Als er dan continue gesproken wordt over extra taken en bevoegdheden, dient er wat mij betreft ook meer gekeken te worden naar het opleidingsniveau en selectie van boa's.
Met de nieuwe HTV opleidingen, is er al een goede stap in de richting gemaakt. Er is echter nog geen verplichte
praktijkopleiding, waarin ook zaken als Nederlandse taal en sociale vaardigheden aan bod komen. Ik heb in het verleden dusdanige dingen meegemaakt met gemeentelijke boa's dat ik daar echt een probleem zie vanuit een professioneel perspectief. Je ziet ook in een aantal recente TV programma's dat mensen gewoon niet correct Nederlands kunnen of niet goed kunnen omgaan met burgers. Ik vindt dit persoonlijk echt schandalig.
Uiteraard zijn er meer dan genoeg boa's die het wel begrijpen, zeker mensen die werkzaam zijn in de andere domeinen. Ik was vorige week blij dat een NS conducteur kwam assisteren bij een redelijk dreigende situatie... En niet omdat deze meneer bonnen mag schrijven
Kortom: Het uniform maakt niet de man, maar de man maakt het uniform.
Ik zou zelf ook pleiten om niet alleen maar de bevoegdheden meer te verduidelijken onder het publiek, maak vooral duidelijk aan het publiek wat het nut is van de opsporingsambtenaren. Dus niet banaal gezegd; "moet je ons zien, wij mogen bonnen schrijven en hebben handboeien!", daarmee krijg je echt niet meer begrip van de burger. Probeer vooral de burger duidelijk te maken wat bepaalde domeinen bijdragen aan de maatschappij en zorg ook dat de inzet daadwerkelijk iets bijdraagt.
Ik kijk zeer kritisch naar inzet van opsporingsambtenaren in het publieke domein en merk dat bij veel gemeentes de inzet vooral wordt gezien als oplossing voor een veiligheidsprobleem of als "inkomstenpost" onder het mom van "zero tolerance" beleid. Het lijkt me bij gemeentelijke boa's juist van belang om midden in de maatschappij te staan en problemen bij de oorzaak aan te pakken, dus niet alleen maar repressief optreden in alle gevallen. Hierbij moet dus ook vooral de nadruk liggen op de discretionaire bevoegdheden van boa's, en vervolgens moeten deze mensen er ook op een correcte manier en met "gezond boeren verstand" gebruik van kunnen maken.
Het schrijven van bonnen zou een middel, uit een groter pakket aan maatregelen, moeten zijn om een doel te bereiken en geen doel opzich, zoals het nu wel vaak overkomt op de burger. Ik geloof persoonlijk niet in altijd straffen c.q. zero tolerance als effectief middel, vaak kan je met een goed gesprek meer bereiken!