Afgelopen week was ik bij een bijeenkomst van de projectgroep ComProNet - Community Protection Network
Misschien hebben de dieners in de blauwe kollom al het één of ander gehoord maar als die echt live gaat, dan zal hulpverlening een nieuwe weg in slaan.
In Nederland zijn er 5.000.000 misdrijven per jaar (inclusief Fietsendiefstal
) en daarbij zijn er tegen de 4.000.000 (of zelf wat meer) Heterdaadgetuige.
Maar een fractie van dit geheel wordt dan ook daadwerkelijk omgezet in een aanhouding.
Om meer Heterdaadkracht te creëren is er ComProNet in leven geroepen.
Om beetje idee te geven wat het is zie filmpje hieronder, maar grote verschil is dat nu niet meer via twitter gedaan wordt maar via een Special App welke de naam Meld! heeft.
Compronet AnimatieDe app zelf heeft op beginscherm 3 knoppen.
Alarm
Meldingen
Berichten.
Alarm, bij activeren van deze knop is er gelijk een alarm gezet, kan niet ongedaan gemaakt worden.
Het vervolg scherm geeft je een 9 tal mogelijkheden. Ongeval, onwelworden, gewelde, beroving, beroving (met pistolen) en nog een paar.. weet ze zo niet uit mijn hoofd. Documentatie ligt thuis
Meldingen, kan je melding doen van niet urgente aard. Zoals een pilot wat gedaan is met de portieren in Groningen, zo konden groepjes die vervelend waren gelijk doorgegeven worden aan anderen en Politie.
Bij alarm was er zelfs 8% binnen 1 minuut hulp ter plaatse (andere portiers, politie)
En zelfs een onwel wording kon door de portieren zelf verder gedaan worden, Polite was op dat moment ergens anders ingezet.
En meldingen kan je de meldingen volgens van incidenten waarbij jij bent betrokken (dus geaccepteerd om hulp te verlenen) en de alarm die zelf hebt gegeven.
De box zal tot iets van 30 min na sluiten incident open blijven daarna is deze niet meer toegangelijk.
Kan nog meer vertellen maar groot deel staat op onderstaande site, wel zie ik dat sommige delen van de informatie verouderd is.
Ben eigenlijk benieuwd naar jullie reacties over deze nieuwe weg van hulpverlening.
Btw; aanmelding kan alleen met een digi code/toegang, ze willen wel weten wie alarm gedaan heeft ect.
Meer informatie:
http://www.facebook.com/CompronetNL