Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)

Auteur Topic: Nieuwe boot gekozen voor rampenvloot Reddingsbrigade Nederland (RN)  (gelezen 73383 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Citaat van: Thor link=msg=1263988 date=1398959277
Als je dat in de hekgolven op doet maak je inderdaad een paar behoorlijke klappers o.a. vanwege de redelijk ondiepe V bodem, als je het verkeerd, qua richting, snelheid en aanpassing, met de hekgolf mee doet kun je een behoorlijke en gevaarlijke schuiver maken, zeker met het harde knikspant type zoals deze boot.

Zal niet in details treden, maar de eerste zwaargewonde is al gevallen... ::)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1263989 date=1398959456
jaa idd dat leren de hardvaarders dus wel af je moet gewoon rustig over die hekgolven heen gaan dan is dr niks aan de hand

Zware hekgolven moet je "nemen" als het niet anders kan en met wat ervaring lukt dat ook wel.
Tegen de hekgolven in is geen probleem even vaart minderen en de golf afwachten.
Als je een vrachtschip met behoorlijke snelheid wilt voorbijlopen en je zelf dus meer snelheid moet hebben moet je dat of op ruime afstand doen en als je de ruimte niet hebt moet je wel weten wat je kan of gewoon er maar even achter blijven.
Hekgolven op een onjuiste manier nemen kan soms tot zeer gevaarlijks situaties leiden varierend van mensen over boord tot het omgaan van een bootje.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Zeker bij dit type lichte boten moet je bij wind en natuurlijke golven er voor zorgen dat bij in de wind en golven opvaren er gewicht voorin blijft, niet altijd even aangenaam voor het "menselijk gewicht" maar dat moet nu eenmaal. Zaak van discipline en mogelijk wat geschikte kussentjes.
Daarbij komt dat voor de grote golven varen de nodige aandacht en vakmanschap vereisen van de schipper en afhankelijk van de conditie van die schipper ook met de nodige tussenposen even wat kalmer aan moet worden gevaren anders loop je het risico van onprettige gebeurtenissen.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
als ze nou wat vering in die stoelltjes hadden gezet dat was dat fijn geweest


nielsdewinterr

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
    • Dewinterr.nl
Reactie #154 Gepost op: 27 mei 2014, 12:09:45
Persoonlijk vind ik het een topboot voor de reddingsvloot en echte schippers kunnen zichzelf hiermee perfect onderscheiden van de hardvaarders. Toch zijn er een aantal verbeterpunten mogelijk:

- Veel reddingsbrigades doen beveiligingen, de stoeltjes hadden wel iets comfortabeler gemogen.
- De C2000 moet ook regionaal inzetbaar/herprogrameerbaar zijn. Nu komt het voor dat je in een andere veiligheidsregio bent en de c2000 niet kan gebruiken. Dat is natuurlijk zonde.
- Een navigatie paneel zodat je op de grootere wateren en tijdens inzetten precies weet waar je bent.

Voor de rest een topboot en zeker een aanvulling op de huidige/nieuwe weg.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #155 Gepost op: 27 mei 2014, 17:40:57
Citaat van: nielsdewinterr link=msg=1271049 date=1401185385
.
- a.De C2000 moet ook regionaal inzetbaar/herprogrameerbaar zijn. Nu komt het voor dat je in een andere veiligheidsregio bent en de c2000 niet kan gebruiken. Dat is natuurlijk zonde.
-b. Een navigatie paneel zodat je op de grootere wateren en tijdens inzetten precies weet waar je bent.


a. Dat lijkt mij toch noodzakelijk bij grootschalige inzetten in heel Nederland.
b. Je bedoelt hier waarschijnlijk de electronische kaart plus AIS.
    Zeker handig als je met mist en/of slecht zicht het water op moet en eigenlijk een must als je ook nog eens bij mist
    en/of slecht zicht op een druk bevaren water zit.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #156 Gepost op: 28 mei 2014, 11:28:40
Citaat van: Thor link=msg=1271160 date=1401205257
a. Dat lijkt mij toch noodzakelijk bij grootschalige inzetten in heel Nederland.
b. Je bedoelt hier waarschijnlijk de electronische kaart plus AIS.
    Zeker handig als je met mist en/of slecht zicht het water op moet en eigenlijk een must als je ook nog eens bij mist
    en/of slecht zicht op een druk bevaren water zit.

Maar wat heb je aan electronische kaarten en AIS als je ondergelopen land in moet? Ja voor de bewakingen die er mee gedaan worden zeker een aanvulling. Voor de daadwerkelijke inzet bij rampen denk ik dat je er weinig aanvulling aan hebt?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #157 Gepost op: 28 mei 2014, 12:36:03
Citaat van: Markvniel link=msg=1271363 date=1401269320
Maar wat heb je aan electronische kaarten en AIS als je ondergelopen land in moet? Ja voor de bewakingen die er mee gedaan worden zeker een aanvulling. Voor de daadwerkelijke inzet bij rampen denk ik dat je er weinig aanvulling aan hebt?

Je weet middels AIS toch precies waar je boven het ondergelopen land vaart. Het land blijft toch gewoon op de kaart staan Marine Traffic werkt met normale landkaarten, wel een beetje vreemde gewaarwording dat je over het land vaart maar dat is even wennen.
Je ziet ook waar ander hulpverleners met AIS zijn en als ze op een landpost ook AIS gebruiken kun je heel eenvoudig afspreken naar welke bebouwing je moet middels de coordinaten etc.


Evert25

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 291
  • 112 daar red je levens mee


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #159 Gepost op: 29 mei 2014, 22:10:42
Citaat van: Thor link=msg=1271369 date=1401273363
Je weet middels AIS toch precies waar je boven het ondergelopen land vaart. Het land blijft toch gewoon op de kaart staan Marine Traffic werkt met normale landkaarten, wel een beetje vreemde gewaarwording dat je over het land vaart maar dat is even wennen.
Je ziet ook waar ander hulpverleners met AIS zijn en als ze op een landpost ook AIS gebruiken kun je heel eenvoudig afspreken naar welke bebouwing je moet middels de coordinaten etc.

Ik vind dit ook wel een gemiste kans: door de aanwezigheid van de AIS-transponder wordt de benodigde data al verzameld, met een kaartplotter had deze ook meteen meerwaarde gekregen bij een inzet. Nu is de AIS-transponder vooral nuttig voor een walploeg of andere diensten om je te traceren, dat is goed voor de veiligheid, maar de bemanning heeft er zelf niet direct iets aan.

Een kaartplotter werkt niet als een TomTom met 'wegen', maar kun je zien als een 'gescande papieren kaart' waar met GPS jouw positie op geplot wordt. Soms met wat toegevoegde intelligente kaartlagen met boeien enzo. Als je bij een overstroming dus over land vaart, blijft ie dat gewoon doen, je positie wordt gewoon op land afgebeeld. Dat kan juist heel nuttig zijn, je hebt dan een goed beeld van wat er onder die enorme plas water zit.

Volgens mij is er voor de aanbesteding eerst een (richt)prijs per boot vastgesteld, waarna er gezocht is naar de beste prijs/kwaliteit combinatie. Ik denk dat het gewoon is gesneuveld op prijs, voor 40 boten een goede plotter erbij is toch veel geld...
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch