Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie

Auteur Topic: Brandweer Hattemerbroek stopt met inzet bij reanimatie  (gelezen 26854 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Gepost op: 20 oktober 2012, 10:44:52
Brandweer stopt reanimatie
Auteur: door Pieter Steenbergen |   zaterdag 20 oktober 2012 | 07:23 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 20 oktober 2012 | 08:14

WEZEP/HATTEMERBROEK - Het inzetten van de brandweer bij reanimatie is op een sof uitgelopen. Het project 'First Responders' sterft daarom een vroege dood.

De proef, waartoe het brandweerkorps Hattemerbroek speciaal is opgeleid, beoogde snellere hulp bij reanimatie door behalve de ambulancezorg, ook de brandweer op te roepen. De brandweer is namelijk sneller ter plaatse dan een ambulance, die door de regio rijdt. Dit werkte niet. "Het alarmeren van de groep First Responders bleek door de meldkamer van de ambulancedienst lastig te realiseren. Hoewel er inmiddels een aantal reanimatiemeldingen in het gebied heeft plaatsgevonden, is voor geen van deze de brandweer gealarmeerd", schrijft de gemeente Oldebroek in een persbericht.

Omdat er geen inzet van de brandweer heeft plaatsgevonden, valt er ook niets te evalueren. Daarom besloot de brandweer in overleg met de burgemeester de stekker eruit te trekken. Korpscommandant Gerrit van der Heide legt de verantwoordelijkheid bij Connexxion die het ambulancevervoer verzorgt en de meldkamer bestiert. "Automatisch melden lukte niet, waardoor het handmatig moest, maar dat gebeurde niet. We hebben het tussentijds besproken, maar het verbeterde niet. Of het een technisch of communicatieprobleem was kan ik niet zeggen. Ik heb daar wel gedachten over, maar voel me niet geroepen om daar iets over te zeggen."

Hij betreurt de gang van zaken. "Teleurstellend. We zijn er met goede moed aan begonnen, vijftien mensen zijn ervoor opgeleid. We kunnen nu niet ook zeggen of het meerwaarde had." Op de consequenties hiervan wil Van der Heide niet ingaan. Bij een positieve beoordeling zou het systeem worden uitgerold over Heerde, Hattem en Elburg. Connexxion kon voor het ter perse gaan van deze krant geen commentaar geven.

Bron: http://www.destentor.nl/regio/veluwenoord/11896400/Brandweer-stopt-reanimatie.ece


www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2012, 10:46:00
Mijn reactie op de lokale nieuwswebsite Oldebroek.net:



Dit is echt weer zo'n moment waarop ik denk: waarom nou?! Als we tegenwoordig mensen de ruimte in kunnen schieten, waarom is het dan niet mogelijk om een brandweerploeg vanuit een meldkamer aan te sturen naar een reanimatie?

Het afgelopen jaar ben ik diverse keren er achter gekomen dat er sprake was van een reanimatie in of nabij Wezep. Ook was er van de zomer een keer een reanimatie in de buurt industrieterrein Netelhorst bij Hattem, waar brandweer Hattemerbroek met een First Responder ook zeer snel ter plaatse had kunnen zijn.

Elke keer tijdens die meldingen van reanimaties reden er naast ambulances ook andere 'hulpdiensten' mee. Zo rijdt de politie tegenwoordig ook mee op reanimaties, want zij worden per mobiele telefoon ingelicht over deze levensbedreigende situaties (zie artikel). Ook zijn er in het centrum van Wezep dit jaar tijdens een reanimatie deelnemers van HartVeilig gealarmeerd. En elke keer was de brandweer de ontbrekende hulpdienst in dit rijtje.

Waar ik mij daarom het meest over verbaas is het feit dat er wordt gezegd dat het realiseren van een alarmering voor de First Responder in Hattemerbroek 'erg lastig' is. Wellicht ben ik een zeurderig type als het daarop aan komt, maar laat ze maar eens gedetailleerd uitleggen waar dat aan ligt. Want schijnbaar ligt de structuur voor First Responder meldingen er wel in het systeem. De brandweer van Elspeet, Uddel en Aalten hebben namelijk ook First Responder projecten en zij worden wél opgepiept indien er een reanimatie gaande is. Waarom is het dan zo lastig om - net als de politie, marechaussee en HartVeilig Wonen - de brandweer van Hattemerbroek ook mee te piepen?

