burnchilds

Auteur Topic: burnchilds  (gelezen 11209 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 24 september 2006, 22:32:08
Als dat verschil maakt ten opzichte van de genezing van de wond dan praat je over kwaliteit hoor! en niet meer over kwantiteit. Ik weet dat het lastig is 2 woorden die veel op elkaar lijken...

Correctie: Vind ik! ipv is....

De kwantiteit (dus een grote hoeveelheid van de gel) is nodig om de kwaliteit te behalen onder alle omstandigheden, dus ook rampenomstandigheden en defensie omstandigheden. Verder als gedurende het transport van een slachtoffer de gel ondertussen verdampt of weglekt. heb je dus extra gel nodig..
Een product wat daardoor verkleeft aan de wond zal de genezing niet bevorderen maar verslechteren.
Dus in dit geval is een betere kwaliteit deels gevormd door meer kwantiteit (hoeveelheid) van de Gel.

Naar objectieve maatstaven, objectief te meten, en door iedereen te reproduceren, is het een beter product..  De verschillen in de Gel zijn qua bestanddelen en de hoeveelheid van de bestanddelen nagenoeg te verwaarlozen. Dus blijft het compress en de hoeveelheid gel als objectieve maatstaven over..

Iedereen weet dat een openstructuur foam werkt als een spons. Een spons absobeert de gel. en zorgt dus voor een vermindering van de gel die rechtstreeks met het aangedane gebied in contact komt.

Patriess

• Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 24 september 2006, 22:33:50
De kwantiteit (dus een grote hoeveelheid van de gel) is nodig om de kwaliteit te behalen onder alle omstandigheden, dus ook rampenomstandigheden en defensie omstandigheden. Verder als gedurende het transport van een slachtoffer de gel ondertussen verdampt of weglekt. heb je dus extra gel nodig..
Een product wat daardoor verkleeft aan de wond zal de genezing niet bevorderen maar verslechteren.
Dus in dit geval is een betere kwaliteit deels gevormd door meer kwantiteit (hoeveelheid) van de Gel.

Naar objectieve maatstaven, objectief te meten, en door iedereen te reproduceren, is het een beter product..  De verschillen in de Gel zijn qua bestanddelen en de hoeveelheid van de bestanddelen nagenoeg te verwaarlozen. Dus blijft het compress en de hoeveelheid gel als objectieve maatstaven over..

Iedereen weet dat een openstructuur foam werkt als een spons. Een spons absobeert de gel. en zorgt dus voor een vermindering van de gel die rechtstreeks met het aangedane gebied in contact komt.

Jij maakt er nu van dat de kwantiteit (de gel) niet goed is dus een verminderde kwaliteit, schijnbaar denkt Burnshield daar anders over...
Nurse powerrrrr

7194

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 24 september 2006, 22:34:53

Naar objectieve maatstaven, objectief te meten, en door iedereen te reproduceren, is het een beter product.

Blijkbaar niet. Aangezien de binnenlandse zaken, defensie en ambulancediensten gewoon massaal burnshields gebruiken.

neb

• Forum gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 25 september 2006, 00:20:23
goedendag allemaal, wat is dit nu voor een geneusel,
zitten hier een stel aandeelhouders tegenoverelkaar?

laten we onze energie steken in het bekend maken van deze produkten bij de burger

als LOTUS merk ik dagelijks dat de burger deze produkten niet kent
of niet weet hoe er mee om te gaan

steek uw energie in het algemeen verkrijgbaar zijn van deze produkten
en stop met zwartepieten, het gaat er toch om dat er gekoelt wordt.

7194

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 25 september 2006, 00:36:13
goedendag allemaal, wat is dit nu voor een geneusel,
zitten hier een stel aandeelhouders tegenoverelkaar?
Goededag. Dat geneusel heet 'discussie'. We zitten op een discussieforum waar dat gebruikelijk is.  ;) Ben zelf geen aandeelhouder of iets dergelijks.

laten we onze energie steken in het bekend maken van deze produkten bij de burger
Waarom zou ik dat doen? Heb wel betere dingen te doen. Daarnaast worden burnshields etc. veelal gebruikt door hulpdiensten. De echte burger zou meer hebben aan water.

als LOTUS merk ik dagelijks dat de burger deze produkten niet kent
of niet weet hoe er mee om te gaan
In hoeverre denk je dat dit nodig is? Ik zie iemand niet zo snel een peperdure burnshield aanschaffen voor de ehbo-trommel....

steek uw energie in het algemeen verkrijgbaar zijn van deze produkten
en stop met zwartepieten, het gaat er toch om dat er gekoelt wordt.
Zwarte pieten? Waar dan?  ::)

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 25 september 2006, 01:23:20
Quote Rescue:

Ik leg het graag uit...

