult zien dat er genoeg debielen/hooligans waren die uit het beeld van de camera blijven / onherkenbaar zijn en zelfs personen die filmen eisen dat ze daarmee ophouden. Dit is de groep die een AH openbreekt, waarna de meelopers ''gezellig'' gaan mee plunderen. De tweede groep staat opnieuw goed op de camera en zal hun straf niet ontlopen. Maar juist de hooligans weten precies waar ze mee bezig zijn.

Ik zie jongeren recht voor de HD camera van stuk.tv een verkeersbord molesteren, er zal geen hooligan zijn die het in zijn hoofd haalt om zich te laten filmen. Die hooligans zijn dan ook erg moeilijk te pakken en vele zullen hun straf helaas ontlopen, hulde voor de AE die er genoeg van dit soort tuig wel te pakken heeft kunnen krijgen.


Ik durf ook wel de vergelijking te trekken met de scholierenstaking, de meeste jongeren komen om baldadig te zijn. Verschil nu is alleen dat er een grote groep hooligans de boel opstookt en een grote groep jongeren meetrekt.

Of de gemeente/politie fouten heeft gemaakt? Toen deze groep steeds groter werd had men kunnen verwachten dat deze jongeren baldadig zouden worden en de confrontatie zouden opzoeken. Dat het in deze mate (met dank aan de hooligans) zou ontsporen had niemand kunnen voorzien. Wel had men kunnen verwachten dat op het moment dat de schemering inviel het de verkeerde kant op zou gaan. In mijn eigen ogen had er dus al eerder meer ME opgetrommeld moeten worden.

Wel deel ik de mening dat de media (en dus niet social media) hier een gigantische rol in speelt, iedere dag zijn er openbare feesten maar juist door de (in het begin) lokale kranten en later landelijke kranten / radiostations en televisiezenders heeft dit feest iedere Nederlander bereikt. De opgeroepen zelfreflectie kan ik dan ook zeker begrijpen, al heb ik het gevoel dat de Telegraaf etc. er helemaal geen problemen mee heeft dat dit op deze manier is ontspoort. De krant zal vast goed verkocht zijn de volgende dag (helaas).


Hoe had dit nu voorkomen kunnen worden?
Op het moment dat er zoveel jongeren / hooligans aanwezig zijn ben je al te laat. Deze vorm van escalatie is daarintegen wel uniek te noemen. In mijn ogen hadden (overdag al) de jongeren tegen gehouden moeten worden op het station, toegangswegen (afslag A28) al afgesloten moeten worden en de voetgangers vanuit Groningen al voor Haren tegengehouden moeten zijn. In het dorp werd het een kat en muis spel. Je jaagt ze uit de ene straat en er duikt weer een groep op bij de plaatselijke AH. Het rellen valt dan ook bijna niet meer te stoppen (en zal zoals al eerder hier aangehaald pas stoppen als het tuig er geen zin meer in heeft).
 

Grote groepen jongeren eindigt helaas vaak in confrontatie met de ME, dan liever de confrontatie vroegtijdig buiten Haren / op het station dan in de straten / centrum in het donker.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
http://www.haren.nl/projectx/nieuws-actueel_42047/

Burgemeester Rob Bats betreurt chaos in Haren en leeft mee met inwoners (22-09-2012)

“Ik ben verbijsterd en heb de vrijdagavond als ongekend ernstig ervaren. Ik vind het vreselijk dat het gisteravond zo uit de hand is gelopen. Vooral voor onze inwoners en ondernemers in Haren. Zij blijven met de schrik en schade achter. Maar ook richting de goedwillende mensen die vanavond in Haren waren”, zegt burgemeester Rob Bats. Wie vragen heeft of zijn zorgen wil uiten kan bellen met de gemeente Haren via tefevoonnummer 050 31 14 450. "Ook zijn wij bezig een informatiebijeenkomst voor inwoners te organiseren. Direct omwonenden en inwoners worden hier vanochtend per brief over geinformeerd waar en wanneer."

