Dat is jouw definitie. Wikipedia zegt bijvoorbeeld:
"Een onbemand luchtvaartuig of "drone" is een luchtvaartuig zonder piloot aan boord"
Een kruisraket lijkt mij binnen die definitie vallen. Bovendien, als je in plaats van explosieven de kop vult met een parachute, dan valt hij ook weer onder jouw defintie. Ook nog wel aardig te vermelden wat er in Wikipedia staat bij de oorsprong van het woord:
""Drone" is oorspronkelijk een militaire luchtvaartterm voor een onbemand vliegtuig dat dient als 'vliegend doel' om uit te schakelen bij oefeningen"
Dus een drone was in de oorspronkelijke betekenis helemaal niet hebruikbaar!.
Je hebt gelijk, maar ik denk dat we het wel eens zijn dat het vergelijken van een Tomahawk of een luchtdoeldrone met een drone in de context waar we het in geval van civiele bijstand door Defensie aan de Politie behoorlijk scheef is?
Wat dacht je van heel gericht droppen van een traangas granaat bij rellen?
Prima voorbeeld, kop ik gelijk naar je terug: wat zou er op tegen zijn om dit door een operator via een drone te doen? Nog steeds een mens die op de knop drukt, net als een ME-er die hem afvuurt? Inzet is nog steeds door een mens, alleen het gereedschap is anders.
Ik denk dat de kosten-baten analyse die je zou kunnen trekken tussen een heli en een drone zeer positief richting de drone wijst, terwijl dat in dit geval (afleveren van traangas middels drone ipv granaatwerper) nog maar de vraag is. Het moet wel functioneel blijven, een drone is geen goedkoop ding. In geval van zeer hevige rellen met vuurwapendreiging ofzo (ik ken geen Nederlands voorbeeld) zou dit uit veiligheidsoogpunt voor de agent wellicht een optie zijn, maar in dat geval zou ik de hele operatie sowieso bij Defensie beleggen.