Plastik huishoudfolie voorkomt ook verdamping..  en dat is dus strijdig met koeling effect wat men wil bereiken
Rescue, lees alsjeblieft op zn minst de gebruiksaanwijzing voor je ergens een uitspraak over doet...
De toevoeging van de etherische olie Melaleuca Alternifolia aan het water zorgt voor handhaving van de moleculaire cohesie tussen de onderlinge watermoleculen. Er ontstaat een gel: de hydrogel. Nu is alleen kettingverdamping van de watermoleculen mogelijk. Hierdoor wordt een zeer geleidelijke en beheerste verdamping gerealiseerd. Na ongeveer 5 tot 15 minuten stabiliseert de huidtemperatuur op een niveau dat op 4 à 5°C onder de normale huidtemperatuur ligt. Wetenschappelijk onderzoek bevestigt dat de effecten van Hydrogel volwaardig overeen komen met die verkregen uit het koelen met lauw stromend water. Ook indien pas na langere tijd (bv. 30 minuten) met het aanbrengen van de hydrogel wordt begonnen, heeft dit nog een aantoonbaar positief effect op de diepte en uitgebreidheid van de brandwond en derhalve op de genezing. Onderkoelingsgevaar, zelfs bij grote verbrandingsoppervlakken, is bijzonder klein, ook bij langere toepassing.
www.burnshield.nl/info zoals zo vaak gequote

Oftewel: je verbreekt een lange schakel watermoleculen, ipv. het omzetten in van vast naar gas... wat veel ruimte vraagt. Het enige wat je doet is de gel waterig maken met jouw hitte, waardoor je huid afkoelt. Geen rocketscience he.... toch lastig blijkbaar
De verdamping versus convector werking is al wetenschappelijk onderzocht.. Echt ik heb niet de apparatuur om dat te reproduceren.. Ik ken slechts twee onderzoeken en beide wijzen uit dat de convector werking beter is..
Zucht, welke vorm van verdamping bedoel je? Zweten is een vorm van verdampen, en ja, burnshield en waterjel zijn allebei effectiever dan zweten. Stromend water werkt overigens ook beter dan verdampen. Ik heb nog even in de 'medische bibliotheek' met wetenschappelijke artikelen (Pubmed) gekeken... geen burnshield versus waterjel onderzoeken, helaas
kwantiteit maakt juist in dit geval wel verschil bij brandwonden, zeker als je zoals ingeval bij Burnshield iets aan het verdampen is..  Precies. Op tijd het verband vervangen. Geldt overigens ook voor waterjel.
Ik zal graag uitleggen waarom dat alleen dit compress  al een enorm verschil maakt..

Er is juist een belangrijk reden waarom de foam niet bij hoge temparaturen mag smelten.  De temparatuur van een brandwond is groter dan 70 graden dan smelt de foam al. Je wilt geen gesmolten foam in de brandwond.  Dit komt juist voor bij grotere verbrandingen als bij bijvoorbeeld fosfor-verbrandingen.Het wordt sterk afgeraden om burnshield te gebruiken bij chemische wonden. En een huid geleidt hitte een stuk slechter dan een vlam (zeker zo'n ernstig verbrande huid)... dat, plus het feit dat je een foam vol koelende gel hebt, maakt mij erg benieuwd hoe vaak een shieldje door de hitte van een normale brandwond aan zn huid geschroeid is. Dat ze in de wond gaan zitten als je vergeet om op tijd het er af te halen geloof ik graag. Is met een gaasje niet anders...

De foam scheurt uit zich zelf als, door het opgenomen gewicht van de Gel.. Daar hoef je niets voor te doen. Een condoom scheurt echt niet zomaar.. Subtiel mee omgaan dus. Een glas breekt als ik m laat vallen. Maar om nou te zeggen dat een plastic beker hoogwaardiger is... Die zie ik in een restaurant nooit staan

Een spons op de wond, betekend dus verkleving aan de wond. Het is al meerdere malen gerapporteerd dan Burnshield compressen wel aan de wondhechten. Op tijd eraf halen... Niet pas na een week omdat je denkt dat het met een shieldje wel klaar is... Een compres wat zweeft in de Gel, kan nooit op de wondkomen en niet verkleven aan de wond Ook op tijd eraf halen, ook waterjel raakt op.  Dat is ook de reden dat de Waterjel wel goed door eerste hulpverleners gebruikt kan worden, en burnshield ik in iedergeval ernstige bedenkingen bij heb.
Als eerste hulp middel is Waterjel een absoluut beter product.. Absoluut? Ik vind het prima dat je een mening hebt (heb ik ook wel eens), ik vind het zelfs prima dat je die mening verkondigt, maar het blijft een mening. Als het over beter gaat, hebben we het over absolute getallen: infecties, % volledig herstel, dat soort getallen. Niet 'ik gebruik dit en heb zelfs eens gehoord dat het met het andere is mis gegaan dus deze is het beste'

