Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?

Auteur Topic: Fries als voertaal in de meldkamer en op de calamiteitenzender in Friesland ?  (gelezen 40004 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
'Friese' brandmelding gaf geen vertraging

BOAZUM - De brandmelding in Boazum is voor het overgrote deel in het Nederlands gedaan. Van enige vertraging in de afhandeling is geen sprake.

De Veiligheidsregio Fryslân concludeert dit naar aanleiding van klachten. Volgens Jacob Hoogland, in wiens loods donderdagavond brand uitbrak, had de centralist in de politiemeldkamer van zijn melding in het Fries ‘gjin kloaten' verstaan.

Ferd Crone, voorzitter van de Veiligheidsregio, weerspreekt de suggestie dat vertraging is ontstaan. ,,Zo nu en dan is een Fries woord of korte Friese uitdrukking gebruikt. Maar de voertaal was Nederlands.''

http://www.lc.nl/friesland/regio/article15327353.ece/'Friese'-brandmelding-gaf-geen-vertraging-


Twentenieuws-Almelo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 655
  • Schat je pieper gaat schat!!! Wakker worden.
    • www.larofotoservice.nl
Citaat van: HJ94 op 14 oktober 2012, 09:30:47
Een staartje naar aanleiding van de brand in Boazum:

Zorgen om Friese taal meldkamer

LEEUWARDEN - De Statenfractie van de Frysk Nasjonale Partij wil weten hoe het gesteld is met de tweetaligheid bij de noordelijke meldkamer van politie.

Jacob Hoogland uit Boazum belde 112 en meldde in het Fries dat zijn loods in brand stond. ,,Dęr fersteane dy minsken gjin kloaten fan'', vertelt hij in de Leeuwarder Courant van zaterdag.

De FNP is van menjng dat ,,de Frysktalige helpsykjende yn sa'n emosjonele en driuwende sitewaasje sűnder problemen streekrjocht syn of har ferhaal yn it Frysk dwaan moatte kin.'' De partij wil nu van gedeputeerde staten weten welke stappen inmiddels zijn genomen om de meldkamer tweetalig te maken. Dat is in maart aangekondigd.

Bron: http://www.lc.nl/friesland/regio/article15315903.ece/Zorgen-om-Friese-taal-meldkamer-

Ben heel bang dat hij niet met het antwoord tevreden zal zijn. MKNN heeft centralisten uit geheel noord nederland en ik denk dat je niet kunt verwachten dat deze zich allemaal de noordelijke accenten en talen meester kunnen gaan maken.

Absurd......

In feite wordt dus van een centralist verwacht dat hij/zij Fries Duits, Engels, Turks, Chinees, Russisch, etc. etc. moet kunnen communiceren?
 :-\


GLZ

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 949
Dat kunnen ze wel degelijk. Dit is geregeld in de algemene wet bestuursrecht, afdeling 2.2:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0005537/volledig/geldigheidsdatum_14-10-2012#Hoofdstuk2_Afdeling22

Hierin is geregeld welke taal gebruikt dient te worden in communicatie met de overheid en voor de overheid werkende diensten. In de provincie Fryslân is dit naast het Nederlands ook het Fries.
Dan moet je ook artikel 2:8 lid 2 lezen, lid 1 gaat over mondeling verkeer en vermeldt "kunnen" en niet "moeten". In dit soort situaties mag van de Nederlandse burger verwacht worden dat hij in het Nederlands kan communiceren.

Citaat
Artikel 2:8
1. Bestuursorganen kunnen in het mondeling verkeer binnen de provincie Fryslân de Friese taal gebruiken.
2. Het eerste lid geldt niet, indien de wederpartij heeft verzocht de Nederlandse taal te gebruiken op de grond, dat het gebruik van de Friese taal tot een onbevredigend verloop van het mondeling verkeer zou leiden.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Dan moet je ook artikel 2:8 lid 2 lezen, lid 1 gaat over mondeling verkeer en vermeldt "kunnen" en niet "moeten". In dit soort situaties mag van de Nederlandse burger verwacht worden dat hij in het Nederlands kan communiceren.

Maar in dit geval is de situatie andersom van toepassing en dan geldt artikel 2.7:

Artikel 2:7

1. Een ieder kan de Friese taal gebruiken in het verkeer met bestuursorganen, voor zover deze in de provincie Fryslân zijn gevestigd.

2. Het eerste lid geldt niet, indien het bestuursorgaan heeft verzocht de Nederlandse taal te gebruiken op de grond, dat het gebruik van de Friese taal tot een onevenredige belasting van het bestuurlijk verkeer zou leiden.


In dit geval sprak de melder Fries en kan de centralist hem verzoeken om Nederlands te praten.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Je hoeft toch niet elke centralist te bekwamen in het Fries hiervoor.

