Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie  (gelezen 26840 keer)

0 gebruikers (en 23 gasten bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,655
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #30 Gepost op: 21 oktober 2012, 00:19:29
Hier in BZO hebben ze het best goed voor elkaar.
In de kleine dorpen als Gemert en Someren rijdt een first responder brandweer naar reanimaties maar ook naar andere ambulance meldingen.
voorbeeld van first responder inzet:
Citaat
4:23:25  20-10-12   Melding   :   PRIO 1 : AANRIJDING LETSEL (INZET BRW: FIRST RESPONDER) TURNHOUTSEWEG - N284 REUSEL : 22604
    Regio   :   22 : [BZO] Brabant Zuidoost
    Urgentie   :   O O O O O : HOOG
    Eenheden   :   1107933 : First Responders Brandweer Reusel

Voorbeeld van first responder voor reanimatie:
Citaat
112meldingen
23:10:51 31-08-12PRIO 1 : GEZONDHEID (INZET BRW: RTB,FIRST RESPONDER) WILLEM VAN ORANJELAAN 52 BLADEL : 22604

   :   1107933 : First Responders Brandweer Reusel
(RTB, Reanimatie Team Brandweer)
De beroepskorpsen in BZO rukken ook gewoon uit voor reanimaties. Ziet er soms apart uit aangezien in Eindhoven de Brandweer en de ambulancedienst in het zelfde gebouw zitten en dus tegelijk uitrukken. Tijdje terug reed er een "treintje" TS, 1ste ambu, 2e ambu achter elkaar de straat door voor een reanimatie. Al is de brandweer toen wel 2 minuten later weer afgepiept.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #31 Gepost op: 21 oktober 2012, 00:42:04
Ik hoop dat je het mis heb Peter, maar  ik vrees dat dit de enige reden is waarom het project is mislukt  :-\

En waarom denk je dit?
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


pba1980

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #32 Gepost op: 22 oktober 2012, 11:36:00
Jammer dat het verhaal eenzijdig wordt belicht en alleen met de vinger naar de meldkamer wordt gewezen. Voordat allerlei conclusies worden getrokken lijkt het mij wel zo netjes om eerst te verifieren of het inderdaad alleen aan de medewerking van de meldkamer ligt.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #33 Gepost op: 22 oktober 2012, 11:53:08
@pba1980;

Blijkbaar ken jij de andere zijde van het verhaal. Dit is een openbaar forum dus het staat jouw vrij om hier ook jouw zijde van het verhaal te vertellen. En misschien ligt het "probleem" misschien wel ergens anders, ergens waar wij met ze allen om welke reden dan ook geen weet van hebben. Dan is dit de plaats om je verhaal te doen en kunnen de forumleden hun mening aanpassen naar aanleiding van jouw verhaal. Daarbij wil ik je er wel op attenderen dat het inderdaad een openbaar forum is waar iedereen mee kan lezen, dus dien je wellicht wel terughoudend te zijn met gevoelige informatie of het publiek afbranden van forumleden en/of andere personen.

Gevoelsmatig heb ik het idee dat jij mogelijk werkzaam bij de ambulancedienst welke in deze topic werd bestempeld als niet-meewerkende organisatie. Besef dan wel dat het op de organisatie is gericht en niet persoonlijk op de medewerkers van deze organisatie zelf.


pba1980

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #34 Gepost op: 22 oktober 2012, 14:05:15
Het gaat er niet om of ik de andere kant van het verhaal ken; Die weet ik namelijk net zo min als jullie. Alleen als in een artikel wordt gemeld dat de meldkamer niet mee wil werken en daarom de stekker eruit wordt getrokken vraag ik me af: zit het zo simpel? Kan me dat niet voorstellen. Als het zo simpel was, kan de meldkamer daar toch op aangesproken worden? Temeer in andere plekken in de regio het wel kan blijkbaar.

Niet mee willen werken vind ik geen argument om dan maar te zeggen: we stoppen ermee. Bovendien kan je ook op zoek gaan naar andere mogelijkheden voor alarmering, zoals bijvoorbeeld de politie ook doet of je werkwijze op een andere manier organiseren dat het wel kan. De keuze om te stoppen is uiteindelijk door t korps zelf gemaakt.......


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2012, 16:44:33
Juist dat is dus de grap: het riedeltje dat het technisch niet mogelijk is op de meldkamer is de verklaring waarom Hattemerbroek niet ingezet wordt als First Responder. Wie gelooft zulke kul nou?
Ik geloof die kul dus ook niet. Het is precies dezelfde meldkamer en ook precies dezelfde ambulancedienst (Connexion). Het kan dus wel, maar gebeurt om een of andere duistere reden niet.

