VAG teams (vaardigheden aanhouden in groepsverband)

Auteur Topic: VAG teams (vaardigheden aanhouden in groepsverband)  (gelezen 22331 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 24 oktober 2012, 19:45:37
Bij o.a. de politie, KMar en de FIOD kent men zogenaamde VAG-teams. De naam is ontleend aan de opleiding die de heren en dames volgen: Vaardigheden Aanhouden in Groepsverband. De feitelijk naam is vaak anders, zoals ondersteuningsgroep, interventie eenheid of aanhoudingseenheid. In het laatste geval betreft het dan de aanhoudingseenheid binnen die ME-organisatie, die ook VAG werkzaamheden doet.

Op dit forum is er niet veel over te vinden en dat is met een reden: de VAG-teams opereren in het gebied tussen basispolitiezorg en arrestatieteam. Er is dus best wel sprake van (privacy-) gevoelige zaken of tactische kwesties die beter niet op het wereldwijde web kunnen staan. Desalniettemin is het - vind ik althans - een buitengewoon interessant onderwerp binnen de opsporingsdiensten en daarom ook interessant om hier te bespreken. Mits het publiek toegankelijke informatie betreft welke het tactisch belang niet schaadt...

Om te beginnen een reportage van Nieuwsuur van afgelopen week, waarin een aantal VAG-teams bijeen is gekomen in Den Haag om de 'Quote500' bende in te rekenen: http://nieuwsuur.nl/video/431029-quote-500-leidraad-haagse-inbrekers.html (en het bijbehorende artikel http://nieuwsuur.nl/onderwerp/430817-haagse-inbrekersbende-opgerold.html)

(let ook op de verscheidenheid aan uitrustingsstukken)


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:59:40
Bij ons heet het het IT (InterventieTeam) waarvan er nu nog in elke afdeling één is, in totaal 7. De opleiding gebeurt door afdeling IBT van het korps en dus niet bij een academie. Het is een neventaak.

Met de komst van de nationale politie gaat de invulling van zulke teams ook veranderen. De gehele nieuwe eenheid krijgt één team die regionaal opereert. De zeven huidige teams worden dus opgeheven en wie dat wil kan een selectieprocedure ingaan voor het nieuwe team.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:44:01
De VAG teams zijn ook onderwerp van onderzoek geweest van de IOOV.
Zoals Frank al aangaf, zal er in de nabije toekomst het één en ander gaan veranderen, waarmee onder anderen een professionalisering zal plaatsvinden, zoals de inspectie dat bechrijft.


Rapport risicovolle aanhoudingen
14 september 2012

De Inspectie Veiligheid en Justitie (Inspectie) heeft in de eerste helft van 2012 een onderzoek gedaan naar de (mogelijke) overlap tussen de inzet van arrestatieteams (AT’s) en de andere aanhoudingsteams (VAG’s) en de mogelijke risico’s daarvan. De Inspectie heeft in concreto onderzocht hoe bepaald wordt welk soort team door de politie wordt ingezet voor risicovolle aanhoudingen, welke randvoorwaarden daarvoor zijn en of hierbij wordt voldaan aan de hier voor geldende bijzondere wet- en regelgeving.
 
Conclusies
De Inspectie constateert dat bij de aanhoudingen wordt voldaan aan de hiervoor geldende (bijzondere) wet- en regelgeving.

De grens tussen de inzet voor optreden van het AT en dat van het VAG is niet vervaagd en in de politiepraktijk gaat er op dit punt weinig fout.

De korpsbeheerders, de korpschefs, de HOvJ’s, en het NPI zijn er sinds 2000 niet in geslaagd om aan het verzoek van de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Nationale ombudsman te voldoen om landelijk op uniforme wijze te borgen dat voor geplande aanhoudingen met een voorzienbaar hoog veiligheidsrisico het meest geschikte team of medewerker wordt ingezet. Dit kan nog steeds gevolgen hebben voor de veiligheid van politiefunctionarissen, omstanders en verdachten.

Aanbevelingen aan de minister van VenJ in samenspraak met de andere betrokkenen

* Zorg voor landelijke eenduidigheid betreffende de inzetcriteria voor het VAG.

Eenduidige criteria moeten er voor zorgen dat voor geplande aanhoudingssituaties met een voorzienbaar hoog risico, maar die niet voldoen aan de criteria van AT-inzet, worden gedaan door een deugdelijk toegeruste interventie-eenheid. Deze moet hiervoor systematisch worden ingezet. De interventie-eenheid moet bestaan uit een aangewezen groep medewerkers binnen en uit de BPZ en de recherche.

Eenduidigheid in de besluitvorming over wat er moet gebeuren en hoe de politie dat gaat doen moet op alle niveaus zijn geborgd. Het oogmerk hierbij moet zijn dat voor geplande aanhoudingssituaties met een voorzienbaar hoog veiligheidsrisico het meest geschikte team wordt ingezet. Concreet betekent dit dat er voor iedere geplande risicovolle aanhouding overleg moet plaatsvinden tussen het AT en het VAG.

*Schep kaders op het gebied van toerusting.