M: ....begint in het koeterwaals een melding te doen.
C: Meneer, even rustig. Spreekt u Nederlands?
M: Gaat in het Fries door.
C: Moment meneer, ik verbind u onmiddellijk door met een collega die het Fries wel machtig is.

Kortom, al zouden er maar een handjevol Friessprekende centralisten bij zitten is het al goed.

Het is natuurlijk gewoon een afsplitsing van deze discussie.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Helemaal mee eens! Nederlands is natuurlijk (ook in Friesland) nog altijd de EERSTE Rijkstaal, zo je wilt.

Mag ik de rollen een keer omdraaien....
Ik vind het namelijk OOK een verplichting van functionarissen met een openbaretaak om iemand bij een staandehouding in Friesland in het nederlands aan te spreken.

Jaren geleden eens in Leeuwarden aan de kant gehaald vanwege een defecte koplamp. Diender sprak mij in het fries aan en aangezien ik dit niet (wens) te verstaan heb ik de man zijn hele verhaal laten doen, geen rijbewijs gegeven en ook geen kentekenbewijs van de auto. Toen de goede man klaar was et zijn hele verhaal en boos in het Nederlands naar deze papieren vroeg heb ik ze uiteraard wel gegeven met daarbij de (bijdehandte) opmerking of hij ook even naar de kentekenplaten op de auto wilde kijken omdat die toch echt nederlands waren, ik geen landsgrens gepasseerd was en bovendien graag een vertaling van zijn relaas wilde.

Als blikken konden doden had ik dit niet kunnen tikken, resultaat de zwaar beledigde diender schreef in elkgeval een geeltje voor de koplamp (tja had ook beter niet zo bijdehand kunnen doen) maar ik ben hierdoor alleen maar meer van mening dat een friese(diender) niet ongevraagd in het friese iemand kan en mag aanspreken. Als de friesen verlangen dat men in hun eigentaal (die als 2e is erkend en daarmee m.i. ondergeschikt is aan het ABN) een melding moeten kunnen doen dan is men daar ook verplicht iemand in de eerste rijkstaal in het openbaar aan te spreken.
Zolang als men domweg denkt dat elke persoon die zich in hun friesland bevind ook de friesetaal machtig dient te zijn ben ik vrij snel klaar met een fries. (Ja ook als ik er voor mijn werk ben, dan moeten ze maar een friese stoomketelboer bestellen)


En verder:
Je hoeft toch niet elke centralist te bekwamen in het Fries hiervoor.

M: ....begint in het koeterwaals een melding te doen.
C: Meneer, even rustig. Spreekt u Nederlands?
M: Gaat in het Fries door.
C: Moment meneer, ik verbind u onmiddellijk door met een collega die het Fries wel machtig is.

Kortom, al zouden er maar een handjevol Friessprekende centralisten bij zitten is het al goed.

Het is natuurlijk gewoon een afsplitsing van deze discussie.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
En als ik als rashollander nu eens een brand wil melden in Friesland? Moet ik dan maar Fries daarvoor gaan leren?

Nee, want MNN moet ook Nederlands faciliteren maar hoe kom je er bij dat ze op MNN geen Nederlands hoeven te spreken ???
Volgens mij snap je de regels niet en snap je absoluut niet waar deze discussie werkelijk over gaat.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Buiten dat kan het zomaar zijn dat ik in Amsterdam straks overcompleet ben en bij wijze van spreke wordt geplaatst op de meldkamer Friesland. Ik kan je een ding vertellen, maar ik spreek GEEN EEN woord Fries. Nu niet en nooit niet.

Dus als men de meldkamer belt moet men gewoon Nederlands spreken.

Maar dit is mijn eigen persoonlijke mening.

Heel erg jammer dat een agent zich niet wil conformeren aan de Nederlandse en Europese wetgeving.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Maar beste Firefighter, waarom zou een Nederlander welke niet in Friesland komt wel Fries leren, maar een Fries die zich buiten Friesland beweegt , geen Nederlands ?
Lange is een agent in het Amsterdamse, waarom zou hij voor die 5 friezen die hij op jaarbasis langs de kant zet Fries moeten leren?
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Maar beste Firefighter, waarom zou een Nederlander welke niet in Friesland komt wel Fries leren, maar een Fries die zich buiten Friesland beweegt , geen Nederlands ?
Lange is een agent in het Amsterdamse, waarom zou hij voor die 5 friezen die hij op jaarbasis langs de kant zet Fries moeten leren?

Lezen JackM, goed lezen waar ik op reageer  ;)
Hij heeft het er over als hij overgeplaatst zou word naar de MNN in de functie van centralist hij absoluut geen Fries WIL leren.
Maar de wet en regelgeving zegt dat de Friestalige mensen bij MNN ook in het Fries te woord moeten kunnen worden gestaan.
Dus kan het zijn dat hij voor die functie Fries zou moeten leren omdat er te weinig Friestalige werkzaam zijn om aan de wet en regelgeving te voldoen.