De ambulancemensen die ik gesproken heb in de regio Elburg waar Hattemerbroek dus onder valt, juichen dergelijke projecten juist toe, ook de burger AED. De ervaringen zijn tot nu toe goed hiermee. Extra handjes is nooit weg.
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Pleegkundige

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 511
  • Ambuvpk i.o
Reactie #36 Gepost op: 22 oktober 2012, 16:51:18
IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient

Voor iemand die doet voorkomen dat hij iets met de ambulance te maken heeft, vind ik het erg vage uitspraken. Helemaal omdat hetgeen wat er beweerd wordt niet klopt. Zie ook de andere reacties van forumleden met aanrijtijden etcetera.
Ook kan ik persoonlijk beamen dat hetgeen jij zegt niet klopt vanuit de praktijk in plattelandsgebieden.
Een VWS post is leuk, maar dan moet er wel een ambu staan. Vooral in de avond en nacht zijn de ambu's schaars en vaak allemaal al aan het rijden.
Dat zou je dan toch moeten weten, dus vraag me af waarom je "ambulance" bij je nickname hebt staan.
Je weet er in mijn ogen niet zo heel veel van....... :-\
Ambulanceverpleegkundige i.o | CCU verpleegkundige │ MC verpleegkundige │ PHTLS │ ALS │ Burgerhulpverlener Hartveilig Wonen │ Veluwse Wens Ambulance


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #37 Gepost op: 22 oktober 2012, 16:56:35
Het gaat er niet om of ik de andere kant van het verhaal ken; Die weet ik namelijk net zo min als jullie. Alleen als in een artikel wordt gemeld dat de meldkamer niet mee wil werken en daarom de stekker eruit wordt getrokken vraag ik me af: zit het zo simpel? Kan me dat niet voorstellen. Als het zo simpel was, kan de meldkamer daar toch op aangesproken worden? Temeer in andere plekken in de regio het wel kan blijkbaar.

Niet mee willen werken vind ik geen argument om dan maar te zeggen: we stoppen ermee. Bovendien kan je ook op zoek gaan naar andere mogelijkheden voor alarmering, zoals bijvoorbeeld de politie ook doet of je werkwijze op een andere manier organiseren dat het wel kan. De keuze om te stoppen is uiteindelijk door t korps zelf gemaakt.......
Ik kan de keuze van het betreffende korps begrijpen dat zij ermee gestopt zijn. Waarom alles operationeel houden terwijl er vanuit de ambulancedienst/meldkamer toch niets wordt gedaan met de inzetbaarheid van de brandweer. Het scheelt toch weer een hoop oefenen en je hoeft je dan alleen nog maar te richten op je eigen taak. Daar zijn de huidige brandweermensen al druk genoeg mee, ik spreek uit ervaring. Net zoals ik uit ervaring spreek dat de brandweer een grote toegevoegde waarde heeft bij dit soort inzetten. Maar ze moeten wel de kans krijgen om zich te bewijzen. En als zij niet worden geallarmeert terwijl er weldegelijk situaties zijn geweest waarbij de brandweer iets had kunnen betekenen, dan ligt het probleem weldegelijk op de meldkamer.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #38 Gepost op: 22 oktober 2012, 17:07:34
Brandweer stopt reanimatie
Auteur: door Pieter Steenbergen |   zaterdag 20 oktober 2012 | 07:23 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 20 oktober 2012 | 08:14

WEZEP/HATTEMERBROEK - Het inzetten van de brandweer bij reanimatie is op een sof uitgelopen. Het project 'First Responders' sterft daarom een vroege dood.

De proef, waartoe het brandweerkorps Hattemerbroek speciaal is opgeleid, beoogde snellere hulp bij reanimatie door behalve de ambulancezorg, ook de brandweer op te roepen. De brandweer is namelijk sneller ter plaatse dan een ambulance, die door de regio rijdt. Dit werkte niet. "Het alarmeren van de groep First Responders bleek door de meldkamer van de ambulancedienst lastig te realiseren. Hoewel er inmiddels een aantal reanimatiemeldingen in het gebied heeft plaatsgevonden, is voor geen van deze de brandweer gealarmeerd", schrijft de gemeente Oldebroek in een persbericht.