Wat ook kan, is zoals het het bijvoorbeeld doen in veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond of Amsterdam Amstelland. Daar wordt de brandweer standaard meegepiept bij reanimaties en voor zover dat op de P2000 monitors te volgen is, wordt dat gewoon gedaan door de centralisten van de brandweer. En op zich zou het niet eens zo gek zijn als er eens een werkbezoek wordt gebracht aan die meldkamers daar om te kijken hoe zoiets werkt. Voor de ingewijden: het zou mij niks verbazen als het zo werkt: de meldkamer ambulance krijgt een melding binnen van een reanimatie/hartstilstand. De centralist typt middels GMS de gegevens in in het kladblok en tegelijkertijd verschijnen die gegevens bij de centralisten van de brandweer en politie. Beide centralisten kunnen dan - indien er capaciteit voor is - gelijk de blusploegen/eenheden aansturen en koppelen via C2000. Als het nu in GMS ook werkt voor bijvoorbeeld ongeval met letsel/beknelling, waarom zou dat dan ook niet werken met de tekst 'reanimatie'?

Zonder direct het technische plaatje van de meldkamer compleet te hebben hou ik het voorlopig maar op twee dingen: of het kost schijnbaar (te veel?) geld, of er is gewoon sprake van onwil op de meldkamer. Onwil om net even dat extra aantal personen op pad te sturen, wat wellicht de redding had kunnen zijn op momenten dat het er op aan komt.

Wat de reden ook precies mag zijn, het blijft secondewerk zo'n reanimatie en elke hulpverlener die een meter of een seconde dichter bij een slachtoffer in de buurt is, kan het verschil tussen leven en dood betekenen.

Verder blijft het ontzettend jammer voor de brandweer van Hattemerbroek dat zij het afgelopen jaar geen kans hebben gekregen(!) om zich te kunnen bewijzen. En daarom kan ik het ook wel begrijpen dat ze zelf er maar mee stoppen. Immers: je staat 24/7 paraat om in het geval van een melding alles te doen om zo snel mogelijk ter plaatse te gaan. En er wordt geoefend, er zijn materialen voor aangeschaft... en als je dan telkens hoort dat er een reanimatie is geweest en je wordt niet ingezet, dan voelt dat alsof je weet dat er een huis volledig is afgebrand, maar jij als brandweer niet hebt mogen blussen terwijl het huis aan de overkant van de straat stond.

Conclusie van het verhaal: hopelijk worden ze op de meldkamer eens flink wakker geschud. Ook hoop ik dat er eindelijk eens in oplossingen wordt gedacht en niet in problemen. Want voor buitenstaanders komt het daar wel op neer. En dat is pijnlijk, als je bedenkt dat er hulpverleners staan te trappelen om dankbaar werk te doen, terwijl er op de meldkamer iemand niet even de brandweer inlicht. Om nog maar te zwijgen over Heerde, Hattem en Elburg, die hierdoor ook een First Responder project door de neus geboord krijgen. Jammer, erg jammer.

http://www.oldebroek.net/oldebroek/phpBB2/viewtopic.php?p=17906#p17906
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2012, 10:56:11
Verbazingwekkend, en waar ligt nu het probleem? Is dit het echt niet snel kunnen alarmeren, of het niet willen alarmeren van de brandweer?
Waarom werkt het in andere regio,s allemaal wel, en waarom zou het daar niet kunnen?


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2012, 11:53:56
Het alarmeren van de groep First Responders bleek door de meldkamer van de ambulancedienst lastig te realiseren
Dat kan toch niet waar zijn. Ik heb hier in GM vorige week nog een cpa-centralist gesproken. Zodra zij in GMS 'reanimatie' invoeren, worden twee ambu's en het dichtsbijzijnde brandweerkorps automatisch door GMS in het inzetvoorstel geplaats. Het enige dat de centralist hoeft te doen, is het inzetvoorstel accepteren en GMS doet de rest. Er komt zelfs geen brandweercentralist aan te pas. Tegelijkertijd wordt ook de zogenaamde PAM alarmering, het telefonisch netwerk van burgers die zich hebben aangemeld voor reanimatiehulpverlening, uitgestuurd.
Hoe groot kan het probleem dus zijn?