22-09-2012 Persbericht van Gemeente, Politie en Openbaar Ministerie (22-09-2012)

Hulpverleners kregen extreem veel geweld te verduren

Gemeente, politie en Openbaar Ministerie: ‘Dit is ongekend’

Geweld in Haren kende vrijdagavond ongekende vormen. Een onschuldige oproep op Facebook voor een feestje leidde tot forse rellen, vernielingen, plunderingen, brandstichtingen en gewonden in het centrum van Haren. Meerdere oproepen van de burgemeester van Haren om niet naar Haren te komen, werden genegeerd. Enkele duizenden bezoekers verbleven in de omgeving van de woning van het meisje dat de oproep deed. Halverwege de avond werd de sfeer agressief, werden vernielingen verricht en werd er met glas, stenen en vuurwerk gegooid. De politie greep in, omdat de veiligheid van bewoners en goedwillenden in het geding kwam. Een eerste analyse leert dat we hier te maken hebben gehad met relschoppers die zeer gewelddadig en goed voorbereid bewust de confrontatie zochten.
Samen sterk in de hulpverlening!


Koekoek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 84
Het sturen van die mensenmassa was heel eenvoudig te doen door de dj's en bands te gedogen op het voetbalveld. Dit heeft de burgemeester juist expliciet verboden. Behoorlijk stom, want mensen gaan echt niet uit vrije wil naar een leeg veld.

Volgens u had de burgemeester dit moeten gedogen.
Een terrein zonder sanitaire voorzieningen, EHBO, enz.
Als je namelijk gedoogd ben je ook in zekere zin verantwoordelijk.
Vervolgens gaan daar de relschoppers bezig op een terrein van 2 voetbalvelden groot, met mensenmassa's die geen kant meer op kunnen.

Dan had de burgemeester een fout had gemaakt door te gedogen.

Dit ligt niet aan de gemeente, ongetwijfeld zullen er fouten gemaakt zijn. dat is menselijk.
Maar het was niet te voorzien dat het in deze mate uit de hand zou lopen.

Nog iets wat ik eigenlijk nog niet voorbij heb zien komen. Dat zijn de bandjes, d.j. 's die riepen dat ze zouden komen via twitter.
Dit heeft ook veel jongeren getrokken.
Deze bandjes, d.j's enz hebben ook een aandeel in de omvang.


Merijn V

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
Alleen mag je geen feest zomaar organiseren, daar is een groot aantal vergunningen voor nodig, ivm geluidsoverlast enz enz. Dan moeten er opvangmogelijkheden komen waar mensen kunnen schuilen bij slecht weer zoals gisterenavond. Er moet EHBO komen enz enz. wat denk je dat je zomaar tig duizend van die gasten even op een veld kan droppen? Ook daar zijn keiharde regels voor. Het mocht eens fout gaan op dat veld en tig gewonden vallen, dan zouden de rapen ook gaar zijn. Zou de gemeente het ook gevreten hebben. ::)

Ik begrijp echt niet waarom de meeste mensen hier maar blijven spreken over een alternatief feest met bijbehoorende regels etc.

De ingedienten waren als volgt:

Er was een oproep tot een feetsje via de sociale media en naar het zich leek aanzien zouden er veel mensen komen die niet meer waren te stoppen ondanks herhaaldelijk verzoek van de veroorzaker en het bevoegd gezag.

er kwamen 500? man politie met een doel en met leiding.
er kwamen 5000? man jong publiek zonder doel en zonder leiding.
er kwamen 100? relschoppers met een doel maar ook zonder leiding.

Uit de ingedrienten blijkt toch al dat je alles uit de kast moet trekken om die 5000 man bezig te houden en niet te laten opruien door die 100 man. Je moet op korte termijn en aternatief bieden en er alles aan doen om die 100 relschoppers gescheiden te houden van die 5000 man. Dus dorpskern hermetisch afsluiten en alles naar een veld met zwarte hekken er omheen, wat wc's, water en een bandje of dj met veel geluid en zonder drank. Niks geen feest maar sober bezig houden en afleiden. Dat gaat toch niet op de Rijksstraatweg in Haren waar niks te beleven is.

Wat was de verwachting dan dat dat jonge publiek zou gaan knikkeren met de ME ofzo?