Die worden toch 'in toom' gehouden? Het mag niet; blijkbaar doen ze het toch en is er handhaving nodig.
Maar, wie handhaaft er dan (even qua evenementen) ?
De organisatie waar ik voor werk laat de 'begeleiding' van ambulances vanaf openbare weg tot aan punt waar ze moeten zijn door de HG uitvoeren (overigens gebeurd dat áltijd, met uitzondering van gevaren lichten, zonder extra verlichting én houd men de snelheid in acht vanwege de vele voetgangers die er rondlopen.). Overigens, ook op een tijdelijk afgesloten weg blijft mijn inziens toch gewoon de WvW gelden ? (Tenzij in vergunning anders wordt bepaalt ?)
Dit gebeurd altijd in opdracht van CPS of CPP, en ik weet daarbij heel goed dat je, ook al gebeurd het in opdracht van politie, je bij een incident geen poot hebt om op te staan, vandaar dat men (wij) zich aan de regels houden (buiten misschien af en toe de snelheid, maar dan niet schokkend).
Voor onze 'eigen' evenementen sprekend: Er zijn daar zelden motorrijders van de politie aanwezig en diegene die al langs komen moeten we steevast de weg wijzen...
Maar nogmaals, wie gaat er dan handhaven terwijl begeleidingen vaak in overleg met politie plaatsvinden ? Beetje vreemd als de CPP dan toestemming geeft terwijl andere collega's de boel stil zetten voor een mini !? (Heb ik ooit 1x meegemaakt maar toen kreeg betreffende diender een behoorlijke uitbrander, de manier waarop was ook nog eens niet echt collegiaal te noemen...
)
Btw, bij mijn vorige werkgever hadden we ook motoren, daarbij de diverse VRO's in Lelystad gevolgd, incl. het begeleiden (werd bij mijn weten zelfs door een motor agent gegeven), en een gemiddelde van ruim 50.000 km op de motor per jaar. Ik ben dan ook van mening dat bepaalde taken gerust bij gekwalificeerde personen neergelegd kunnen worden mits het maar via een telkens vooraf afgegeven vergunning gebeurd waarbij bijv. de betreffende korpschef deze wel of niet afgeeft.
Er is nu al nauwelijks voldoende blauw, logisch dat bepaalde taken dan ergens anders neergelegd zouden kunnen worden !? (Al heb ik af en toe het idee, zoals al eerder door iemand aangehaald, dat de afkeer van de blauwe tak om bepaalde taken door anderen te laten uitvoeren dan door politie zelf (waaronder dit onderwerp) dit niet echt meteen komt doordat een ander dat niet zou kunnen, maar eerder dat ze heel veel moeite hebben om taken af te staan... En die houding komt geregeld bij diverse onderwerpen naar voren.)
Overigens sluit ik mij aan bij de meningen die op de filmpjes gegeven zijn, de meeste zijn zelfs de naam motorrijder nog niet waard, in elk geval totaal niet geschikt om überhaupt te begeleiden !