PH-ELP

  • AMBULANCE
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2012, 12:58:54
IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient
Werkzaam op de Ambulance Ambulance/motorambulance bij Broeder de Vries & EMS


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2012, 13:07:00
IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient

Ben ik het niet helemaal mee eens. Het is waar dat er meer VWS-posten* komen, maar hier staat niet altijd een ambulance. Daarnaast kunnen andere ambu's een rit hebben waardoor een gebied ''leeg'' is en een ambu vanuit een andere plaats ter VWS komt. Vanaf de ambulancestandplaatsen is het sowieso doorsnee langer rijden dan als de brandweer. Een ambu moet officieel binnen 15 minuten ter plaatse zijn en de brandweer zo rond de 8 minuten. Om een reanimatie af te handelen met de grootste succeskans is het verstandig om in de eerste paar minuten in te grijpen. Een brandweerkorps kan hier dus een uitkomst in bieden, voornamelijk op het platteland. De regionale bekendheid en de vlotte opkomsttijden kunnen er voor zorgen dat de brandweer soms minuten eerder ter plaatse is.

* = Voorwaarde scheppend


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2012, 13:10:14
IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient

Het gaat niet over rittijden, het gaat over elke seconde telt. Als jou naaste dood aan het gaan is dan denk je ook niet 'goh, ik verwacht wel dat ze binnen de verplichte tijd aanwezig zijn' maar 'kan het niet wat sneller'. De eerste prioriteit ligt in het weer op gang brengen van het hart om zo de schade te beperken, daarna komt de rest pas en dan maakt het veel minder uit of dat een brandweerman, agent, burger of ambu-vpk is!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #7 Gepost op: 20 oktober 2012, 13:11:05
IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient
Allereerst, het is niet of/of maar en/en. Ik heb in stedelijk gebied al diverse malen meegemaakt dat ik de eerste paar minuten van een reanimatie heb uitgevoerd of dat de brandweer dit heeft gedaan. Als dit in stedelijk gebied al zo is, hoe zit het dan in landelijk gebied?..

De eerste minuten zijn gewoon cruciaal en al arriveert de brandweer na de ambulance dan zijn hun extra handen meer dan welkom bij de reanimatie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #8 Gepost op: 20 oktober 2012, 13:46:41
De reactie van PH-ELP getuigt van niet echt veel nadenkwerk. Allereerst zijn er (wellicht) in stedelijke gebieden veel ambulances, maar als er hier in de regio een handjevol zijn ingezet dan is het gebied vrij snel leeg. Nu zit Zwolle hier op ongeveer 10-15 minuten rijden (afhankelijk van spitstijden), dus daar kunnen wij als NO-Gelderland ook ondersteuning van krijgen, maar desondanks is het een zeer waardevolle toevoeging als de brandweer ook meerijdt. En zoals Red al zegt, het is niet of/of, het is en/en. Niet voor niets rijden de politie en zelfs de KMAR hier vaak al standaard mee op reanimaties. Echter die zijn soms ook druk met zaken die afgehandeld moeten worden. Als er dan een brandweerpost in de buurt is waar binnen een paar minuten tenminste twee of drie vrijwilligers op pad kunnen met een speciaal daarvoor gekocht voertuig... waarom mogen ze dat dan opeens niet?

Elke serieuze hulpverlener zal niet denken: twee ambulances is genoeg, laten we verder maar niks sturen. Elke serieuze hulpverlener zal denken: hoe meer, hoe beter!
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #9 Gepost op: 20 oktober 2012, 14:28:32
IK vind het niet erg dat dit stopt.

Er zijn tegenwoordig ambu`s genoeg overal dus waarom nog steeds de brandweer laten meerijden ?

Ook in de landelijke gebieden worden de rittijden van ambulances steeds vaker gehaald door de plaatsing van nieuwe (VWS) posten.

Het duurt dus vaker niet langer om een ambulance te laten aanrijden...ipv de brandweer te piepen en als de meldkamer dan moet kieen dan toch beter maar de ambu want dan heb je meteen effectieve zorg voor de patient
Jouw verhaal klopt niet. Ook in een stad als Utrecht rijdt de brandweer nog steeds mee met een reanimatie simpelweg omdat de ambu er niets snel genoeg kan zijn, of dat ze nog bezig zijn met een andere klus. Hetzelfde geld voor de landelijke gebieden, aanrijtijden van 20 min of meer zijn helaas geen uitzonderingen. Ik heb het pas geleden nog zitten klokken, het moment dat een ambu werdt gepiept, en het moment dat die ambu bij ons in het dorp terplaatse was. Was toch een 20 min verhaal.
En zolang de brandweer nog steeds sneller terplaatse is, is het stoppen een slecht zaak.