Eenduidige kaders rondom toerusting in de ruimste zin van het woord (opleiding, uitrusting, training, etcetera) zijn noodzakelijk. De Inspectie VenJ geeft hierbij in overweging de focus van het kader voor een VAG te leggen bij het vermogen om te kunnen samenwerken en op bepaalde bijzondere competenties, waarbij er ruimte moet blijven voor couleur locale, zoals bijvoorbeeld optreden op vaartuigen vanaf het water.

bron: http://www.ioov.nl/actueel/@128310/rapport-risicovolle

Het volledige rapport kun je hier lezen: http://www.ioov.nl/aspx/download.aspx?file=/contents/pages/106362/j-15336web_risicovolleaanhoudingen.pdf
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:48:43
In het laatste geval betreft het dan de aanhoudingseenheid binnen die ME-organisatie, die ook VAG werkzaamheden doet.

AE en VAG zijn 2 separate opleidingen aan het PIOG.

De meeste die de VAG opleiding doen hebben een AE achtergrond.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:50:27
In A-A hebben we geen VAG.

Wel is het zo dat de meeste grotere recherche afdelingen(BDR, ZwaCri,enz) een soort van instapgroep hebben. Die hebben daar dan een iets uitgebreidere cursus voor gehad maar zeker geen VAG opleiding.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2012, 22:22:49
AE en VAG zijn 2 separate opleidingen aan het PIOG.

De meeste die de VAG opleiding doen hebben een AE achtergrond.

Wat ik bedoelde is dat in die gevallen de AE ook als taak heeft om VAG klussen te doen (bijvoorbeeld in Twente en Gooi-Flevoland). Het is inderdaad niet hetzelfde, maar de combinatie van beide taken is best logisch.

Hier een voorbeeld van een VAG inzet van de Twentse AE: http://www.crisistwente.nl/nieuws/at-rijssen/
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2012, 00:14:39
Het VAG van de FIOD is feitelijk gewoon een AT team, word ook als zodanig getraind. Daarnaast is het HARC team rotterdam ook VAG opgeleid (2 jaar geleden stond er ook een oefening van hun hier op het forum).
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2012, 14:36:42
Het VAG van de FIOD is feitelijk gewoon een AT team, word ook als zodanig getraind. Daarnaast is het HARC team rotterdam ook VAG opgeleid (2 jaar geleden stond er ook een oefening van hun hier op het forum).

Dat zal de facto misschien zo zijn, maar dit team is niet opgenomen binnen het stelsel van speciale eenheden en mag de jure dus niet als zodanig beschouwd worden. De inzetcriteria zijn dan als het goed is ook anders. Immers, het AT is een geweldsmiddel waarvoor aparte toestemmingslijnen gelden en het HARC team en landelijk VAG team van de FIOD kunnen dus hooguit tot de ondergrens van het AT opereren. Waarmee ik overigens niets wil afdoen aan de kundigheid van deze mensen ;)

Om er nog even twee citaten omtrent deze toch wel bijzondere VAG club bij te pakken:
Ook bij de FIOD is er de afgelopen tijd het een en ander veranderd:
Sinds kort is een landelijke VAG-eenheid, die verantwoordelijk is voor alle aanhoudingen en beveiligingen tijdens doorzoekingen. Het aantal reguliere vuurwapendragers is daarmee drastisch verminderd. In deze VAG-eenheid zitten geen douane-collega's. Het VAG-team werkt nauw samen met de OT-collega's van de FIOD.

In de HARC-teams van Rotterdam, Schiphol en Amsterdam zitten naast collega's van de KMar, Zeehavenpolitie en FIOD wel Douane-collega's.
(...)
De HARC-teams zitten ongeveer op het niveau van een VAG-team.

Om on-topic te blijven, ook het VAG-team van de FIOD heeft niet de bevoegdheid om met OSG te rijden.
De collega's hebben wel hun rijopleiding en in de VAG-voertuigen zitten stop-matrixen, maar daar houdt het bij op....

Dat komt omdat ook de FIOD niet als zodanig in de regeling vermeld staat.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2012, 22:34:22
Daar heb je inderdaad gelijk in, de inzet word anders geregeld als bij het reguliere AT (welke volgens mij pas met toestemming OvJ mag worden ingezet?). Zoals ik het schreef word het wel binnen mijn tak van sport gezien en word het ook wel een steeds "zwaarder" middel zodat het reguliere AT minder word bezet en er meer zelfstandig zou kunnen worden opgetreden zonder inzet van politie.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 26 oktober 2012, 00:02:41
Dezelfde ontwikkeling als in Duitsland waar de Zoll de eigen Zoll Unterstutzungs Gruppe heeft opgericht
welke bij het belastingdistrict Keulen is ondergebracht.De Zoll deed jarenlang een beroep op de SEK van de diverse Bundeslander of de GSG 9 van de Bundespolizei maar kreeg steeds vaker nul op het rekest ivm de werkdruk bij die teams.
De ZUZ is een volwaardig team aan de SEK/GSG 9 alleen hebben ze geen eigen scherpschutters.