Aanschaf nieuwe Portofoons

Auteur Topic: Aanschaf nieuwe Portofoons  (gelezen 15262 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 24 maart 2005, 11:40:29
Henk wel eens een actie gehad met C2000 apparatuur?
Wij wel en dat is een geweldige vooruitgang!
Wij hebben een eigen gespreksgroep, waarin de politie, ambu of brandweer in wordt gepatched. Dus een geweldige stroomlijning.
GSM berichtjes nemen dus niet toe, het analoge netwerk is hier ook al vaarwel gezegd.
Hoe het gaat met de KNRM wachten wij nog even af, de marifoon zal niet verdwijnen, maar e.e.a. zal ook over C2000 gaan.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #31 Gepost op: 24 maart 2005, 12:56:17
Wij hebben een eigen gespreksgroep, waarin de politie, ambu of brandweer in wordt gepatched. Dus een geweldige stroomlijning.

Prioriteit is dat multi-disciplinair op deze wijze goed met elkaar gecommuniceerd kan worden. De manier dat de fleet-map in elkaar steekt is daarin van crusiaal belang. Zeker bij strand incidenten werkt men met meerdere disciplines en is men van elkaar afhankelijk. Dillema volgt wel weer als er meerdere disciplines met meerdere personen/ voertuigen op hetzelfde incidentnet gaan zitten, dan wordt de communicatie wederom chaotisch.

Hoe het gaat met de KNRM wachten wij nog even af, de marifoon zal niet verdwijnen, maar e.e.a. zal ook over C2000 gaan.

Hier is dus een verschil van inzicht. De reddingsbrigades sluiten zich aan via de regionale gebruikers in de veiligheidsregio en de KNRM via de landelijke gebruikersgroepen. Impasse kan nog komen, of het mogelijk is om deze groep ook in de fleet-map te krijgen van de regionale veiligheidsregio.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 24 maart 2005, 14:34:22
Hier is dus een verschil van inzicht. De reddingsbrigades sluiten zich aan via de regionale gebruikers in de veiligheidsregio en de KNRM via de landelijke gebruikersgroepen. Impasse kan nog komen, of het mogelijk is om deze groep ook in de fleet-map te krijgen van de regionale veiligheidsregio.

Zouden ze al zover nagedacht hebben ????

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #33 Gepost op: 24 maart 2005, 20:58:15
Ja dat hebben ze Peter, dat kan je wel aan ons over laten...

Ik zie de kustbrigades over 5 tot 10 jaar allemaal C2000, als vervanging van wat er nu is, gebruiken.

En dan wordt het achteraf zeuren als zaken als fleetmaps en netwerkdekking niet blijken te voldoen.
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 25 maart 2005, 09:25:42
Henk wel eens een actie gehad met C2000 apparatuur?
Wij wel en dat is een geweldige vooruitgang!
GSM berichtjes nemen dus niet toe, het analoge netwerk is hier ook al vaarwel gezegd.

Dat kan op het kleine binnenwater, waar veel met de andere diensten samen wordt gewerkt een voordeel zijn. Als ik in kaart breng wat we hier met andere diensten voorakties hebben valt het voordeel ietwat tegen en zijn er voor de afschaffing van de marifoon voor reddingsboten ook nadelen te verzinnen. Niet voor ons, wij zullen de marifoon blijven gebruiken. En als de collega's besluiten de marifoon "over boord te gooien" denk ik dat het kontakt met de overige scheepvaart voor hen er op achteruitgaat zo niet onmogelijk wordt en daardoor krijgen wij het dan wat drukker. Of je moet iedereen met c2000 uitrusten, maar is dat wel de bedoeling?

Henk

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #35 Gepost op: 25 maart 2005, 20:26:30
IK denk dat de marifoon alleen blijft om met overige scheepvaart de praten en c2000 voor onderlingen communicatie wordt gebruikt, en ja wie dus geen c2000 heeft valt een beetje buiten de boot
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 25 maart 2005, 20:52:01
IK denk dat de marifoon alleen blijft om met overige scheepvaart de praten en c2000 voor onderlingen communicatie wordt gebruikt, en ja wie dus geen c2000 heeft valt een beetje buiten de boot

Dat is dus de rest van alle scheepvaart, niet zijnde brandweer gelieerd, dat zijn er nogal wat.  

Voor ons verandert er echt niets, wij hebben nog nooit anders als met de marifoon gecommuniceerd. Het meeluisteren met anderen in het "analoge" verleden viel ook wel mee, al het belangrijke (wat waar) ging daar via de GSM. Echt buiten de boot val je pas als de alarmering niet meer via P2000 of kanaal 16 gaat. Als wij ons inmelden krijgen we alle inlichtingen van de kustwacht over 16, geen C2000 voor nodig.
Als ik weet wat, waar aan de hand is weet ik ff genoeg.

Op het binnenwater is dat anders, dan val je wat eerder buiten de boot, daar wordt de marifoon/kustwacht niet zo gebruikt.

Henk

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #37 Gepost op: 25 maart 2005, 21:40:36
Bij ons zit het op sommige rivieren helemaal vreemd, daar worden meldingen op 10 en 16 gedaan want het is binnenwater en SAR gebied, maar ook ligt het gebied in de regio van de RVC. Dus het liefts luister je dus daar op VHF 10/16/40 en dan nog brw 4 voor ons om gealarmeerd te worden. In de toekomst dus c2000. Wij melden ons op 40 bij Rijkswaterstaat en op 16 als we door de kustwacht zijn gealarmeerd en op brw 4 bij de GMC. Dus we vallen niet uit de boot alleen een andere hulpverlenings instantie zoals rijkswaterstaat mist de communictaie met de KWC en GMC.
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #38 Gepost op: 26 maart 2005, 00:03:19
Rijkswaterstaat had een hoop ophef veroorzaakt in de pers met:"ze hebben niet aan ons gedacht, want wij krijgen geen C2000" Hoe staat het daar nu mee?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

vistuig

• Forum gebruiker
    • KNRM Dordrecht
Reactie #39 Gepost op: 26 maart 2005, 12:46:52
Volgens mij doen ze nog steeds niet mee, maar ik geen positieve als negatieve berichten erover gehoord,