MSA toch nuttig bij een repressieve inzet?

Auteur Topic: MSA toch nuttig bij een repressieve inzet?  (gelezen 3496 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 26 oktober 2012, 10:44:23
Met speciale, smalle kar snel ter plekke


 

smalle karTwee meter lang en slechts 80 centimeter breed is de bluswagen die bij Brandweer Skarsterlân Lemsterland Gaasterland-Sleat in gebruik is. "Maar alles kan erop, 300 kilo aan materiaal", zegt Hein van Dijk niet zonder trots. De medewerker van de technische dienst van het korps stond aan de wieg van wat hij noemt ‘de MSA', de motorspuitaanhanger.

De MSA is uit nood geboren. In Echten, een kern in de gemeente Lemsterland, is een buitengebied met recreatiewoningen dat slechts bereikbaar is via een smal pad. Bewoners kunnen alleen met de fiets of bromfiets bij hun huis komen. De verste woning ligt op ongeveer een kilometer van de verharde weg. Bij Hein van Dijk werd de vraag neergelegd of hij een oplossing wist. In samenspraak met de blusgroep van Echten kwam daar het idee voor een smalle kar uit voort.

"De mensen die in het gebied wonen of verblijven hebben in geval van nood ook recht op hulp van de brandweer. Maar het probleem was dat we ze heel moeilijk konden bereiken. Ik zie ons nog met de motorspuit en alle andere spullen sjouwen over dat pad. Dat was geen doen. Nu koppelen we de motorspuitaanhanger gewoon achter de brandweerauto. Aangekomen bij het pad koppelen we hem los en trekken hem over het pad naar het buitengebied."

Melkbussen

Het idee voor de MSA is ontleend aan karren waarop vroeger melkbussen werden vervoerd. Op de aanhangwagen is plaats voor een motorspuit, drie korte zuigslangen, een aanvalskrat en een bak met drie duimers. Is er meer materiaal nodig, dan moet de kar leeg worden gemaakt, en vervolgens kan bij de tankautospuit meer materiaal worden opgehaald.

smalle karInmiddels is de MSA vier keer ingezet. Eén keer in verband met een brand en drie keer om mensen mee te vervoeren. "Want dat kan natuurlijk ook", zegt Hein van Dijk. "Ook voor een ambulance is het gebied niet toegankelijk. In voorkomende gevallen zorgen wij voor het vervoer van patiënten. De kar is daar bij uitstek voor geschikt."

In het geval er brand is of wanneer iemand in nood is in het buitengebied, wordt de brandweer automatisch attent gemaakt op het feit dat het een adres betreft in het gebied. Een koppeling in het systeem zorgt hiervoor. Hein van Dijk: "Dan weten we dus dat we de aanhangwagen achter de auto moeten hangen voor we uitrukken."

De bedenker van de MSA beseft dat zijn vinding vooral een praktische oplossing is en geen hoogstandje op bijvoorbeeld technisch gebied. "Een op maat gemaakte melkbussenkar, dat klinkt inderdaad niet flitsend, maar daarom is de MSA niet minder innovatief. De keren dat we de kar nu hebben gebruikt, is gebleken dat wij en de mensen die in nood verkeren er veel voordeel van hebben. Dat is waar het uiteindelijk toch om gaat."

http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/innovaties/2011/techniek/speciale-smalle-kar/

Wordt een MSA nog veel gebruikt tijdens een repressieve inzet?




klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2012, 10:47:03
Ik denk dat er nog behoorlijk wat MSA's op de uitruk staan (al of niet officieel) vooral in de buiten gebieden.

Ik vind de toepassing van Gaasterland wel goed gevonden. Zou het zelf alleen geen MSA (meer) noemen daarvoor is het aanhangertje TE multifunctioneel  :)  je kunt er bijna alle kanten mee op.
De beste en simpelste ideeën worden vaak geboren uit ergernis en ik denk dat dit daar weer een goed voorbeeld van is, simpel, doeltreffend en in basis tegen naar verhouding lage kosten.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2012, 14:39:12
Best handig karretje voor de situatie.
Maar een km een karretje van 300 km voorttrekken.... Dan loop je bij aankomst wel tegen je fysieke grenzen aan. Zeker in de zomer gaat hittestuwing wel een rol spelen dan.
Dan zou ik opteren voor een grotere aanhanger zodat je daar ook een quad op mee kan nemen die het karretje dan kan trekken.