Als een fabrikant zegt dat er een bepaald aantal volume in een verpakking zit, moet je daar toch op kunnen vertrouwen.. Wat als nu bij diverse steekproeven telkens blijkt dat niet klopt ? Da's dan niet netjes. Dus het product zelf is waardeloos?Wat zegt je dan?
Een product dat kleeft aan de wond.. zal niet beter werken, daneen product dat niet kleeft aan de wond..Getallen? Heeft waterjel 0 gevallen van verkleving? Hoe vaak gebeurt dat met burnshield? Zucht...
Arts  www.alphalog.nl

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #26 Gepost op: 25 september 2006, 01:33:44
Nogmaals een quoteje dan maar?

Rescue:
Het is ook mogelijk om meerdere verpakking van Burnshield te kopen. Is economisch gezien handiger, omdat je beter kan doseren en derhalve minder verspilt. Ook een manier van er tegenaan kijken
Naar objectieve maatstaven, objectief te meten, en door iedereen te reproduceren, is het een beter product..  De verschillen in de Gel zijn qua bestanddelen en de hoeveelheid van de bestanddelen nagenoeg te verwaarlozen. Dus blijft het compress en de hoeveelheid gel als objectieve maatstaven over..En net lees ik je schrijven dat de ene verdampt en de andere via de convectorwerking werkt? Beide verpakkingen doen hetzelfde: de gel bij elkaar houden om op de wond te komen. Dus als die twee gels anders werken, komt dat niet door de verpakking. De gel is hier het werkende bestanddeel. Niet de verpakking

Iedereen weet dat een openstructuur foam werkt als een spons. Een spons absobeert de gel. en zorgt dus voor een vermindering van de gel die rechtstreeks met het aangedane gebied in contact komt.En als je een spons van boven nat maakt, blijft 'ie beneden droog? De grofmazige structuur zorgt juist voor een prima doorstroming, het concentratieverschil van de gel en drogende foam (die zich weer volzuigt) doet de rest. Tis dus een prima manier om gecontroleerd de gel op de wond te brengen. Als het er uit lekt, heb je er namelijk niks meer aan

-----------------

Peter, hoe vaak heb je burnshield uberhaupt gebruikt? Of baseer je je verhaal alleen maar op horen zeggen en lezen?
Arts  www.alphalog.nl

Heleen Lotus

• Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 25 september 2006, 02:10:54
Het enigste wat ik hier uit kan opmaken, is iets over kwaliteit en kwantiteit.
Ik weet wel dat de waterjel, ook lekker is voor in de zomer, als je je verbrand heb in de zon.
Mijn jongste zoon kan daar over mee praten, hij vondt het prima werken.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 25 september 2006, 09:35:31

-----------------

Peter, hoe vaak heb je burnshield uberhaupt gebruikt? Of baseer je je verhaal alleen maar op horen zeggen en lezen?

Ik heb meerdere malen burnshield en watergel gebruikt.. niks horen zeggen,eigen ervaring. en op een congres zowel in NL als Duitsland de verschillen tussen beide producten door gezien. Deze testen daarna zelf herhaald op dat congres en daarna zelf ook nog in Nederland gedaan..

Je hoeft mij niet te geloven,met deze huistuin en keuken test kan je zelf de verschillen zien..

Hoevaak heb jij met Waterjel en Burnshield gewerkt ?, En ben je al veel verder gekomen dat het lezen van de handleidingen en de toevoegingen die importeurs geven.. of heb je de daadwerkelijke testjes al uitgeprobeert... ?  Ownee, dat hoef jij niet te doen.. want jij steekt er de openhaard niet mee aan..
Delta met dit soort reacties heb je mij laten zien dat je de essentie niet begrijpt..

Paul

• Forum gebruiker
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #29 Gepost op: 25 september 2006, 14:53:54
Wat betreft de onderkoeling wil ik toch nog wel wat opmerken.
Er wordt hier gezegd dat een patient niet onderkoeld kan raken door burnshields.
Mijn ervaring is dat dat wel degelijk kan.
Als een patient fors verbrand is over abdomen thorax en nek, kan men niet ongestraft uren burnshields op deze plaatsen laten liggen, de patient zal zeker afkoelen en dus onderkoelen.  en zoals we allemaal weten is dat voor de overlevingskansen van een traumaslachtoffer niet positief.
uiteraard zal er geen onderkoeling ontstaan als de patient een arm/been heeft verbrand en behandeld wordt met burnshields.  Echter bij grotere oppervlakken en bij stil liggen wat de patient vaak toe genoodzaakt is, is er wel degelijk sprake van onderkoeling misschien niet toch 28 graden maar wel tot 32-34 graden.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan