Quote Rescue:
Ik leg het graag uit...
Plastik huishoudfolie voorkomt ook verdamping.. en dat is dus strijdig met koeling effect wat men wil bereiken
Rescue, lees alsjeblieft op zn minst de gebruiksaanwijzing voor je ergens een uitspraak over doet...De toevoeging van de etherische olie Melaleuca Alternifolia aan het water zorgt voor handhaving van de moleculaire cohesie tussen de onderlinge watermoleculen. Er ontstaat een gel: de hydrogel. Nu is alleen kettingverdamping van de watermoleculen mogelijk. Hierdoor wordt een zeer geleidelijke en beheerste verdamping gerealiseerd. Na ongeveer 5 tot 15 minuten stabiliseert de huidtemperatuur op een niveau dat op 4 à 5°C onder de normale huidtemperatuur ligt. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat de effecten van Hydrogel volwaardig overeen komen met die verkregen uit het koelen met lauw stromend water. Ook indien pas na langere tijd (bv. 30 minuten) met het aanbrengen van de hydrogel wordt begonnen, heeft dit nog een aantoonbaar positief effect op de diepte en uitgebreidheid van de brandwond en derhalve op de genezing. Onderkoelingsgevaar, zelfs bij grote verbrandingsoppervlakken, is bijzonder klein, ook bij langere toepassing.
www.burnshield.nl/info zoals zo vaak gequote
Oftewel: je verbreekt een lange schakel watermoleculen, ipv. het omzetten in van vast naar gas... wat veel ruimte vraagt. Het enige wat je doet is de gel waterig maken met jouw hitte, waardoor je huid afkoelt. Geen rocketscience he.... toch lastig blijkbaarDe verdamping versus convector werking is al wetenschappelijk onderzocht.. Echt ik heb niet de apparatuur om dat te reproduceren.. Ik ken slechts twee onderzoeken en beide wijzen uit dat de convector werking beter is..
Zucht, welke vorm van verdamping bedoel je? Zweten is een vorm van verdampen, en ja, burnshield en waterjel zijn allebei effectiever dan zweten. Stromend water werkt overigens ook beter dan verdampen. Ik heb nog even in de 'medische bibliotheek' met wetenschappelijke artikelen (Pubmed) gekeken... geen burnshield versus waterjel onderzoeken, helaaskwantiteit maakt juist in dit geval wel verschil bij brandwonden, zeker als je zoals ingeval bij Burnshield iets aan het verdampen is..
Precies. Op tijd het verband vervangen. Geldt overigens ook voor waterjel.Ik zal graag uitleggen waarom dat alleen dit compress al een enorm verschil maakt..
Er is juist een belangrijk reden waarom de foam niet bij hoge temparaturen mag smelten. De temparatuur van een brandwond is groter dan 70 graden dan smelt de foam al. Je wilt geen gesmolten foam in de brandwond. Dit komt juist voor bij grotere verbrandingen als bij bijvoorbeeld fosfor-verbrandingen.
Het wordt sterk afgeraden om burnshield te gebruiken bij chemische wonden. En een huid geleidt hitte een stuk slechter dan een vlam (zeker zo'n ernstig verbrande huid)... dat, plus het feit dat je een foam vol koelende gel hebt, maakt mij erg benieuwd hoe vaak een shieldje door de hitte van een normale brandwond aan zn huid geschroeid is. Dat ze in de wond gaan zitten als je vergeet om op tijd het er af te halen geloof ik graag. Is met een gaasje niet anders...De foam scheurt uit zich zelf als, door het opgenomen gewicht van de Gel.. Daar hoef je niets voor te doen. Een condoom scheurt echt niet zomaar..
Subtiel mee omgaan dus. Een glas breekt als ik m laat vallen. Maar om nou te zeggen dat een plastic beker hoogwaardiger is... Die zie ik in een restaurant nooit staanEen spons op de wond, betekend dus verkleving aan de wond. Het is al meerdere malen gerapporteerd dan Burnshield compressen wel aan de wondhechten.
Op tijd eraf halen... Niet pas na een week omdat je denkt dat het met een shieldje wel klaar is... Een compres wat zweeft in de Gel, kan nooit op de wondkomen en niet verkleven aan de wond
Ook op tijd eraf halen, ook waterjel raakt op. Dat is ook de reden dat de Waterjel wel goed door eerste hulpverleners gebruikt kan worden, en burnshield ik in iedergeval ernstige bedenkingen bij heb.
Als eerste hulp middel is Waterjel een absoluut beter product..
Absoluut? Ik vind het prima dat je een mening hebt (heb ik ook wel eens), ik vind het zelfs prima dat je die mening verkondigt, maar het blijft een mening. Als het over beter gaat, hebben we het over absolute getallen: infecties, % volledig herstel, dat soort getallen. Niet 'ik gebruik dit en heb zelfs eens gehoord dat het met het andere is mis gegaan dus deze is het beste'Als een fabrikant zegt dat er een bepaald aantal volume in een verpakking zit, moet je daar toch op kunnen vertrouwen.. Wat als nu bij diverse steekproeven telkens blijkt dat niet klopt ?
Da's dan niet netjes. Dus het product zelf is waardeloos?Wat zegt je dan?
Een product dat kleeft aan de wond.. zal niet beter werken, daneen product dat niet kleeft aan de wond..
Getallen? Heeft waterjel 0 gevallen van verkleving? Hoe vaak gebeurt dat met burnshield? Zucht...