Ik ben niet zo thuis in de wereld van motorspuiten, maar wat brengen die aan water op? Dus eigenlijk is mijn vraag of een enkel motorspuitje wel toegevoegde waarde heeft bij een woningbrand, met in ogenschouw genomen dat het wel ff duurt voor hij operationeel is en wellicht beperkt is qua opbrengst (van karretje afladen, flink stuk voortgetrekken, slangen uitrollen, etc)

Zomaar een brainwave:
Zou het geen mogelijkheid zijn dat de VR met de betreffende bewoners om tafel gaat, de beperkingen toelicht en vraagt of de bewoners zelf actief willen participeren in een oplossing. Bijvoorbeeld door bij een van de bewoners in een schuurtje een quad of gator met pomp, brancarddrager etc neer te laten zetten. Eventueel dat de bewoners hier financieel ook in kunnen bijdragen, door onderhoud op zich te nemen en dat ze in ruil daarvoor bijvoorbeeld hem ook voor eigen doeleinden kunnen gebruiken. Zij hebben tenslotte zelf dezelfde beperkingen m.b.t de bereikbaarheid als de VR.


Rood

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 153
Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2012, 14:52:40
Een soort publiek private samenwerking, maar dan anders.


Daarnaast vinden er in de hulpverlening vaak genoeg discussies plaats hoe ver je moet gaan en in welke mate je op alles voorbereid moet en kunt zijn.
Zeggen dat je iets niet doet of kunt is iets heel tegennatuurlijks voor hulpverleners... gelukkig....
In dit geval vind ik dat je de betreffende bewoners zeker moet kunnen helpen, maar dan moet het wel echt kunnen. En niet met een lapmiddel het idee geven dat je wat kunt, zonder dat je echt de juiste middelen, in voldoende hoeveelheid hebt en ter plaatse kunt krijgen.
Of dat laatste zo is, weet ik niet, maar het feit dat ik dit opschrijf geeft wel aan dat ik er niet helemaal van overtuigd ben.
Kortom: doe het goed of doe het niet en wees daar duidelijk over naar de betrokkenen. De verwachtingen managen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2012, 14:59:32
Het punt is dat veel MSA's uit dienst zijn genomen vanwege hun beperkte wateropbrengst. Op een enkele groot vermogen MSA na dan.
De MSA die wij in dienst hadden is van de uitruk gehaald omdat men vondt dat hij te weinig opbrengst gaf, anderzijds zijn erg van nut op plaatsen waar je met de TS absoluut niet bij kunt komen.


Mak

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2012, 16:14:50
In Hilversum is enige tijd geleden de oude MSA opgeknapt. Hij is nu weer inzetbaar. Ik zal binnekort een foto plaatsen.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #6 Gepost op: 27 oktober 2012, 16:51:38
De opbrengst van de MSA is natuurlijk geheel afhankelijk van de pomp die je er op hebt staan.
De huidige MSD tje's hebben veelal zo'n 500 l/m bij 5 bar. Kijk ik naar de MSD in onze eigen bus dan heb je het al over 1500 l/m op 8 bar. Het kan dus behoorlijk verschillen.
 
500 l/m bij 5 bar is niet echt iets om te juichen maar het kan natuurlijk wel je redding zijn om een minimale eerste aanval te doen die je enige ruimte geeft om andere zaken bij je brand te krijgen maar waar je ff meer werk aan hebt. Ik bedoel een MSD in een slootje om de hoek of 200 meter slangen opbouwen daar zit nog een behoorlijk verschil in voor je de eerste aanval kunt inzetten.
Ik denk dus dat het inzetten van een MSD / MSA vooral afhankt van de situatie waarin je terecht komt maar , dat is natuurlijk met elke inzet
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


JAB

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 314
Reactie #7 Gepost op: 27 oktober 2012, 20:45:07
Jammer, en  misschien een tekort aan inzicht door beleidsmakers van de capaciteit en toepassingsmogelijkheden van een MS? De nieuwere MS(A) van Rosenbauer en Magirus hebben een pompcapaciteit van min. 1600 lpm bij 8 bar. Dat, gecombineerd met een opvoerhoogte van max. 3 mtr (staat bij een sloot of open water) levert altijd wel een voldoende straalpijpdruk op voor 5 - 6 LD op een inzetdiepte van 200 mtr. Of als haler voor een TS die niet bij open water kan komen. Lijkt mij een snellere opkomsttijd als je hem in je korps hebt of bij een buurkorps dan het operationeel krijgen van een WTS. Die staan vrijwel nooit dichtbij genoeg om snel in veel water te voorzien. Uitzonderingen daargelaten kun je met een MS(A) bij waterwinning komen waar mogelijk zelfs de DPH niet kan komen, zeker in de boerengebieden. Uiteraard hangt het af van de transportafstand. MS(A) is goedkoper, snel te vervoeren met een bus of en zelfs draagbaar met een man of 5. Ik zie steeds vaker in buitengebieden weer de Slangenwagen met MSA in beeld komen. Teken aan de wand dat dit toch niet zo'n slechte methode is? Graag wat ervaringen van gebruikers van deze optie (SL+MSA) versus GWT.