De Luchtpolitie (België) - zo 28/10/12 op RTL4 om 20:00

Auteur Topic: De Luchtpolitie (België) - zo 28/10/12 op RTL4 om 20:00  (gelezen 7555 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2012, 22:11:50
Ik weet niet of het er in Nederland ook zo aan toe gaat als in België.....


Onderzoek naar corruptie bij dienst politiehelikopters

BRUSSEL - Het Brusselse parket heeft donderdag een huiszoeking uitgevoerd bij de Dienst Luchtsteun van de federale politie.

Een agent van de Dienst Luchtsteun van de federale politie stapte vorig jaar naar de Algemene Inspectie met klachten over corruptie bij de aankoop van een flightsimulator — een toestel waarbij de piloten op de begane grond hun vluchten kunnen oefenen. Bij de aankoop zeven jaar geleden zou de top van de dienst zich verrijkt hebben, door een bevriende firma te bevoordelen bij de openbare aanbesteding.

De ondervraagde agenten van de dienst argumenteerden dat niet zij, maar wel de aankoopdienst van de federale politie over de flightsimulator besliste. Het zou bovendien om het goedkoopste trainingstoestel gaan dat op dat moment op de markt was. Ze ontkennen dat ze zich hebben laten omkopen.

Toen het toestel na enige tijd haperde, overtuigde de Dienst Luchtsteun het bewuste bedrijf om het toestel gratis op te werken tot een duurder en geavanceerder model. In ruil mocht de firma een aantal testvluchten uitvoeren met de politieheli's om de nodige data te verzamelen.

Vreemd genoeg combineert één van de personeelsleden van de Dienst zijn politiebaan nu ook met een job bij de firma. Die relatie zou er echter gekomen zijn nadat het contract met de politie was beklonken.

Daarnaast meende de klokkenluider ook dat de helikopters misbruikt werden voor persoonlijke vluchten. Ook dat ontkennen de ondervraagde agenten van de Dienst Luchtsteun. Het gaat volgens hen stelselmatig om reglementaire trainingsvluchten, of om officiële verzoeken tot luchtsteun van de lokale korpsen.

Niemand van de ondervraagden werd al voor de onderzoeksrechter voorgeleid.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=LH35MAQI

Ondertussen is de chef ook al overgeplaatst....

In corruptiezaak genoemde politiechef overgeplaatst naar Directie Financiën

De politiechef die genoemd is in een corruptieonderzoek bij de Dienst Luchtsteun van de federale politie krijgt 'in het belang van het onderzoek' en 'om de sereniteit te bewaren' tijdelijk een nieuwe functie. Vreemd genoeg is dat op een afdeling van de Directie Financiën van de federale politie.

Commissaris Herman Perdu is zich van geen kwaad bewust bij zijn gedwongen transfer. 'Ik ben een fanaat op het vlak van kostenbeheersing.' De persdienst van de federale politie nuanceert: 'Het is een logistieke functie, die vooral bestaat uit studiewerk en analyses.'

Eerst even opfrissen: twee weken geleden bestormden ruim dertig fraudespeurders in Melsbroek het kwartier van de Dienst Luchtsteun van de federale politie - zeg maar de helikopterpolitie. De inval was een eerste zichtbare stap na een maandenlang onderzoek naar mogelijke corruptie en belangenmenging op de geroemde politiedienst.

Volgens enkele klokkenluiders binnen de dienst werd er al lang gesjoemeld door enkele leidinggevenden. Die zouden onder andere smeergeld hebben opgestreken bij het afsluiten van contracten met privébedrijven en te pas en te onpas politiehelikopters hebben gebruikt - de klagers noemen het 'misbruikt' - voor privévluchten. Bij de huiszoeking in Melsbroek werden zeker twee personeelsleden meegenomen voor verhoor. Een van hen was diensthoofd Herman Perdu. Die mocht na ondervraging beschikken.

Maar het onderzoek loopt nog altijd, zegt het parket van Brussel. Want de speurders keerden de politiebasis binnenstebuiten en verlieten de kazerne met computers, archieven, vliegboeken en de volledige boekhouding. Die worden momenteel nog onderzocht. Directeur-generaal Olivier Libois van de federale politie ziet zich door de hele affaire genoodzaakt om Herman Perdu over te plaatsen. Dat bevestigde commissaris-generaal Fernand Koekelberg gisteren aan De Morgen. "Meneer Perdu wordt overgeplaatst naar de DGA, de Algemene Directie van de federale politie."

Koekelberg spreekt van een interne ordemaatregel. "Zonder vooruit te lopen en ons uit te spreken over gemaakte fouten lijkt de overplaatsing het meest aangewezen, in het belang van het onderzoek, maar ook om de sereniteit terug te doen keren op de Dienst Luchtsteun. Ook voor meneer Perdu zelf is het beter."

Perdu bevestigt dat hij deze week begint aan zijn nieuwe functie. "Ik neem mijn oversten niets kwalijk. Ik begrijp dat ze iets moeten doen. Maar ik vind het natuurlijk vervelend. Ik ben onschuldig en moet door klachten die werkelijk nergens op slaan, voorlopig afstand doen van de dienst die ik 16 jaar geleden uit de grond heb gestampt. Ik ben er ziek van."