Omdat er geen inzet van de brandweer heeft plaatsgevonden, valt er ook niets te evalueren. Daarom besloot de brandweer in overleg met de burgemeester de stekker eruit te trekken. Korpscommandant Gerrit van der Heide legt de verantwoordelijkheid bij Connexxion die het ambulancevervoer verzorgt en de meldkamer bestiert. "Automatisch melden lukte niet, waardoor het handmatig moest, maar dat gebeurde niet. We hebben het tussentijds besproken, maar het verbeterde niet. Of het een technisch of communicatieprobleem was kan ik niet zeggen. Ik heb daar wel gedachten over, maar voel me niet geroepen om daar iets over te zeggen."

Hij betreurt de gang van zaken. "Teleurstellend. We zijn er met goede moed aan begonnen, vijftien mensen zijn ervoor opgeleid. We kunnen nu niet ook zeggen of het meerwaarde had." Op de consequenties hiervan wil Van der Heide niet ingaan. Bij een positieve beoordeling zou het systeem worden uitgerold over Heerde, Hattem en Elburg. Connexxion kon voor het ter perse gaan van deze krant geen commentaar geven.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/11896400/Brandweer-stopt-reanimatie.ece

Het gaat er niet om of ik de andere kant van het verhaal ken; Die weet ik namelijk net zo min als jullie. Alleen als in een artikel wordt gemeld dat de meldkamer niet mee wil werken en daarom de stekker eruit wordt getrokken vraag ik me af: zit het zo simpel? Kan me dat niet voorstellen. Als het zo simpel was, kan de meldkamer daar toch op aangesproken worden? Temeer in andere plekken in de regio het wel kan blijkbaar.

Niet mee willen werken vind ik geen argument om dan maar te zeggen: we stoppen ermee. Bovendien kan je ook op zoek gaan naar andere mogelijkheden voor alarmering, zoals bijvoorbeeld de politie ook doet of je werkwijze op een andere manier organiseren dat het wel kan. De keuze om te stoppen is uiteindelijk door t korps zelf gemaakt.......

Als je het eerste artikel leest lees je dat het volgens de meldkamer het technisch niet mogelijk is om bij reanimatie automatisch te alarmeren terwijl het bij andere korpsen hetzelfde bij dezelfde meldkamer wel kan.
Dan is bij mij heel erg snel de conclusie gemaakt dat het aleen maar onwil van dezelfde meldkamer is of dat het hen verboden is door het mannagment van connexxion ambulancezorg.
Alleen de andere korpsen welke als First Responder Brandweer zoals Elspeet en Uddel zijn opgestart voordat connexxion de ambulancezorg in VNOG over nam.
Het technische verhaal is om de onwil op managmentnivo te verhullen.

Het kul argument van pba1980 :Niet mee willen werken vind ik geen argument om dan maar te zeggen: we stoppen ermee. Bovendien kan je ook op zoek gaan naar andere mogelijkheden voor alarmering, zoals bijvoorbeeld de politie ook doet of je werkwijze op een andere manier organiseren dat het wel kan. De keuze om te stoppen is uiteindelijk door t korps zelf gemaakt.......

Jij snapt volgens mij ook niet dat de meldkamer mee moet werken om überhaupt gealarmeerd te worden want hoe denk jij dat de politie gealarmeerd word, ik kan je het vertellen: door de meldkamer van de ambulancedienst welke de politiemeldkamer in kennis stelt.
Hoe denk jij het anders te organiseren ???
En de keuze om te stoppen is gemaakt omdat die meldkamer het vertikt om te alarmeren en dan is de keuze zeker snel gemaakt maar deze is opgedrongen doordat de meldkamer geen gebruik(wenst) te maken om bepaalde, waarschijnlijk managment gerelateerde, redenen als je nooit ingezet word waarom zou je je oefenuren daaraan verspillen.


pba1980

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 7
Reactie #39 Gepost op: 23 oktober 2012, 09:12:23
@Firefighter1970

Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken is dat we het verhaal van alle kanten moeten belichten in plaats van alleen af te gaan op het betreffende artikel. Wellicht dat dit artikel bedoeld is om de discussie los te maken via de media om zo alsnog de first responder van de grond te krijgen..

Tuurlijk snap ik dat alle partijen (en dus ook meldkamer) mee moeten werken. De wijze waarop de politie werkt, loopt via Hartveilig Wonen; een initiatief van Connexxion! Zie  http://www.hartveiligwonen.nl/Nieuwsbrief
Dat zou de brandweer ook kunnen gebruiken ipv een alarmering via P2000. Kortom, techniek zou niet het argument moeten zijn om het niet werkbaar te kunnen krijgen.