Nogmaals ik vind niet dat deze voertuigen onderdeel moeten worden van een bosbrandpeleton maar ik vindt het onzin als je zegt dat een zeer grote bosbrand niet gestopt kan worden met EXTRA hulp van 4x4's zonder de dakblussing en eagle. Nederland heeft namelijk nogal wat 4x4's waar dit niet opzit maar die wel 3000l water, rijdend kunnen blussen als je deze op een rijtje zet in t bos en je maakt een scherm en of je een brand kan stoppen... en wat ik met een straaltje hogedruk kan is net zoveel als een aantal bosbrandvoertuigen welke nu onderdeel van het peleton uitmaken niet elk voertuig is een 6x6 met bumperblussing etc meerendeel heeft twee straalpijpjes op zijn dak...
En ik heb wel zeker ervaring en gezien hoe snel die branden zich kunnen uitbereiden wat ik alleen wil zeggen is dat als je normale 4x4 voertuigen op een handige manier inzet (en dus inziet wat hun beperkingen zijn) je een grote brand kunt stoppen. Het ging om dat nederland gevaar liep omdat we geen enorme brand aankunnen, daar heb ik mn twijfels over.. omdat als alle bosbrandpeletons zijn ingezet en dat niet genoeg is we altijd nog een behoorlijk aantal 4x4's hebben staan
En nu ga je ineens voor de stoplijn strategie met meerdere bluseenheden op een rij waar je eerst ging voor een solitaire inzet in het bos.
Als je met de stoplijn strategie werkt heb je genoeg aan 4x2 TSsen om de brand te stoppen, hoeven ze ook niet rijdend te kunnen blussen en als een WTS word ingezet hoeft de tank ook geen 3000 liter water inhoud te hebben.
En nogmaals waar schrijf ik dat Nederland gevaar liep, ik zeg alleen zoals jij het in eerste instantie beschreef dat dat bemanning meer gevaar loopt bij een solitaire uitgestegen inzet, zeker bij een ontwikkelde grote bosbrand.
Betreffende de HD die 2 monitoren waar jij overspreekt hebben per stuk een dubbele debiet als die ene HD straal die je maximaal vanuit het portierraampje kunt inzetten, dus 4 voudige slagkracht plus natuurlijk de HD aansluiting op de TS deze stralen kunnen ook via het dakluik ingezet kunnen worden dus 6voudige bluskracht t.o.v. jou HD straal.
PS: Zo'n stoplijnstrategie zal nooit in het bos gebeuren maar altijd op een punt met minder brandstof en waar brand minder hoog kan komen als in een bos dus bij voorkeur aan de rand van een bos bij een weg.
Om dezelfde reden als waarom er in een bos liever niet uitgestegen word geblust, de onvoorspelbaarheid van een bosbrand is groter als je denkt.