Fernand Koekelberg beklemtoont dat de overplaatsing tijdelijk is. "Maar ik besef dat de term tijdelijk in deze relatief is. Het onderzoek kan weken, mogelijk zelfs maanden of jaren aanslepen. Alvorens we conclusies kunnen trekken, moeten we op zijn minst een duidelijk zicht krijgen in het dossier", zegt Koekelberg

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1220400/2011/02/10/In-corruptiezaak-genoemde-politiechef-overgeplaatst-naar-Directie-Financien.dhtml
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #11 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:05:23
Ik vond de eerste aflevering eigenlijk beter dan ik had verwacht, ondanks dat ik wel het gevoel heb dat er flinke verschillen zijn tussen Nederland en België. Wat mij het meeste op viel was de gebruik van de camera. Dit was in vergelijking met de Nederlandse heli toch een stuk minder 'rustig' en vooral het weinige gebruik van de IR camera verbaasde mij. Ook het (voor het gevoel) laag vliegen viel op. Ik vind bij Unit Luchtvaartpolitie het radioverkeer ook interessanter, maar bij de Belgische versie had ik toch meer het idee dat er een wat luchtiger beeld werd gegeven van hoe het is. In Nederland was het allemaal wat statiger. :) Het ontbreken van de achteraf opgenomen beelden vond ik geen belemmering. Desondanks zie ik dat bij de Nederlandse versie dan wel weer als een toegevoegde waarde, met name om beeldvorming te krijgen van de omgeving.

Daarnaast vond ik de vele aspecten die uitgelegd werden (van de camera tot aan de maaltijden) best wel interessant.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #12 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:14:21
Men maakt hier gebruik van voor een deel archiefbeelden te zien aan de voertuigen.Bij Politie Antwerpen zijn de opels al vervangen door Skodas en VW t5 en ook een bus in Rijkswachtstriping is te zien bij de achtervolging van de motorrijder.
Men heeft de scenes dus nagespeeld met de originel opnames gemixt,het contact met de diverse meldkamers klinkt erg hol en rustig.Dat het is nagespeeld is goed te zien,bij de achtervolging door stedelijk Antwerpen hangt de heli boven een dorp of klein stadje.
Neemt niet weg dat het toch een aantal interessante inzetten waren.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #13 Gepost op: 28 oktober 2012, 23:16:49
Men maakt hier gebruik van voor een deel archiefbeelden te zien aan de voertuigen.Bij Politie Antwerpen zijn de opels al vervangen door Skodas en VW t5 en ook een bus in Rijkswachtstriping is te zien bij de achtervolging van de motorrijder.
Men heeft de scenes dus nagespeeld met de originel opnames gemixt,het contact met de diverse meldkamers klinkt erg hol en rustig.Dat het is nagespeeld is goed te zien,bij de achtervolging door stedelijk Antwerpen hangt de heli boven een dorp of klein stadje.
Neemt niet weg dat het toch een aantal interessante inzetten waren.
Klopt; ik heb de serie een tijd terug al op de Belgische nationale tee vee gezien. Na tien minuten was ik dan ook zeker dat ik dit al gezien had  :P


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2012, 19:23:23
Wat ik dan wel weer hip vond, is die laserpointer in het camerasysteem.
Bij het kijken naar Unit Luchtvaartpolitie had ik regelmatig zoiets van 'zou het niet makkelijk zijn om een plek aan te kunnen wijzen', maar dan wel zonder gebruik van de zoeklamp. Want dat ziet de VD ook. Maar zoiets bestaat dus al in de vorm van een laserpointer. Ben benieuwd of we nog een situatie te zien krijgen waarin het wordt toegepast :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2012, 14:12:46
In een van de afleveringen van de Dienst Luchtvaartpolitie wordt een dergelijke laserpointer ook in de praktijk gebracht.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Royofzo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,371
  • Gorinchem
    • ZHZActueel.nl
Reactie #16 Gepost op: 30 oktober 2012, 14:33:04
Is het programma ook ergens terug te kijken? Als ik Google op 'De Luchtvaartpolitie gemist' krijg ik enkel Unit Luchtvaartpolitie ;)


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #17 Gepost op: 30 oktober 2012, 14:40:17
Zoekt en gij zult vinden: http://www.rtl.nl/xl/#/a/278671
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2012, 16:44:16
In een van de afleveringen van de Dienst Luchtvaartpolitie wordt een dergelijke laserpointer ook in de praktijk gebracht.

Dat heb ik dan gemist. Welke casus was dat?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Alwin

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 513
  • Fotograaf en EHBO er
    • aw foto
Reactie #19 Gepost op: 30 oktober 2012, 18:24:36
Is het programma ook ergens terug te kijken? Als ik Google op 'De Luchtvaartpolitie gemist' krijg ik enkel Unit Luchtvaartpolitie ;)

Vanavond om 22.30 is de herhaling te zien op RTL 4.